Co jest ważniejsze - słuchanie czy mówienie? Czy dialog z konsumentem jest ważny?

Uważam, że słuchanie jest zdecydowanie ważniejsze niż mówienie. Słynne powiedzenie mówi, że mamy dwoje uszu i jedne usta. Zanim coś powiemy, lepiej dobrze zrozumieć sytuację. Zanim stworzymy z kimś dobrą relację, wcześniej powinniśmy poznać tę osobę, dowiedzieć się, co jest dla niej ważne. Podobnie działa to w relacjach biznesowych. Od pierwszego dnia w Polsce starałam się jak najlepiej poznać ludzi i ich oczekiwania. Spotykałam się z agencjami, przedstawicielami regionalnymi i przede wszystkim słuchałam. Relacja z konsumentem jest kształtowana podobnie. Dialog ma kluczowe znaczenie. Marka, która jest na rynku od 130 lat, musi mieć stały kontakt z konsumentami. Musi wiedzieć co jest dla nich ważne. Nie tylko w odniesieniu do cech produktu. Marka powinna słyszeć głos konsumentów i rozumieć jakich chcą opakowań, w jakich pojemnościach oraz gdzie chcą kupować nasze produkty.

Na wzajemnym zrozumieniu bazuje też nasza nowa kampania. Taste the Feeling koncentruje się na dwóch kwestiach: smaku, który jest orzeźwiający, niepowtarzalny oraz uczuciach. Aby je poznać trzeba być blisko ludzi, konsumentów, słuchać ich i rozumieć.

Czy dla konsumentów ważna jest historia marki, jej charakter?

Zdecydowanie tak. Każdy konsument identyfikuje się z walorami swoich ulubionych marek. Coca-Cola ma 130 lat, a unikatowy kształt butelki z wcięciem w talii ma już 100 lat. Globalny zasięg marki też jest ważny. Ludzie zawsze są ciekawi skąd bierze się magia Coca-Coli. To marka śmiała, autentyczna, pozytywna i jest osiągalna dla wszystkich. Nie ma wielu marek na świecie, które są obecne w 207 krajach. Zarówno menedżer jak i uczeń, każdy identyfikuje się z nią. Czerpie taką samą przyjemność z kontaktu z Coca-Colą i tak samo chce ją smakować. Bez względu na to, czy jesteś bardziej czy mniej zamożny, masz dostęp do tego samego pysznego smaku Coca-Coli. Charakter marki bez wątpienia odgrywa dużą rolę. 

Czy zestaw kluczowych wartości dla firmy powinien być elastyczny? Czy może odwrotnie, niezmienny?

Zestaw wartości, kluczowe atuty marki czy firmy są niezmienne. W pewnym sensie to właśnie to, co mówimy o tożsamości, o markach i co jest istotą naszej nowej kampanii Taste the Feeling. Zamiast mieć kilka różnych marek zjednoczymy wszystkie marki: Coca-Cola, Coca-Cola Zero, czy Coca-Cola Light w jedną markę Coca-Cola, której atrybuty są takie same. To świeżość i pozytywne uczucia. Wartości są stałe, ale kontekst może się oczywiście zmieniać. Tak, jak zmieniają się oczekiwania konsumentów i świat wokół nas.

A co jest ważne dla firmy Coca-Cola?

Jest kilka rzeczy, które są dla nas szczególnie ważne. Po pierwsze, portfolio produktów. Chcemy dawać konsumentom możliwość wyboru. Tego, co odpowiada im w danej chwili. Dlatego mamy cała gamę znanych produktów gazowanych, wodę, soki, napoje energetyzujące, herbaty mrożone, napoje dla aktywnych. Chcemy dawać wybór. Wybór jest możliwy na wielu płaszczyznach; dotyczy nie tylko rodzaju napoju i smaku, ale też sposobu słodzenia, wielkości opakowania.

Po drugie, chcemy mieć pozytywny wpływ na rynek, na którym działamy. Bardzo wspieramy rozwój kobiet – w tym celu stworzyliśmy program 5by20. Mamy również skuteczną strategię działania proekologicznego: zużywamy mniej plastiku do produkcji opakowań, stosujemy bardzo nowoczesne rozwiązania w tym zakresie. Np. butelka, w której sprzedawana jest Kropla Beskidu zrobiona jest w 30% z materiału pochodzącego z roślin. Staramy się też oszczędzać wodę i minimalizujemy jej zużycie. Koncentrujemy się na wszystkim co jest aktywne i pozytywne.Sponsorujemy globalne wydarzenia sportowe: igrzyska olimpijskie, piłkarskie mistrzostwa Europy we Francji, na których zagra Polska drużyna. Działamy też lokalnie - program, z którego jesteśmy bardzo dumni to Coca-Cola Cup, w którym przez ostatnich 17 lat wzięło udział 680 000 młodych ludzi, w tym 35% dziewcząt. Coca-Cola Cup to projekt spotykający się z olbrzymim zainteresowaniem i wspaniałym odbiorem. Dzięki niemu promujemy ideę sportowej rywalizacji, gry fair play, a także umiejętność wygrywania i przegrywania. Nawet Robert Lewandowski zaczynał swoją karierę w Coca-Cola Cup!

Po trzecie, Coca-Cola jest bardzo zainteresowana inwestowaniem w rozwój swoich pracowników. Zależy nam, żeby mogli rozwijać swoje pasje, żeby byli spełnieni. To warunek naszego sukcesu.

Anna Jakubowski, dyrektor generalna Coca-Cola Poland Services odpowiedzialna za Polskę oraz kraje bałtyckie: Litwę, Łotwę i Estonię. W The Coca-Cola Company od czerwca 2013 roku. Wcześniej od 2011 roku w Coca-Cola Hellenic Bottling Company w Atenach na stanowisku International Group Category Director. Przed rozpoczęciem pracy dla Coca-Cola przez ponad 20 lat pracowała na kierowniczych stanowiskach w działach marketingu, sprzedaży, strategii i rozwoju biznesu w Procter&Gamble, zdobywając doświadczenia w  krajach takich jak: Kanada, Polska, Niemcy, Belgia i Szwajcaria. Ukończyła z wyróżnieniem Uniwersytet Wilfrid Laurier w Ontario w Kanadzie na kierunku Zarządzanie. Urodziła się w Kanadzie, ma podwójne obywatelstwo, kanadyjskie i polskie. Od lat angażuje się w działania na rzecz społeczności lokalnych, w których mieszka oraz organizacji wspierających kobiety wbiznesie. Była m.in. prezesem OWIT International (Organization of Women inInternational Trade: www.owit.org), jest członkiem rady doradczej Women International Networking (WIN). Z pasją realizuje się również jako mentor studentów. Jej wielką pasją są  podróże, a w szczególności udział w fotograficznych safari wróżnych zakątkach świata.