Choć w skali Pantone próżno szukać "czerwieni Coca-Cola", to gdy ją widzisz, od razu wiesz, o którą chodzi. Jak czerwień stała się niemal synonimem Coca-Cola?

"Ta historia sięga naszych początków" – mówi Ted Ryan, dyrektor ds. komunikacji i dziedzictwa w The Coca-Cola Company.

Frank Robinson, księgowy i współpracownik dr. Johna Pembertona, wynalazcy Coca-Cola, zaproponował nazwę napoju i wykonał jego logo. Robinson lubił kontrast między bielą i czerwienią, dlatego slogan “Coca-Cola Delicious and Refreshing” („Pyszna i orzeźwiająca Coca-Cola") napisał czerwonymi literami na białym tle. W ten sposób stworzył pierwszą identyfikację graficzną firmy.

"Od tego czasu czerwień stała się podstawowym kolorem Coca-Cola" – mówi Ryan.

Wprowadzenie w 1948 roku czerwonego dysku Coca-Cola pomogło umocnić związek między kolorem, a marką. "Kiedy na sklepowej witrynie widzisz czerwony dysk, wiesz, że możesz tam dostać pyszną, orzeźwiającą Coca-Cola" – wyjaśnia Ryan.

Czerwień stała się tak ważnym elementem tożsamości marki, że James Sommerville, wiceprezes Coca-Cola ds. globalnego designu, uważa ją za "drugą sekretną formułę "marki.

"Kiedy spojrzymy w archiwa, możemy zobaczyć 130 lat zgromadzonych w jednym pomieszczeniu" - mówi Sommerville. "To, co staram się robić, to modyfikować ten dorobek tak, aby zawsze był aktualny".

Ryan przytakuje. "James wykonał kawał świetnej roboty nadając przeszłości nowe oblicze. Nie chcemy wracać do przeszłości, ale jednocześnie powinniśmy o niej pamiętać. Musimy mieć jakiś fundament, coś, na czym możemy twardo stanąć" – dodaje.

Archiwa Coca-Cola to właśnie ten fundament. "Istniejemy, aby zwracać uwagę na najważniejsze wartości firmy i to, co w nas najlepsze" – kwituje Ryan.