Coca-Cola rozpoczęła polską odsłonę kampanii „Pocałuj Radość” celebrującą 100 urodziny kultowej butelki


Składała „całusy” na ustach największych tego świata – gwiazd kina i estrady, artystów a nawet prezydentów. To najczęściej całowana piękność świata. I trwa to nieprzerwanie już od 100 lat. Tą „damą” jest ikoniczna butelka konturowa Coca-Cola, która swoje setne urodziny zamierza celebrować hucznie i naprawdę w doborowym towarzystwie. Od gwiazd wciąż obecnych w popkulturze jak Marylin Monroe, Elvis Presley, po współczesne ikony muzyki i sportu jak Rita Ora, Avicii, Robert Lewandowski i Margaret. To będzie niezapomniany jubileusz!

Pocałuj radość

Każdego dnia licznik radosnych pocałunków rośnie aż o 70 milionów. Od początku istnienia butelki konturowej aż do tej pory liczba ta osiągnęła wręcz niewyobrażalną wysokość – ponad 1 500 000 000 000! Jak to możliwe? Dzięki fanom na całym świecie, którzy sięgając po orzeźwiającą Coca-Cola całują radość. Bo każdy łyk kultowego napoju jest jak pocałunek. A każdy z nich to potężna dawka radości, miłości i bliskości – emocji, które towarzyszą marce od początku jej istnienia. Nie dziwne zatem, że sięgają po nią konsumenci na całym świecie. Możesz oglądać telewizję i zobaczyć Coca-Cola i wiesz, że prezydent pije Coca-Cola, Liz Taylor pije Coca-Cola i pomyśl, że ty też możesz pić Coca-Cola. Coca-Cola to Coca-Cola i za żadną sumę pieniędzy nie kupisz lepszej Coca-Cola od tej jaką pije bezdomny na rogu. Wszystkie Coca-Cola są takie same i wszystkie Coca-Cola są dobre. Liz Taylor to wie, prezydent to wie, bezdomny to wie i ty to wiesz – powiedział Andy Warhol. I miał rację! Coca-Cola to napój demokratyczny, który znają i kochają wszyscy – bez względu na to kim są. Napój, którego kultowa konturowa butelka obchodzi właśnie setne urodziny! A skoro to jubileusz ikony... czemu nie zaprosić do wspólnej celebracji największych tego świata?

Ikony dla... ikony!

Elvis Presley z uśmiechem trzyma Coca-Cola. Powabna Marylin Monroe sięga po łyk Coca-Cola wprost z kultowej butelki. Nie, to nie fotomontaż, ale autentyczne zdjęcia tych ponadczasowych gwiazd! Kochały Coca-Cola tak samo jak my dzisiaj. I to właśnie ich twarze stały się częścią wielkiej urodzinowej kampanii marki z okazji obchodów 100-lecia jednego z najpiękniejszych opakowań na świecie. Do panteonu idoli milionów dołączyli także hipnotyczna Rita Ora, energetyczny Avicii oraz polskie twarze – najjaśniejsza gwiazda polskiej piłki nożnej Robert Lewandowski,  nietuzinkowa i kochana przez miliony fanów Margaret oraz legenda sportu – Robert Korzeniowski. Twarze rodzimych gwiazd oraz wybranych zagranicznych ikon ozdobią m.in. billboardy i wielkoformatowe siatki w wybranych miastach! To pierwsza tak gwiazdorska kampania Coca-Cola!

Historia Coca-Cola to opowieść pełna uśmiechu i radości, a doskonale wszystkim znany kształt butelki to ponadczasowy symbol marki i nośnik tych wszystkich pozytywnych emocji. I właśnie ta butelka miała okazję składać swoje „pocałunki” na ustach tych wszystkich gwiazd, za każdym razem przekazując kryjącą się w niej radość i wyjątkowy, kultowy smak. Dokładnie jak Coca-Cola– podkreśla Urszula Szymczyk, Marketing Manager.

Wraz ze startem komunikacji w telewizji pojawił się dedykowany spot, który jest kompilacją scen „wprost z życia” fanów marki. Coca-Cola towarzyszy im zarówno
w codziennych momentach, jak i ważnych wydarzeniach za każdym razem poprzez „pocałunek” przekazując pozytywne emocje.
W ramach nowej komunikacji marka przygotowała szereg dodatkowych aktywności – zarówno off- jak i on-line.

Już wkrótce więcej szczegółów!

Za kreację odpowiada McCann Worldgroup. Zakup mediów i powierzchni – Dom Mediowy MediaCom. Media cyfrowe i społecznościowe agencja Next. Wsparcie eventowe Endrofina Events. Materiały wizualne – agencja Fortis. Działania z zakresu PR – Rc2 Raczkiewicz Chenczke Consultants.

Więcej na profilu Facebook, Twitter, Instagram

 

HISTORIA BUTELKI KONTUROWEJ
COCA-COLA

Dlaczego stworzono butelkę konturową?
Od 1886 roku aromatyczny syrop o karmelowym kolorze mieszany z wodą sodową szybko zdobywał coraz większą popularność. Sprzedawana z tradycyjnych saturatorów Coca-Cola docierała jednak do ograniczonej liczby klientów. Dlatego w 1899 roku podjęto decyzję o sprzedaży napoju także w butelkach. Nowe opakowanie praktycznie od razu zyskało popularność, a konkurenci widząc szansę zysku, szybko zaczęli naśladować wzór i kształt butelki Coca-Cola. W krótkim czasie na rynku pojawiło się wiele napojów w podobnych, szklanych butelkach i klienci poczuli się zdezorientowani. Narodziła się potrzeba stworzenia wyróżniającego się opakowania Coca-Cola.

Narodziny gwiazdy
W 1915 roku Coca-Cola Bottling Company postanowiła zaprosić wszystkich producentów szkła w Stanach Zjednoczonych do wzięcia udziału w wyzwaniu stworzenia nowego opakowania dla Coca-Cola. Zadaniem było zaprojektowanie butelki „na tyle charakterystycznej, aby można ją było rozpoznać dotykiem po ciemku lub po leżących na ziemi kawałkach rozbitego szkła". Wygrała koncepcja projektantów z firmy Root Glass Company w Terre Haute w Indianie, którzy w trakcie pracy zainspirowali się... kształtem ziarna kakao. Wyróżniający się na tle innych dostępnych na rynku opakowań wzór od razu spodobał się kierownictwu Coca-Cola. Tak narodziła się butelka konturowa.

Georgia Green
Nowy wzór butelki był trzymany w ścisłej tajemnicy. Dlatego na samym początku procesu patentowego wnioski składane były bez umieszczonego na opakowaniu logotypu Coca-Cola.Firma postanowiła także, że jej butelka będzie miała wyjątkowy kolor. Wybrano tzw.“Georgia Green” czyli zielony, co upamiętniać miało stan, z którego pierwotnie pochodziła firma The Coca Cola Company.

Aby jeszcze mocniej wyróżnić się na tle konkurencji ustalono ścisłe wytyczne co do wagi opakowania. Wszystkie butelki miały ważyć nie mniej niż 14.5 uncji (411g). Po napełnieniu napojem Coca-Cola o objętości 6,5 uncji (184g), każda butelka ważyła ponad funt (595g). W roku 1918 The Coca-Cola Company przeprowadziła pierwszą krajową kampanię reklamową prezentującą nową butelkę konturową Coca-Cola. Tym razem jednak głównym celem kampanii było przekonanie niechętnych jeszcze rozlewni do korzystania z nowego wzoru butelek.

Symbol narodowy
W 1949 r. firma przeprowadziła badanie, które wykazało, że zaledwie niecały 1% Amerykanów nie potrafi rozpoznać butelki Coca-Cola po samym jej kształcie. Rok później,  w 1950 r. butelka Coca-Cola, jako pierwszy produkt w historii magazynu Time pojawiła się na jego okładce. Marka stała się prawdziwym symbolem Stanów Zjednoczonych. Pierwotnie magazyn planował umieścić na okładce wizerunek obecnego prezesa firmy Coca-Cola Company, Roberta Woodruffa. Ten jednak odmówił, twierdząc, że marka jest ważniejsza i na okładce koniecznie powinna pojawić się kultowa butelka. Do 1951r. charakterystyczny kształt stał się na tyle rozpoznawalny, że uzyskał status znaku handlowego.

Ikona popkultury
Nowa butelka szybko stała się przedmiotem popkulturowym. Nazywana była "wąską spódniczką" (“hobbleskirt bottle”) co nawiązywało do trendu popularnego w latach 20. A także butelką “Mae West”, od imienia aktorki o słynnej figurze. Określenia “konturowa” po raz pierwszy użyta została przez francuski magazyn Le Monde w 1925 roku.

Andy Warhol to najbardziej rozpoznawalny artysta, który wykorzystał butelki Coca-Cola w swoich pracach. Jednak pierwszym, który zamieścił butelkę Coca-Cola na obrazie był Salvatore Dali, wykorzystując butelkę w swej pracy z 1943 roku, Poezja w Ameryce (Poetry in America). Użycie przez Andy’ego Warhola butelki na wystawie w 1962, Sklep spożywczy (The Grocery Store), utwierdziło pozycję butelki jako ikony popkultury.


WAŻNE WYDARZENIA W HISTORII BUTELKI COCA-COLA

1915
Do chwili opracowania butelki konturowej rozlewnie Coca-Cola używały butelek o prostych ściankach i o różnych kształtach, wielkościach oraz kolorach. Z tej przyczyny wielu konkurentów starało się plagiatować napój i korzystać z jego popularności wśród Klientów.

1923
Chociaż dzisiaj jest już w powszechnym użyciu,dopiero w tym roku powstał sześciopak Coca-Cola, co stanowiło ogromną innowację na rynku. Celem było zachęcenie konsumentów do zabierania konturowych butelek Coca-Cola do domu, a co za tym idzie częstszego spożywania napoju. Powstanie sześciopaka było też m.in. wynikiem szerszego rozpowszechnienia się domowych lodówek.

25 grudnia 1923
Patent na butelkę konturową przedłożono po raz pierwszy w 1923 r. Wzór formy został opatentowany w Urzędzie Patentowym U.S.A. i opublikowany przez urząd w Dzienniku Urzędowym 25 grudnia 1923 r. Choć data ta była czystym przypadkiem – publikację wydawano w każdy wtorek, a akurat w tym roku we wtorek przypadało Boże Narodzenie -  wszystkie butelki konturowe wyprodukowane pomiędzy końcem 1923 r. a 1937 r. określano mianem “butelki bożonarodzeniowej”.

1928
Ilość Coca-Cola sprzedawanej w butelkach po raz pierwszy przekroczyła ilość sprzedawanej z saturatorów.

1950
Butelka Coca-Cola była pierwszym produktem handlowym, jaki pojawił się na okładce magazynu Time. Dzięki publikacji Coca-Cola stała się nie tylko symbolem narodowym ale także zyskała status międzynarodowej.

1955
Do tej pory napój Coca-Cola oferowano jedynie w dwóch wariantach - z saturatorów oraz w butelkach konturowych 6 1/2-uncjowych. W 1955 r. wprowadzono w U.S.A. tzw. butelki King Size (10- i 12-uncjowe) oraz Family Size (26-uncjowe), co było ważnym krokiem w kierunku oferowania konsumentom opakowań spełniających ich oczekiwania.

1960
Pomysł rozlewania Coca-Cola do puszek był testowany jeszcze przed drugą wojną światową. Prób zaniechano jednak z prozaicznego powodu – niedostępności potrzebnych materiałów podczas wojny. Dlatego dopiero w roku 1960 wprowadzono do sprzedaży w U.S.A. innowacyjne opakowanie - Coca-Cola w puszkach 12-uncjowych. Pierwsza grafika na puszkach przedstawiała butelkę konturową, żeby zapewnić konsumentów, że napój w nich się znajdujący to ta sama Coca-Cola, która jest oferowana w butelkach.

1993
Wprowadzono 20-uncjową wersję plastikowej butelki konturowej. Butelka ta po raz kolejny pozwoliła odróżnić Coca-Cola od innych napojów, tak jak to się stało za sprawą szklanej butelki w 1916 roku.

1996
 Przez lata Coca-Cola stanowiła temat prac wielu artystów ludowych. Podczas Igrzysk Olimpijskich w Atlancie w 1996 r. marka zorganizowała wyjątkową wystawę aby uhonorować twórców i gromadząc prace artystów ludowych z 54 krajów. Bohaterką wystawy była oczywiście butelka konturowa. Co istotne do stworzenie prezentowanych dzieł użyto materiałów z miejsc pochodzenia artystów. Trójwymiarowe rzeźby mierzyły od 2 do 12 stóp wysokości. 
 
1997
The Coca-Cola Company wprowadziła na rynek limitowaną edycję innowacyjnej puszki Konturowej, zainspirowanej kształtem butelki szklanej.

2005
The Coca-Cola Company wprowadziła aluminiową wersję butelki konturowej. We współpracy z wiodącymi firmami projektowymi z pięciu kontynentów marka przeprowadziła kampanię promocyjną, prezentującą serię wzorów nowej aluminiowej butelki konturowej nazwanej “M5” (Magnificent 5 -wspaniała piątka).

16 listopada 2015
BUTELKA COCA-COLA ŚWIĘTUJE SETNĄ ROCZNICĘ NARODZIN