Firma Coca-Cola podsumowała pierwszą edycję programu Lider Animator i wręczyła 16 grantów pieniężnych na rozwój inicjatyw sportowych w Polsce.

Czy takie programy jak Lider Animator mogą być odpowiedzią na potrzebę rozwoju sportu powszechnego w Polsce? Czy partnerstwo prywatno-publiczne może wspierać rozwój aktywności fizycznej Polaków? Na te i na inne pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy debaty z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki, Szkolnego Związku Sportowego oraz firmy Coca-Cola, pomysłodawcy i organizatora programu społecznego Lider Animator, promującego sport i aktywność fizyczną w lokalnych społecznościach. Gościem specjalnym spotkania był Tomasz Majewski, dwukrotny Mistrz Olimpijski w pchnięciu kulą.

Firma Coca-Cola, jeden z najstarszych korporacyjnych sponsorów sportu i wspierania programów typu grassroots, takich jak np. Coca-Cola Cup podsumowała pierwszą, pilotażową edycję programu Lider Animator. Firma wyróżniła 16 projektów spośród blisko 300 zgłoszonych do programu, które mają na celu zachęcać lokalne społeczności do większej aktywności fizycznej. Autorzy najciekawszych projektów otrzymali granty o wartości od 10 000 zł do 15 000 zł. W sumie firma Coca-Cola przyznała 16 grantów o łącznej wartości 211 000 zł.

Program, poza przyznawaniem grantów finansowych, oferuje także szkolenia, które wzbogacają wiedzę animatorów oraz wyposażają ich w narzędzia ułatwiające realizację podejmowanych przez nich na co dzień działań.

- Z naszych obserwacji oraz badań przeprowadzonych w tym roku we współpracy z TNS OBOP wynika, że lokalni animatorzy sportu są jednym z kluczowych elementów pobudzania ludzi do aktywności sportowej – mówi Katarzyna Borucka dyrektor ds. korporacyjnych w Coca-Cola Poland Services. – Już pierwsza edycja programu Lider Animator i prawie trzysta zgłoszonych do niego projektów świadczy o potencjale tego kierunku działań. Jest wiele osób, które wierzą w siłę wychowania fizycznego i roli, jakie ono odgrywa w naszym życiu, co wyraźnie widać w zgłoszonych projektach. By mogli rozwinąć swoje inicjatywy potrzebne im wsparcie finansowe. Lider Animator ze swoim programem grantów oczywiście nie rozwiązuje wszystkich problemów, ale cieszymy się, że możemy do tych osób wyciągnąć rękę i pomóc im zrobić krok dalej w tym, co robią i w co wierzą – dodaje.

Spotkanie podsumowujące pierwszą edycję programu Lider Animator było także okazją do szerszej dyskusji nad wpływem sportu powszechnego na poziom sportu w Polsce. Paneliści oraz zaproszeni goście analizowali stan polskiego sportu oraz zastanawiali się nad kierunkami i możliwościami jego rozwoju. Poza koniecznością głębokich zmian systemowych, podkreślono także potrzebę współpracy samorządów lokalnych z podmiotami prywatnymi.

- Jeśli mamy mówić o poprawie stanu sportu w Polsce i naszych wyników na arenie międzynarodowej, to bez wątpienia, musimy położyć duży nacisk na popularyzację sportu powszechnego, który jest fundamentem dla jakichkolwiek dalszych działań - powiedział Wojciech Kudlik, Dyrektor Departamentu Rozwoju i Promocji Sportu w Ministerstwie Sportu i Turystyki. - Bardzo ważnym elementem tego procesu jest promowanie aktywności sportowej wśród Polaków, stworzenie dla ludzi ciekawej oferty, bo infrastruktura nawet jeśli jest, nadal potrzebuje ożywienia oraz zaangażowania ludzi, którzy w pełni ją wykorzystają. W budowie tego fundamentu liczy się każda cegła, w tym inicjatywy, jakie podejmuje sektor prywatny. Program Lider Animator, pomagając w realizacji imprez, projektów sportowych na poziomie lokalnym doskonale wpisuje się w strategię odbudowy sportu powszechnego w naszym kraju - dodał Wojciech Kudlik.

Według Wojciecha Ziemniaka, Prezesa Szkolnego Związku Sportowego, problem słabego poziomu sportu w Polsce jest bardziej złożony. – Obecny status nauczyciela W-F nie jest najlepszy. Często młodzi nauczyciele nie mają motywacji do tego, by coś uczniom zaproponować. Nie ma także dostatecznego wsparcia w rodzicach, którzy nie rozumieją istoty wartości sportu i nie wiedzą, dlaczego sport ma być ważny dla rozwoju ich dzieci. Często ulegają swoim pociechom podpisując zwolnienia z w-f, co nie jest dobre – powiedział Wojciech Ziemniak.

Gościem specjalnym spotkania był Tomasz Majewski, dwukrotny Mistrz Olimpijski w pchnięciu kulą, który zwrócił uwagę na potrzebę odbudowy sportu w klubach, szkołach i na uczelniach oraz przywrócenia rangi wychowaniu fizycznemu.

- Ruch jest częścią dbania o siebie. Ważna jest każda podejmowana inicjatywa, która wpływa na wzrost świadomości Polaków
w tym zakresie, żeby przeciętny Polak zrozumiał, że podpisując bez powodu zwolnienie z w-f krzywdzi własne dziecko –
powiedział Tomasz Majewski, dwukrotny Mistrz Olimpijski w pchnięciu kulą. - Sport jest cudowny, trzeba go tylko dobrze poznać. Każdy, kto uprawiał sport, będzie potem lepszym pracownikiem, .... lepszym człowiekiem – dodał.

Program Lider Animator to program społeczny, uruchomiony przez firmę Coca-Cola z okazji UEFA EURO 2012TM - celowi temu służył Fundusz Energii Fanów Coca-Cola funkcjonujący w czasie Mistrzostw, który zbierał pozytywną energię fanów i zamieniał ją na wsparcie finansowe dla Lidera Animatora. Program wpisuje się w strategię firmy, której celem jest promowanie aktywnego stylu życia jako filozofii życiowej, gdzie chodzi nie tylko o uprawianie sportu, ale także o zachęcanie do bycia aktywnym na co dzień. Program skierowany jest do lokalnych animatorów organizujących różnego rodzaju zajęcia rekreacyjne, programy szkolne i imprezy oparte na aktywności fizycznej. Jego ideą jest nagradzanie najciekawszych projektów, które mają na celu zachęcać lokalne społeczności do aktywnego życia. Autorzy najlepszych projektów, wybranych przez jury programu, zapraszani są do Akademii Lidera, która jest okazją do wymiany doświadczeń z innymi osobami realizującymi w swoich miejscowościach projekty oparte o sport i aktywność fizyczną, oraz miejscem, gdzie wybrani animatorzy sportu będę mogli dalej pogłębiać swoją wiedzę, uczestnicząc w specjalnie przygotowanych szkoleniach. Środki na granty pochodzą z Funduszu Energii Fanów oraz z Fundację Coca-Cola (The Coca-Cola Fundation).

Więcej informacji o programie można znaleźć na http://www.lideranimator.pl

Partnerem programu Lider Animator jest Szkolny Związek Sportowy, a jego patronami Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Ministerstwo Zdrowia. Partnerami mediowymi projektu są: Gazeta Wyborcza oraz portale http://www.sport.pl/ i http://www.gazeta.pl/.