Dla uroczych nerwusów i ambitnych pracusiów natura ma fantastyczne (i pyszne) rozwiązanie – orzechy nerkowca! Dlaczego warto włączyć do diety ten skarb rodem prosto z Amazonii i co dzięki temu będziemy mieć?

Na początek w ramach ciekawostki powiemy, że drzewo nerkowca jest jedynym w swym rodzaju, gdyż rodzi owoc i orzech jednocześnie. Już sam ten fakt czyni je wyjątkowym. J Nikt nie spodziewałby się także, że nanercz zachodni, czyli właśnie to drzewo, jest bliskim krewnym… mango!

Orzechy nerkowca nie mają zbyt wyrazistego, dominującego nad innymi, smaku: można określić je jako delikatne, chrupiące, słodkawe i kruche. Stanowią fantastyczny składnik sałatek - będą doskonałym chrupiącym elementem dodatkowym, nie wspominając o ich właściwościach odżywczych… no właśnie, właściwości!

Właściwości odżywcze nerkowców

Orzech ten, którego nazwa wzięła się od tego, że swoim zagiętym kształtem przypomina… nerkę to istna kopalnia mikroelementów i witamin. W dzisiejszych, mocno stresujących dla większości czasach, może okazać się prawdziwym skarbem w codziennym jadłospisie – nerkowce zapobiegają miażdżycy i wspomagają układ nerwowy, działając jak balsam na zszargane nerwy.

Dodatkowo mogą stanowić tajną broń w walce o młodą i napiętą skórę: opóźniają bowiem procesy starzenia. Zakładamy, że niejedna pani mogłaby się z tego tytułu nimi zainteresować… ;) Cenne kwasy tłuszczowe zawarte w nerkowcach sprawiają, że cera staje się jedwabista, promienna i świeża. Do tego cała armia mikroelementów: żelazo, cynk, miedź i magnez, które nie pozostaną bez znaczenia dla stanu włosów i paznokci. Mogą okazać się przydatne zwłaszcza zimą, gdy na zewnątrz panuje mróz i nasza uroda odrobinę na tym cierpi. Jakby tego było mało, orzechy te bogate są w białko – bardzo wartościowe i lekkostrawne.

Nerkowce chronią przed cukrzycą

To jednak nie wszystko. Nie ma również przeszkód, by były włączane do jadłospisu przez diabetyków – ich indeks glikemiczny jest bardzo niski.

Nerkowce dla nerwusów

Orzechy te świetnie koją skołatane nerwy – już garść nerkowców każdego dnia dostarczy organizmowi odpowiednią ilość niacyny, żelaza, potasu i witamin z grupy B, które pozwolą opanować się przy kolejnej chęci rzucania talerzami w porywie złości. ;) Nerkowce mogą stanowić element diety niezbędny po to, by uzupełnić w organizmie niedobory mikroelementów spowodowane długotrwałym stresem – warto uważnie się więc im przyjrzeć.

Nerkowce na nadciśnienie i problemy z układem sercowo-naczyniowym

Okazuje się, że Twoje serce także zdecydowanie ucieszy się z chrupania orzeszków. J Dzięki zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych w tym kwasu oleinowego (tego samego, który znajdziemy m.in. w oliwie z oliwek) nerkowce tworzą idealne warunki do regulacji stężenia cholesterolu. Dodatkowo wspomagają pracę naczyń krwionośnych i mocno je wzmacniają. Dzięki zawartości kwasu gamma-linolenowego chronią także przed chorobami wieńcowymi. W małym, niepozornym nerkowcu kryje się też mnóstwo fosforu, który wspomaga pracę nerek. Na koniec listy plusów wreszcie – zawierają również dużo potasu. Dzięki temu mamy niższe ciśnienie i nie stresujemy się tak łatwo. Orzechy te zalecane są w diecie DASH tworzonej na potrzeby pacjentów z nadciśnieniem. Jesteśmy dzięki nim więc zdrowsi na co dzień, a przecież to taka niepozorna przekąska.

Nerkowce - kalorie

Warto mieć na uwadze, że nerkowce, jak wszystkie orzechy, zawierają dużo tłuszczu i są bardzo kaloryczne (ok.650kcal/100g.). Nie powinno jednak nas to zniechęcić do systematycznego sięgania po ten produkt, nawet jeśli jesteśmy na diecie redukcyjnej. Umiarkowana ilość czyni dla naszego organizmu istne cuda, a tłuszcze zawarte w nerkowcach to tłuszcze nienasycone, bardzo cenne dla funkcjonowania naszego ciała i mózgu. Warto zatem systematycznie dodawać garstkę (20-30g.) nerkowców do naszej porannej owsianki, jogurtu naturalnego bądź sięgać po nie w przerwie od pracy. Abyśmy mogli na własnej skórze przekonać się o dobroczynnych efektach chrupania orzeszków, musimy robić to jednak regularnie. Skóra i ciało odwdzięczy nam się za to z nawiązką!