Lato to wolność, przygoda i podróże. A jeśli dopadnie nas głód? Przygotowaliśmy pięć przepisów, które szybko i bez zbędnych komplikacji dadzą Ci energię do działania.

Na kulinarne eksperymenty i wyszukane dania możemy sobie pozwolić choćby jesienią, gdy pogoda zachęca do pozostania w domu. Latem lepiej maksymalnie wykorzystać każdą chwilę. Dlatego wśród sprawdzonych przepisów od Jakuba Kuronia wybraliśmy pięć, które są proste, szybkie, a przy tym nie idą na zbędne kompromisy.

Jeszcze więcej świetnych przepisów znajdziesz w naszej aplikacji SimplyTastly, która wyciągnie Cię nawet z największej kulinarnej opresji!

Szaszłykowe trio

Na początek klasyka, bo kto w wakacje nie robił grilla? Szaszłyk to świetny sposób, by urozmaicić typowe grillowe menu. Tutaj polecamy dwie wersje, mięsną i dla wegetarian, a zarazem miłośników owoców morza.

Składniki:

Szaszłyki z kurczaka:

•      2 piersi z kurczaka

•      1 łyżeczka curry

•      2 łyżki oliwy z oliwek

•      1 mała cukinia

•      1 cebula czerwona

•      1/2 ananasa

•      1 papryka czerwona

•      1 limonka

•      sól, pieprz

Szaszłyk z krewetkami:

•      2 łyżki miodu

•      2 łyżki oliwy z oliwek

•      1 ząbek czosnku

•      1 łyżka posiekanej kolendry

•      chilli świeże według upodobania

•      200g krewetek średniej wielkości

Pierś pokrój w równą kostkę, marynuj z curry, solą, pieprzem i oliwą. Cukinię pokrój obieraczką do warzyw w długie pasy, cebulę podziel na cząstki. Ananasa obierz i pokrój w kostkę tak jak paprykę.

Szaszłyki z kurczakiem i ananasem: nabij na patyczki na przemian kurczaka, ananasa, kurczaka .

Szaszłyki z kurczakiem i cukinią: nabij kurczaka, cebulę, cukinię, paprykę, kurczaka.

Limonkę podziel na cząstki, jedną z nich skrop krewetki, dopraw solą. Przygotuj marynatę do krewetek. W naczyniu wymieszaj miód, oliwę, posiekany ząbek czosnku z chilli oraz kolendrę.

Nabij na przemian: krewetka, limonka, krewetka.

Grilluj wszystko około 7-8 minut, często obracając. Szaszłyki z krewetek smaruj marynatą w trakcie grillowania.

 

Makaron z cukinią, cieciorką i pomidorami

Dania z makaronem to najlepsze rozwiązanie, gdy głód jest wielki, a czasu mało. Tu w wersji, która powinna zadowolić nawet najbardziej wybrednych.

Składniki:

•        500 g makaronu

•        1 mała cukinia

•        200 g pomidorków koktajlowych

•        1 puszka cieciorki

•        3-4 ząbki czosnku

•        1 pęczek bazylii

•        sól, pieprz

•        70 ml oliwy

Makaron wrzuć do osolonego wrzątku i gotuj zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Na patelni rozgrzej połowę oliwy. Cukinię pokrój w plastry grubości 0,5 cm i podsmaż do uzyskania złotego koloru. Posiekaj czosnek w plastry i podsmaż przez około 30 sekund. Dodaj ponakłuwane widelcem pomidory. Całość przemieszaj i smaż minutę, następnie dodaj cieciorkę. Podlej odrobiną wody lub wywaru. Smaż przez minutę. Dodaj posiekaną bazylię. Dopraw solą i pieprzem.

 

Risotto z pieczarkami, suszonymi grzybami i łososiem

Świetnym zamiennikiem makaronu jest ryż. W postaci risotto jest świetnym obiadem na wyjazd, który możesz zapakować do pojemnika i zjeść w dowolnym momencie.

Składniki:

•        1 szklanka ryżu na risotto

•        1 cebula

•        3 ząbki czosnku

•        6 pieczarek

•        kapary

•        suszone grzyby

•        parmezan

•        masło

•        sól

•        pieprz

•        oliwa z oliwek

•        500 g filetu z łososia

Pokrój cebulkę w drobną kostkę razem z czosnkiem, podsmaż na oliwie z oliwek, potem dodaj pieczarki i grzyby wcześniej namoczone przez pół godziny w gorącej wodzie. Wszystko razem podsmaż, dodaj ryż bez mycia, przyprawy i gorącą wodę. Gotuj bez przykrycia, dodając wodę, aż ryż będzie al dente. Potem dodaj nieco masła i starty parmezan, wszystko wymieszaj.

Rybę podsmaż skórą do dołu, przyprawioną solą i pieprzem. Po kilku minutach smażenia obróć na drugą stronę, dodaj masło i kapary.

Całość podawaj z sałatką ze świeżych warzyw.
 

Krem marchewkowy

W gorące dni świetnym posiłkiem jest pożywna, a przy tym lekka zupa krem.

Składniki:

•        1 kg marchewki, obranej i pokrojonej w plastry

•        2 duże cebule pokrojone w grubą kostkę

•        200 ml soku wyciśniętego z pomarańczy

•        1 l bulionu warzywnego lub drobiowego

•        2 łyżki koncentratu pomidorowego

•        3 łyżki oliwy z oliwek

•        sól i pieprz

•        2 łyżki zieleniny, np. kolendry

•        1 bagietka

•        oliwa do skropienia grzanek

Ustaw garnek na małym ogniu i wlej do niego oliwę. Dodaj cebulę i zeszklij ją, mieszając przez 3 minuty. Po tym czasie dodaj marchewkę i całość zamieszaj. Podduś przez chwilę. Wlej bulion i sok z pomarańczy. Gotuj na średnim ogniu przez 15-20 minut, aż warzywa zmiękną. Dodaj koncentrat. Gotuj jeszcze 5 minut. Zdejmij garnek z ognia, całość zmiksuj na gładką masę. Doprowadź z powrotem do lekkiego wrzenia i dopraw solą i pieprzem. Jeśli zupę chcesz podać z grzankami, bagietkę potnij na kromki i skrop oliwą. Przesmaż na patelni lub upiecz w piekarniku na złoto.

 

Tacos z kurczakiem i salsą

A może coś bardziej egzotycznego? Takie tacos to świetny wakacyjny pomysł!

Składniki:

Wypełnienie:

•      350 g piersi z kurczaka

•      1 łyżeczka słodkiej papryki

•      ½ łyżeczki kminu

•      ½ łyżeczki czosnku granulowanego

•      2 łyżeczki sosu sojowego

•      2 łyżki oleju roślinnego

•      sól, pieprz

•      12 mini tortilli lub muszli do taco

Dodatki:

•      1 awokado, obrane i pokrojone w plastry

•      1 pęczek kolendry

•      1 papryka, pokrojona w paski

•      ½ główki sałaty lodowej, poszarpanej w mniejsze kawałki

•      ewentualnie limonka i jogurt grecki

Salsa:

•      3 suszone papryczki chili chipotle

•      1 cebula

•      4 dojrzałe pomidory

•      3 łyżki brązowego cukru

•      2 ząbki czosnku

•      2 ziarenka ziela angielskiego

•      ½ łyżeczki cynamonu

•      ½ łyżeczki kuminu

•      sok z ½ cytryny

•      2 łyżki posiekanej świeżej bazylii

•      sól

Kurczaka pokrój w drobną kostkę. Dopraw słodką papryką, kminem, czosnkiem granulowanym, olejem, solą i pieprzem. Odstaw na czas przygotowania salsy.

Suszone papryczki chipotle włóż do garnka z wrzątkiem, gotuj pod przykryciem 5-7 minut. Uważaj na zapach gotowanego chilli, jest bardzo drażniący, otwórz okna i nie pochylaj się nad garnkiem. Następnie odstaw naczynie, aby papryczki zmiękły.

Po tym czasie załóż rękawiczki kuchenne, wyjmij chipotle, usuń nasiona i drobno posiekaj.

Zrób salsę:

Cebulę i obrane pomidory pokrój w drobną kostkę, dodaj utarty czosnek, cynamon, zmielone ziele angielskie, kumin, sok z cytryny, bazylię i papryczki chipotle. Salsę wymieszaj i dopraw solą do smaku.

Kurczaka podsmaż na mocno rozgrzanej patelni. Taco podawaj z rumianą piersią kurczaka, dodatkami (awokado, kolendra, papryka, sałata) oraz salsą. Ewentualnie skropić można jeszcze jogurtem i kilkoma kroplami soku z limonki, aby zrównoważyć smak.

 

Więcej inspiracji - https://kuron.com.pl/