Wszyscy mamy jakieś cele, które chcemy osiągnąć w pracy zawodowej. Czasem musimy umiejętnie odnaleźć się w trudnej sytuacji układów personalnych w firmie, aby dostać awans, czasem chodzi tylko o rozmowę, która zmotywuje przed ważną prezentacją. Rzecz zawsze jednak sprowadza się do pokonania jakichś przeszkód. Gdybyśmy dysponowali wszystkimi odpowiedziami na każdym etapie kariery, byłoby super, ale z drugiej strony — chyba zbyt łatwo.

Znajdowanie odpowiedzi stanowi część zawodowej kariery. Ciągle stajemy przed koniecznością dokonywania wyborów i całymi tygodniami zastanawiamy się, w którą stronę powinniśmy podążyć i co zrobić. Długie rozważanie wszystkich za i przeciw jest zupełnie normalne, podobnie jak podejmowanie decyzji, które z perspektywy czasu wydają się błędne. 

Można jednak sprytnie zyskać ową perspektywę, nie tracąc na to swego czasu. Taką możliwość daje zasięgnięcie rady mentora, który jest nieocenioną pomocą.

Zaskakujące jest, jak mało ludzi korzysta ze wsparcia mentora na swojej drodze profesjonalnego rozwoju. Spędziłam mnóstwo czasu, rozmawiając na ten temat z setkami tysięcy kobiet na całym świecie i okazało się, że wiele osób nie ma nawet do kogo zadzwonić. Gdy pytam grupę: „kto z was ma mentora?”, podnosi się tylko kilka rąk. Na pytanie o powód zwykle słyszę: „nie wiem nawet, od czego zacząć”.

Jeśli ciebie również to dotyczy, skorzystaj z poniższych wskazówek:

1. Dowiedz się, czego chcesz

Najlepszą radą dotyczącą mentorów, jaką kiedykolwiek dostałam, było to, że nie są dobrymi wróżkami. Nie są po to, by wysłuchiwać twoich problemów i rozrzucić garść magicznego pyłu, który wszystko naprawi. To ty musisz wiedzieć, jakiej pomocy potrzebujesz.

Zanim rozpoczniesz poszukiwania mentora, zastanów się, jakiego konkretnie wsparcia oczekujesz. Może szukasz kogoś, kto sprawi, że twoje wystąpienia publiczne będą lepsze? Może kogoś, kto przekaże ci wiedzę techniczną albo pomoże sprawniej kierować ludźmi? A może szukasz dostępu do pewnych osób w określonej dziedzinie? Skoncentruj się na tych obszarach rozwoju, w których przyszły mentor miałby pomóc i pamiętaj, że tylko od ciebie zależy, na ile jego wsparcie będzie skuteczne.

2. Przygotuj listę wymarzonych mentorów

Gdy poznasz już swoje potrzeby zawodowe, sporządź listę wszystkich znanych ci osób, które mogłyby cię wspomóc w danej dziedzinie. Pomyśl o dawnych profesorach z uczelni, o mówcy, który zapadł ci w pamięć podczas panelu dyskusyjnego, o znajomościach z sieci społecznościowych typu LinkedIn, kimś z kierownictwa twojej firmy, mentorach udzielających się na portalach dotyczących pracy i o wszystkich przyjaciołach twojej rodziny. Spisz wszystkich, którzy mogą pomóc ci pokonać wyzwania i wpłynąć pozytywnie na twoją karierę.

3. Zapytaj

Wiele lat temu, gdy usłyszałam o Rosie Gatti, była jedną z najwyżej postawionych kobiet w telewizji sportowej i wymarzonym wzorcem dla młodej studentki college’u, która chciała realizować karierę na tym polu. Zwierzyłam się ojcu, jak bardzo chciałabym znaleźć jakiś sposób, żeby się z nią skontaktować, a jednocześnie zdawałam sobie sprawę, że jest to mało prawdopodobne. Przypomniał mi wówczas, iż w najgorszym wypadku po prostu odmówi.

Wiele osób z twojej listy może odmówić albo w ogóle nie odpowiedzieć, ale ta, która jest ci przeznaczona w karierze, zgodzi się. Na szczęście Rosa odpowiedziała na mój email, co doprowadziło do rozmowy telefonicznej, a w rezultacie miałam możliwość pracować dla jej zespołu w ramach wyśnionego stażu. 

Spraw, aby osoba z twojej listy z łatwością zgodziła się na pierwsze spotkanie i aby kolejne było dla niej przyjemnością. Powiedz, dlaczego akurat do niej się zwracasz. Jedna z moich mentorek wspomniała ostatnio, że świetnym sposobem przyciągnięcia czyjejś uwagi jest wytłumaczenie, jaką wartość próbujesz wnieść do organizacji albo zaoferować światu i jak umiejętności wybranej osoby pomogą ci osiągnąć ów cel. 

Pamiętaj, że mentorzy nie chcą być wykorzystywani — chcą wyjątkowej okazji, by dać coś od siebie.

4. Przygotuj się do spotkania

Gdy dostaniesz zgodę na spotkanie, postaraj się, aby było to cudowne doświadczenie dla obu stron. Pamiętaj, że mieć mentora to jak być w związku: jedna randka nie oznacza jeszcze, że masz już nowego chłopaka czy dziewczynę, a samą randkę rzadko zaczyna się od trudnych pytań i listy oczekiwań.

W tych pierwszych chwilach poznaj swojego mentora jako człowieka. Słuchaj. Niech rozmowa toczy się naturalnym rytmem, a potem zacznij tworzyć kontekst, wyjaśniając, dlaczego do tej właśnie osoby trafiła twoja prośba o spotkanie lub rozmowę telefoniczną. Opowiedz swoją historię i wytłumacz, jak rozmówca i jego doświadczenie mogą wesprzeć realizację twoich planów.

5. Informuj o postępach!

Kelly Hoey, wymieniana przez Forbes jako jedna z pięciu kobiet zmieniających świat venture capital i przedsiębiorczości, a także ktoś, kogo trzymam we własnej skarbnicy doradców, zawsze podkreślała, jak ważne jest informowanie mentorów o wpływie ich rad na twoje działania. Nieważne, czy zrobisz to po dwóch dniach, czy po dwóch miesiącach — zawsze zrewanżuj się za pomoc, poświęcając mentorowi trzy minuty na poinformowanie go o efektach waszej współpracy.

Pamiętaj także, by zawsze kontaktować się z liderami i mentorami ze swej sieci znajomości wówczas, gdy chwalą się kolejnymi osiągnięciami. Czy będzie to przemowa na ostatniej konferencji, czy też publikacja nowego artykułu w sieci społecznościowej w rodzaju LinkedIn — ustaw sobie Alert Google, żeby nie stracić możliwości zabrania głosu w takiej chwili, a nie tylko wtedy, kiedy jesteś w potrzebie.

Bez względu na to, na jakim etapie kariery jesteś teraz, mentor może cię zmotywować i wprowadzić na jej kolejny poziom. Mentor potrafi otworzyć wiele drzwi, pomóc pokonać wyzwania i ułatwić sterowanie karierą. Swej zawodowej podróży nie musisz odbywać samodzielnie. Od tego właśnie są mentorzy, by cię wesprzeć, o ile poświęcisz czas na przemyślane zbudowanie więzi z którymś z nich. 

Maxie McCoy

Maxie McCoy
Maxie McCoy to głos i rude włosy lifestyle’owego bloga Maxie McCoy.com, w którym znajdziesz wiele treści podobnych do twoich własnych doświadczeń.

Jako dyrektorka Local Levo for Levo League, Maxie nadzoruje 30 miast na całym świecie w zakresie rozwoju zawodowego kobiet. Jest także autorką bestsellera Amazonu pt. „Less Work, More Money” — książki przeznaczonej dla czytelników, którzy w głębi serca są przedsiębiorcami. Obserwuj Maxie na Twitterze, Facebooku i Instagramie.

Maxie działa w ramach The Opener — wyjątkowej sieci zaproszonych autorów, którzy zapełniać będą strony Coca-Cola Journey najlepszymi artykułami na tematy związane z kuchnią, kulturą i innowacjami.