Definicja biura zmienia się. Kiedyś gorącym trendem były kubiki, potem praca w domu. Dzisiejszym modnym hasłem jest coworking.


Jerry Slutzky jest dyrektorem generalnym i współzałożycielem startupu o nazwie Moxie Sports. Wraz ze swym partnerem biznesowym udoskonala przedsięwzięcie w przestrzeni coworkingowej znanej jako Atlanta Tech Village (ATV) — pięciopiętrowym budynku przeznaczonym właśnie dla technicznych startupów takich jak Moxie Sports, Yik Yak czy Salesloft. Właściciele firm wynajmują tam dla siebie prywatne pomieszczenia i otrzymują również dodatkowe miejsce za współpracę z innymi startupami.

W holu ATV znajduje się ogromny pokój na przerwy w pracy, wyposażony w kanapy, stół do ping-ponga, piłkarzyki, dwa 72-calowe telewizory do gier wideo, dwie beczki piwa i kuchnię pełną przekąsek i napojów.

Slutzky przekonuje, że pokoje do przerw w pracy nie rozpraszają. — To pomaga efektywności — mówi. — Jeśli można wyrwać się na chwilę i pograć w ping-ponga czy zrobić cokolwiek innego, to warto to zrobić! Każdy potrzebuje pewnej dozy przerw psychicznych w ciągu dnia.

I ma rację! Badania wykazują, że biorąc kilka przerw w ciągu dnia, można zwiększyć produktywność i efektywność. Co więcej, badanie przeprowadzone przez Health Decide dowodzi, że nieco rozproszenia uwagi może nawet być dobre dla mózgu. W erze cyfrowej, w której stale patrzymy na ekran komputera, 15 sekund przerwy co dziesięć minut zmniejsza zmęczenie oczu nawet o 50 procent.

Roam to kolejna przestrzeń coworkingowa podobna do ATV. Różni się jednak tym, iż nie koncentruje się wyłącznie na firmach technologicznych i jest wspólnym środowiskiem dla wielu przedsiębiorstw. Niektórzy ludzie przychodzą tu z domowych biur, niektórzy z dużych firm, a inni są niezależnymi zleceniobiorcami.

Peyton Day, dyrektor generalny Roam, podnosi swój iPhone i mówi: — Teraz mając coś takiego, można pracować z dowolnego miejsca.

Skoro można pracować z dowolnego miejsca, dlaczego opłaca się być członkiem Roam? Cliff Oxford jest prezesem Oxford Center for Entrepreneurs i przychodzi do Roam z powodu „energii tego budynku”. Oxford tłumaczy: — Tu można poczuć sukces. Można poczuć, że przedsiębiorczy ludzie nabrali trochę wiatru w żagle i chcą przejść na następny poziom. Fajnie jest być częścią tego procesu.

Roam rośnie. Ma trzy lokalizacje (wkrótce będą cztery), a będąc członkiem jednej z nich, masz dostęp do wszystkich pozostałych. Dzięki członkostwu można pracować indywidualnie w jednym z dużych pomieszczeń lub zarezerwować mniejsze sale konferencyjne na współpracę w grupie.

Pięciu byłych pracowników IBM założyło Roam, gdy zostali wysłani do domów po tym, jak duże firmy dokonały cięć na korporacyjnych biurach. Praca w domu nie była idealnym rozwiązaniem, podobnie jak praca w kawiarniach. Day wyjaśnia: — To nie są sprzyjające miejsca do wykonania pracy albo przeprowadzenia spotkania. Pomyśl o Roam jako produkcie stworzonym specjalnie dla takiego użytkownika: kogoś, kto chce pracować mobilnie z dala od domu, ale chce też być częścią społeczności.

Współpraca jest kluczem

Takie rodzaje przestrzeni coworkingowej pojawiają się zarówno w dużych, jak i małych miastach. Sean Reid jest programistą i konsultantem w Athens w stanie Georgia. Jego firma idzie do Roam, gdy pracownicy muszą się razem spotkać, ale przez większość czasu kontaktują się zdalnie. Mimo że Sean może wykonywać swą pracę na własnej kanapie, woli się przejść do miejsca z otwartą przestrzenią — The Quad.

— Kiedyś pracowałem w domu, ale to mnie izolowało — twierdzi Reid. — Muszę dokądś iść, aby wyzwolić kreatywność. Właśnie to jest wspaniałe w The Quad!

Ci, którzy pracują w domu, nie są rozpraszani przez kolegów, lecz brakuje im tych relacji. Greg Osborne jest regionalnym kierownikiem sprzedaży w Fill Tech Solutions. Większość czasu spędza w podróży, ale kiedy zostaje w domu, pracuje na blacie kuchennym.

— Jako sprzedawca musisz utrzymywać kontakt z ludźmi. Zawsze chcesz z kimś porozmawiać — podkreśla Osborne. — I tego właśnie najbardziej brakuje: codziennej interakcji twarzą w twarz.

Oxford, który pisze do „New York Timesa” i „Forbesa”, uważa, że przyszłość biura to nie ściany ani prywatność. Przyszłością są wszyscy pracownicy, bez względu na rangę lub tytuł, współpracujący ze sobą w jednym dużym pokoju.

Czym dokładnie jest przestrzeń coworkingowa?

Przestrzeń coworkingowa to osoby pracujące niezależnie, ale wspólnie. Według Thomasa Grillo z „Boston Business Journal” owe przestrzenie są ośrodkami, w których ludzie pracują pod jednym dachem, ale niekoniecznie pod tym samym szefem. Są biurami, ale nie należą do jednej firmy. Punkty coworkingowe są dla pracy tym samym, czym siłownie są dla ćwiczeń. W większości z nich klienci płacą czynsz obejmujący dostęp do jakiejś formy biurka, stołu i/lub sali konferencyjnej.

Gdzie można znaleźć przestrzenie coworkingowe?

Miejsca wspólnej pracy znajdują się na całym świecie. Obecnie istnieje 877 różnych przestrzeni coworkingowych w 84 krajach i 535 miastach.

Na coworkingowej wikipedii znajduje się lista takich punktów na całym świecie.

Historia

1995: W niemieckim Berlinie zapoczątkowano działalność hackerspaces — pierwszego wcielenia konceptu.

1999: Pojawia się termin „coworking ” użyty w celu opisania pracy grupowej umożliwianej przez komputery.

2005: Brad Neuberg uruchamia pierwszą oficjalną przestrzeń coworkingową w San Francisco.

2006: Powstanie Coworking Wiki.

2008: Podczas festiwalu SXSW w Austin w Teksasie dochodzi do pierwszych nieoficjalnych spotkań coworkingowych.

2010: W Brukseli odbywa się pierwsza konferencja, a wówczas istnieje już 600 miejsc coworkingowych.

2013: Z początkiem roku już ponad 100 tys. ludzi pracuje w takim środowisku, co oznacza wzrost o 117% w porównaniu z rokiem poprzednim.

2015: W styczniu na indonezyjskiej wyspie Bali odbywa się pierwsza światowa konferencja GCUC (Global Coworking Unconference Conference).

Zalety

1. Pozbądź się poczucia winy. Gdy pracujesz w kawiarni lub barze, zazwyczaj czujesz, że należałoby coś kupić. W przestrzeni coworkingowej można do oporu korzystać z wifi bez poczucia winy.

2. Zbuduj bazę klientów. Ci, którzy przychodzą do miejsc coworkingowych, pracują dla firm różnego rodzaju. Może się więc okazać, że Twoje usługi będą potrzebne osobie siedzącej obok i odwrotnie.

3. Środowisko zawodowe. Miejsce przeznaczone do pracy i tylko do niej może być cenne. Przestrzeń służąca głównie pracy często pomaga w zwiększeniu wydajności.

4. Zbuduj sieć. W biznesie nie do końca liczy się, co wiesz, lecz kogo znasz. Możesz dzielić biurko z przyszłym inwestorem, mentorem lub partnerem biznesowym. Potencjał sieci zawodowej znacznie się zwiększa, gdy otaczasz się ludźmi.

5. Uwiarygodnij swoje działania. Przestrzenie coworkingowe oferują sale konferencyjne, które są idealne do planowania spotkań. Zwiększ swą wiarygodność, organizując spotkanie w takim miejscu zamiast w kawiarni lub przy blacie swojej kuchni.

6. Znajdź niszę. Istnieją miejsca przeznaczone wyłącznie dla kobiet-przedsiębiorców, przedsięwzięć medycznych, kontraktów rządowych i innych.

7. Wiedza w zasięgu ręki. Większość przestrzeni coworkingowych jest miejscem wydarzeń i  prowadzonych przez ekspertów seminariów o różnej tematyce.

8. Zaoszczędź pieniądze! Według serwisu deskmag „średni miesięczny koszt elastycznego biurka wynosi tylko 195 dol. w USA, 189 euro w Europie i 168 funtów w Wielkiej Brytanii”. Posiadanie własnego biura to koszt ponaddwukrotnie wyższy: w zależności od lokalizacji za 20 metrów kwadratowych można zapłacić aż 500 dol. miesięcznie albo więcej.

Prognozy na przyszłość

Według artykułu z „Forbesa” 50 procent Amerykanów do roku 2020 będzie wolnymi strzelcami. Wraz ze wzrostem liczby freelancerów zwiększy się popyt na miejsca coworkingowe.

W ciągu ostatnich pięciu lat centra coworkingowe każdego roku niemal się podwajały. Badacze z Global Coworking Unconference Conference przewidują, że do roku 2018 będzie ponad 12 tys. miejsc coworkingowych. Według tej prognozy liczba biur do wspólnej pracy wzrośnie o 40 proc. w ciągu najbliższych 5 lat.

O autorce

Ashley Yost jest współpracownikiem Coca-Cola i studentką Uniwersytetu Georgia. Będzie absolwentką dwóch kierunków: dziennikarstwa oraz zarządzania w sporcie, z językiem hiszpańskim jako przedmiotem dodatkowym. Ashley jest obecnie na stażu w lokalnej stacji telewizyjnej i planuje kontynuować karierę reporterską po ukończeniu studiów.