Żaden inny napój nie ma takiej butelki. I o to właśnie chodziło projektantom kultowego opakowania dla Coca-Coli. Konturowa butelka, bo o nią chodzi, od 100 lat prawie się nie zmieniła.

Rosnąca popularność Coca-Coli na początku XX wieku spowodowała powstanie jej licznych imitacji. Reklamy napoju tworzone w tym czasie podkreślały kwestie związane z autentycznością Coca-Coli, jej niepowtarzalnym smakiem i namawiały konsumentów, aby “żądali tylko prawdziwiej Coca-Coli” i “nie akceptowali substytutów”. To jednak nie wystarczało i produkt potrzebował większej ochrony.

W tym czasie większość napojów sprzedawana była w standardowych opakowaniach o prostych kształtach. Aby odróżnić się od konkurencji, firma Coca-Cola zdecydowała, by stworzyć butelkę o unikalnym kształcie, aby konsumenci byli pewni, że piją oryginalną Coca-Colę.

Czerpiąc inspirację z kształtu ziarna kakao, Alexander Samuelson i Earl R. Dean z firmy Root Glass Company stworzyli prototyp butelki konturowej. W 1915 r. została opatentowana, zaś w 1916 r. rozpoczęto jej produkcję. Oryginalny kształt butelki pozwalał na jej zidentyfikowanie nawet w ciemności, na przykład w chłodziarce pełnej innych butelek i pomógł marce stać się jedną z najbardziej rozpoznawalnych na świecie.

W 1923 roku Coca-Cola przedstawiła innowacyjny sześciopak. Miał zachęcić konsumentów do zakupu większej liczby butelek i spożywania napoju również w domu. Udało się. Konsumenci z roku na rok spożywali coraz więcej Coca-Coli. W 1955 roku postanowiono przygotować butelki o większej pojemności. Do dotychczasowej mieszczącej ok. 0,2 l napoju dołączyły opakowania 0,3 l, 0,35 l i 0,5 l.

W tym czasie butelka konturowa funkcjonowała już w ludzkiej świadomości. W 1950 roku jako pierwszy komercyjny produkt pojawiła się na okładce „Time”, co ugruntowało pozycję Coca-Coli jako międzynarodowej marki. Redakcja chciała zresztą umieścić na „jedynce” wieloletniego prezesa firmy, Roberta Woodruffa. Ten jednak odmówił, wskazując że od niego ważniejsza jest marka.

W 1961 roku, w odpowiedzi na trend tworzenia produktów ułatwiających życie konsumentom, firma Coca-Cola zaoferowała pierwsze butelki niepodlegające zwrotowi, które stały się od razu wielkim przebojem. Z kolei w 1993 roku wprowadzono plastikową butelkę o pojemności 0,6 l.

Przez lata Coca-Cola wykorzystywała wartość symboliczną swojego opakowania, podkreślając innowacyjność marki. Do tej samej butelki rozlewane są Coca-Cola light, Coca-Cola Zero i Cherry Coke. Także współczesne, plastikowe opakowania oparte są o historyczny, konturowy kształt, który przez lata podlegał niewielkim modyfikacjom. Wciąż jednak zgodny jest z pierwotnym projektem.