Tak jak Coca-Cola związana jest z kolorem czerwonym, a Fanta z pomarańczowym, tak Sprite od debiutu w 1961 roku kojarzony jest z kolorem zielonym. Jak to się stało, że Sprite nierozerwalnie związany jest z tą barwą?

Tom Farrell, starszy dyrektor ds. globalnego designu w Coca-Cola, podkreśla że posiadanie przez markę określonego koloru znacząco pomaga konsumentom w doborze produktów. Jak mówi, w "wizualnym hałasie" sklepów "Sprite wyróżnia się dzięki swojemu charakterystycznemu kolorowi".

Raphael Abreu, dyrektor ds. globalnego designu w Coca-Cola, dodaje: „Jeśli widzisz coś zielonego, na myśl przychodzi ci Sprite”.

Sprite Green

Odświeżający kolor

Zielony to kolor klasyczny i nowoczesny, a przy tym orzeźwiający i czysty. Abreu wyjaśnia: "Zieleń zaliczana jest do kolorów zimnych, co oznacza, że wizualnie odświeża". Ta barwa nigdy nie jest agresywna czy nudna, zawsze natomiast odświeża, tak jak Sprite.

"Sprite to wyrazisty, odświeżający napój cytrynowo-limonkowy, jego znakomity smak świetnie gasi pragnienie" – mówi Bobby Oliver, dyrektor marki Sprite w Coca-Cola North America. – "Żywy, zielony kolor opakowań podkreśla najważniejsze cechy naszego produktu i trafia do konsumentów".

A co najważniejsze, zieleń jest po prostu modna. Pantone Color Institute ogłosił zieleń (a konkretnie Emerald 17-5641) kolorem roku 2013. "To najobficiej występujący w naturze odcień, ludzkie oko widzi więcej odmian zielonego niż jakiegokolwiek innego koloru" – mówi Leatrice Eiseman, dyrektor wykonawcza w Pantone Color Institute.

Sprite konsekwentnie używa zieleni we wszelkich kontekstach, od wystaw sklepowych po maszyny vendingowe. Buduje w ten sposób to, co eksperci nazywają wartością marki, a jednocześnie wciąż zaskakuje fanów na całym świecie.

„Te standardy projektowe z lat 60. i 70. ubiegłego wieku były wykorzystywane do zachowywania jednorodności w systemie identyfikacji wizualnej stworzonej dla Sprite" – wyjaśnia Ted Ryan, archiwista Coca-Cola

Sprite Green

Sprite Green

Orzeźwiające korzenie designu

Swój status jednej z najbardziej rozpoznawalnych światowych marek Sprite w dużej mierze zawdzięcza zielonej butelce. Kształt i wgłębienia czynią ją jednym z najbardziej charakterystycznych opakowań na rynku. Abreu mówi o wgłębieniach: "Mają przypominać, że to napój gazowany. Dzięki nim widzisz ruch pęcherzyków wewnątrz opakowania". Te elementy w połączeniu z soczystą zielenią składają się na to, co Abreu nazywa "uderzeniem świeżości".

W latach 60. projektanci i inżynierowie Coca-Cola przebrnęli przez mnóstwo badań, zanim w ogóle przystąpili do prac nad designem dla Sprite. Biorąc pod uwagę specyfikację opakowań, wizerunek marki i docelowych odbiorców, dział kreacji zaproponował zielone etykiety, opakowania i reklamy. Dziesiątki projektów były rozważane dla zielonej butelki Sprite, która była projektowana z taką samą pieczołowitością jak legendarna, konturowa butelka Coca-Cola.

W 1967 roku, gdy Sprite podbijał rynek i był dostępny już dla 85 proc. amerykańskiej populacji i dla konsumentów w 38 innych krajach, nawiązano współpracę z firmą projektową z Nowego Jorku, aby opracowała nowe opakowania i etykiety. Celem było podkreślenie świeżości Sprite i pobudzenie zainteresowania marką.

Nowe opakowania trafiły na rynek już w następnym roku. Magazyn Coca-Cola Bottler określił je jako „studium zieleni” i przewidywał, że nowy design „wyróżni Sprite z tłumu jak nigdy dotąd”.

Ten długotrwały związek z kolorem zielonym, jak twierdzi Farrell, przyciąga do Sprite wielu konsumentów. –  „Najważniejsze jest pielęgnowanie naszego dziedzictwa, a zieleń jest jego ważną częścią. Wszystkie nasze innowacje, nowe pomysły, rodzą się pod zielonym parasolem”.