Historia

Historia Coca-Cola w Polsce

drukuj

Przez wiele lat Coca-Cola była określana przez polskie władze „konsumpcyjnym symbolem wrogiego systemu”, o czym może świadczyć takie hasło jak „Coca-Cola to imperializm w płynie”. Po raz pierwszy Coca-Cola zawitała do Polski w 1957 r. na Targi Poznańskie. Nie dotarła na ogólnodostępne półki sklepowe; można ją było kupić tylko za dewizy w sklepach Pewexu i Baltony. Dopiero w 1971 roku, za rządów Edwarda Gierka, do Polski na negocjacje przyjechali z Rzymu przedstawiciele The Coca-Cola Company. Prezes Paul Graul (Czech z pochodzenia) i wicepremier ówczesnego rządu, Mieczysław Jagielski, podpisali umowę na licencyjne rozlewanie napojów.

Budowa pierwszej linii produkcyjnej ruszyła w lutym 1972 r. w Browarze Warszawskim, a pierwsze napełnione butelki zjechały z linii 19 lipca. Początkowo butelki były sprowadzane z Hiszpanii (ich produkcja ruszyła w październiku w Hucie Szkła w Wołominie), a koncentrat z Neapolu i Amsterdamu. W maju 1973 r. uruchomiono rozlewnię w Browarze Górnośląskim w Zabrzu, a w kwietniu w Browarach Tyskich. 25 maja 1976 r. Życie Warszawy napisało: „Już od wczoraj można kupić litrową butelkę Coca-Coli w „Supersamie” i sklepach delikatesowych w Warszawie. Cena butelki wynosi 19 zł, a kaucja 8 zł.”

W 1982 roku Agnieszka Osiecka wygrała konkurs, ogłoszony przez firmę Coca-Cola, na pierwsze polskie hasło reklamujące Coca-Colę, czyli „Coca-Cola to jest to!”

W 1992 r. zaczęto produkować w Polsce napoje Fanta i Sprite. W tym samym roku nowo otwarta fabryka w Radzyminie dysponowała już linią produkcyjną puszek i plastikowych butelek 2l; ruszyła też produkcja w Staniątkach (gm. Niepołomice) i w Łodzi. Obecnie system Coca-Cola w Polsce reprezentują: Coca-Cola Poland Services, spółka-córka The Coca-Cola Company, właściciela wiodących marek napojów bezalkoholowych, obecnych w ponad 200 krajach świata oraz
Coca-Cola HBC Polska, oddział Coca-Cola Hellenic Bottling Company, drugiego na świecie, pod względem sprzedaży, rozlewcy napojów The Coca-Cola Company. Wśród marek dostępnych na rynku są: Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero, Cherry Coke, Fanta, Sprite, Lift, Kinley Tonic, Powerade, Cappy, Kropla Beskidu i Kropla Minerałów, Burn oraz herbaty mrożone Nestea. Produkty rozlewane są w zakładach w Radzyminie i w Staniątkach oraz w zakładzie butelkowania wód mineralnych w Tyliczu. Firmy z systemu Coca-Cola są liderem na polskim rynku napojów bezalkoholowych. Łączne inwestycje systemu Coca-Cola w Polsce wyniosły ponad 500 mln dolarów.

W 2012 roku Coca-Cola w Polsce kończy 40 lat! Jak wpłynęła na życie
społeczno-gospodarcze w Polsce

Obecnie system firm Coca-Cola w Polsce zatrudnia bezpośrednio ponad 2700 pracowników, jednak w skali całego kraju ma wpływ na stworzenie miejsc pracy dla około 20 tys. osób, co stanowi ok. 0,11% liczby zatrudnionych w polskiej gospodarce. Około połowa tych miejsc pracy jest związana z sektorem produkcji, usług oraz handlu detalicznego. Inne branże, ściśle powiązane z systemem firm Coca-Cola, to przemysł cukrowniczy oraz transport.

W 2011 roku wielkość polskiego rynku napojów bezalkoholowych to 5,6 mld litrów, natomiast wartość sprzedanych produktów to 11,1 mld złotych. Coca-Cola pod względem udziałów w sprzedaży zarówno ilościowej, jak i wartościowej – jest największą firmą w sektorze napojów bezalkoholowych w Polsce. Jej udziały na tym rynku wynoszą odpowiednio: 12,9% i 22,4%  (według danych AC Nielsen za 2011 r.). Od początku lat 90-tych Coca-Cola nieustannie poszerzała swoją ofertę o kolejne produkty m.in.: Sprite i Fantę (1992r.), Coca-Colę light i tonik Kinley (1993r.), Cherry Coke (1996r.), Powerade (2001r.), Nestea (2003r.), naturalną wodę mineralną Kroplę Beskidu i napój energetyzujący Burn (2004r.), Multivitę z ujęcia Kropla Minerałów (2009r.), soki, nektary i napoje Cappy (2008).   Dużym wydarzeniem było wprowadznie na polski rynek w 2008 roku Coca-Cola Zero, reklamowanego jako napój dla mężczyzn, którzy cenią sobie życie wolne nie tylko od kalorii, ale i od kompromisów. Obecnie firma Coca-Cola ma w swoim portfolio napoje ze wszystkich kategorii, aby zaspokajać różnorodne potrzeby napojowe konsumentów. Również te związane z coraz silniejszym trendem health & wellness i chęcią ograniczania liczby przyjmowanych kalorii.  Tylko w 2012 r. oferta firm Coca-Cola została wzbogacona o trzy nowe napoje: Powerade Zero i Nestea Light, które nie zawierają cukru oraz innowacyjną Nestea z ograniczoną o 30% ilością cukru, z uwagi na zawartość słodzika naturalnego pochodzenia pozyskiwanego z liści stewii.

Zgodnie z raportem „Wkład systemu Coca-Cola w życie społeczno-gospodarcze  w Polsce” przygotowanym pod kierunkiem profesora Ethana B. Kapstein z INSEAD  w oparciu o dane z 2010 roku, firma Coca-Cola ma też niemały wkład w polski budżet. Wartość łącznej konsumpcji produktów firmy w 2010 roku wyniosła 833 mln euro, z czego 150 mln euro stanowił VAT. Podatki zapłacone przez firmy z sytemu Coca-Cola – wyjąwszy VAT – to w sumie 14 mln euro. Z kolei 66 mln euro wyniosły wynagrodzenia netto dla pracowników. Wartości te to bezpośrednia wartość dodana, jaką firmy systemu Coca-Cola wnoszą do polskiej gospodarki, dokładając tym samym swoją cegiełkę do wzrostu PKB. Jak na jedną firmę jest to niemały wkład:  80 mln euro przekłada się na 0,02 proc. polskiego PKB.

To tylko ułamek sumy, jaką zyskuje gospodarka dzięki temu, że Coca-Cola nie tylko sprzedaje w Polsce napoje, ale również je lokalnie produkuje. Szeroko zakrojona działalność sprawia, że z obiema firmami systemu Coca-Cola współpracują tysiące dostawców i dystrybutorów. W sumie, wszystkie te przedsiębiorstwa przynoszą polskiej gospodarce ponad 639 mln euro wartości dodanej, czyli aż 0,19 proc. polskiego PKB. Co to znaczy? Otóż suma ta to przede wszystkim zysk budżetu państwa oraz gospodarstw domowych. W ramach płaconych podatków rząd zyskał ponad 291 mln euro, co stanowi odpowiednik 0,54% łącznych przychodów z podatków. Z kolei rodziny osób w różny sposób związanych z systemem Coca-Cola uzyskały podobną kwotę - ponad 291 mln euro. Warto wspomnieć, że sektory produkcji, usług i handlu detalicznego uzyskują szczególnie wysoką wartość dodaną z produkcji i sprzedaży produktów Coca-Cola, przekraczającą 137 mln EUR na każdy z nich.

System firm Coca-Cola jest  również zaangażowany w życie społeczne naszego kraju poprzez m.in. realizowanie strategii zrównoważonego rozwoju.

Z ważniejszych programów CSR warto wymienić dwa. Firma Coca-Cola Poland Services jest od 1999 r. organizatorem Coca-Cola Cup - największego w Polsce międzyszkolnego turnieju  piłki nożnej adresowanego do młodzieży szkolnej. W czternastu edycjach programu wzięło udział blisko 600 tys. młodych ludzi z całej Polski, a wśród wychowanków Coca-Cola Cup znaleźli się tacy wybitni piłkarze, jak m.in.: Robert Lewandowski, Ariel Borysiuk czy Kamil Grosicki. W 2005 roku został również stworzony Fundusz Kropli Beskidu, którego celem jest wspieranie finansowe i merytoryczne projektów chroniących zasoby wodne Beskidu Sądeckiego. W okresie 2005 – 2011 dzięki wsparciu Funduszu zrealizowano 83 projekty wodne na łączna kwotę ponad miliona złotych.  W 2011 r. w sumie na programy społeczne, w tym programy w lokalnych społecznościach, system Coca-Cola przeznaczył ponad 7 mln złotych.