Polscy producenci żywności, handlowcy i restauratorzy wspólnie zadbają o lepsze żywienie Polaków, optymalizując wartość energetyczną, a nawet zmieniając skład napojów i innych produktów żywieniowych. Do szerokiego porozumienia dołączyła także Coca-Cola.

Inicjatorami porozumienia jest Instytut Żywności i Żywienia oraz podmioty zrzeszające przedsiębiorców, w tym Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, do której należy Coca-Cola.

„Poprawa jakości żywieniowej produktów żywnościowych i ułatwienie konsumentom dostępu do tzw. „zdrowszej opcji” są wskazywane jako jedno z istotnych działań mających na celu zahamowanie niekorzystnych trendów, takich jak nadwaga i otyłość” - mówi prof. dr hab. n. med. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

„Producenci żywności od wielu lat podejmują skuteczne działania na rzecz poprawy jakości żywieniowej produktów spożywczych. Osiągają to poprzez innowacje oraz, tam gdzie to możliwe i właściwe, reformulację produktów” - dodaje Andrzej Gantner, dyrektor generalny Federacji Producentów Żywności. „Podpisanie listu intencyjnego o współpracy rozpoczyna nowy etap, jakim będzie podjęcie w Polsce skoordynowanych działań w tym zakresie z udziałem wszystkich znaczących uczestników łańcucha żywnościowego”.

Mniej cukru, mniej kalorii

The Coca-Cola Company już wiele lat temu rozpoczęła ograniczanie zawartości cukru i kalorii w swoich produktach poprzez szereg działań, od zmiany receptur, przez innowacje, mniejsze opakowania, aż po promowanie niskokalorycznych i niskocukrowych napojów. W kilku krajach, jak choćby Francji, Wielkiej Brytanii i Beneluksie, Coca-Cola wspiera lokalne akcje na rzecz ograniczenia zawartości kalorii i cukru w produktach. Teraz do tego grona dołączyła Polska.

W portfolio Coca-Cola znajduje się już wiele bezcukrowych i niskokalorycznych napojów. Staramy się systematycznie poszerzać naszą ofertę, czego najlepszym przykładem jest pojawienie się na rynku Coca-Cola Cherry Zero. Oprócz wprowadzania nowych produktów pracujemy też nad zmianami dotychczasowych formuł tak, by jak najlepiej odpowiadały oczekiwaniom konsumentów i zachowały swój niepowtarzalny smak. Ponadto oferujemy mniejsze opakowania, które pozwalają lepiej kontrolować spożywane porcje.

Coca-Cola wraz z innymi europejskimi producentami napojów zobowiązała się do zmniejszenia o 10 proc. zawartości cukru w produktach do 2020 roku. Inicjatywa Europejskiej Organizacji Producentów Napojów Bezalkoholowych (UNESDA) ma wspomóc konsumentów w kontrolowaniu spożycia cukru, umożliwiając Europejczykom dokonywanie zdrowszych wyborów dla siebie i swoich rodzin.

"Kiedy rządy narodowe poprosiły lokalnych producentów, aby wsparli wysiłki na rzecz ograniczenia spożycia cukru, chcemy być w pierwszym szeregu tych, którzy zaoferują swą pomoc" – mówił wówczas Dan Sayre, prezes Coca-Cola na Zachodnią Europę, co jest szczególnie aktualne w kontekście nowej, polskiej inicjatywy.