Innowacyjność to gra drużynowa. To dlatego zespół osiąga zazwyczaj lepsze wyniki niż nawet największy, ale samotny geniusz. Dlatego też ważne jest, by znaleźć współpracowników do pomocy przy kreatywnych projektach. Jak to zrobić? Cóż, tym co skłania innych do współpracy z Tobą, jest Twoja reputacja.

To, na ile pracownik będzie chciał dzielić się jakąś informacją z kolegą, zależy od skłonności tego drugiego do odwzajemnienia się. Traktowanie innych tak, jak samemu chciałoby się być potraktowanym. To jest właśnie złota zasada kreatywności.

Fachowo nazywa się to „regułą wzajemności” - ludzie oddają to, co dostali, zazwyczaj w podobnej formie. Ta reguła społeczna obowiązuje w każdej społeczności ludzkiej. Rzecz jednak w tym, by wykonać pierwszy ruch.

Każdy może nauczyć się, jak pokierować współpracownikami. Dr Robert Cialdini w swojej książce „Sztuka wywierania wpływu na ludzi” opisuje sześć uniwersalnych sposobów perswazji, w tym wzajemność, które zwiększają prawdopodobieństwo, że w odpowiedzi na swoją prośbę usłyszysz „tak”. Te sposoby mogą być stosowane zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.

Jest wiele sposobów, by używając zasady wzajemności pomóc kolegom w pracy. Spróbuj zainteresować ich swoim projektem, zaoferuj swoją wiedzę, pamiętaj o feedbacku, nie bój się mądrej krytyki i użyj swoich kontaktów, by znaleźć innych, którzy mogą pomóc lub pochwalić twoich współpracowników.

Nawet małe gesty mogą mieć ogromne znaczenie. Mój kolega, Karl, kupił cztery zabytkowe mapy za jeden dolar na aukcji garażowej dla innego znajomego, Boba, który kolekcjonował stare mapy. Przez następne 30 lat ta drobna przysługa umacniała ich relacje. Bob dbał o Karla w trakcie rozwoju ich kariery, często wspominając ten niespodziewany podarunek. Wszystko za jeden dolar!

Działa to także w drugą stronę. Jeśli otrzymujesz od kogoś pomoc, odwzajemnij ją. Zbuduj swój wizerunek jako osoby, która daje innym to, co sama otrzymała. To złota zasada i jej efekty potrafią być naprawdę długoterminowe, jak w przypadku Boba i Karla.

Wreszcie, rozwiń nieformalne relacje w pracy i poza nią. Jeśli chcesz uchodzić za pomocnego, poświęć swój czas innym. To sprawi, że wrócą do Ciebie z pomocą, zwiększając Twoją efektywność.

Drew Boyd
[Autor] Drew Boyd. Pracował 17 lat w działach marketingu, sprzedaży i rozwoju Johnson & Johnson. Dziś szkoli i konsultuje w dziedzinie innowacji, perswazji i mediów społecznościowych. Wykłada marketing i innowacje na Uniwersytecie Cincinnati. Publikował w „The Wall Street Journal”, „Bloombergu” czy „Psychology Today”.