Tego lata FANTA zaskoczyła nas wszystkich! Wprowadziła bowiem na rynek nową edycję tego popularnego owocowego napoju. Nowa Fanta to nie tylko innowacyjna „zakręcona” butelka i nowe logo, ale, przede wszystkim, nowa formuła i lepszy smak!

Dziś Coca-Cola Journey rozmawia z Rafałem Jakubowiakiem, kierownikiem marki Fanta, który odpowiadał za wprowadzenie tych zmian na polski rynek.

Coca-Cola Journey: FANTA zaskoczyła wszystkich! Przybliż nam, proszę, pokrótce dokonane zmiany.

Rafał Jakubowiak: Zmieniło się bardzo wiele. Wszystkie dokonane zmiany, czy to w warstwie wizualnej, czy smakowej produktu, miały na celu jego udoskonalenie. Nowa butelka, której inspiracją był orzeźwiający pomarańczowy smak, świetnie współgra z odświeżonym logo i wyrazistą kolorystyką tworząc przykuwające uwagę połączenie. Wprowadzenie nowej Fanty miało na celu nie tylko odświeżenie wizerunku marki, ale przede wszystkim zwiększenie zainteresowania nastolatków tym produktem. Pamiętajmy, że jest to grupa, która uwielbia spontaniczne zmiany i innowacje. Asymetryczny kształt butelki sprawia, że nowa Fanta wyróżnia się na sklepowych półkach. Chcieliśmy także podbić, drugi po Coli, segment napojów owocowych.

CCJ: I co? Udało się?

R.J.: Jak najbardziej! Dzięki wprowadzeniu nowej Fanty na rynek, już w czerwcu zostaliśmy wartościowym liderem w kategorii gazowanych napojow o smaku pomarańczowym*, a sprzedaż znacząco wzrosła w porównaniu do roku ubiegłego*. Odnotowujemy także, wśród nastolatków, wzrost sympatii dla tej marki. Tak dobre wyniki były możliwe dzięki dobrze zaplanowanej strategii marketingowej i właściwie sprofilowanym działaniom komunikacyjnym.

CCJ: Gratulujemy! Takie wyniki to rzeczywiście powód do dumy. FANTA jest obecna na polskim rynku od wielu lat. Dlaczego kształt butelki i identyfikacja wizualna marki uległy zmianom?

R.J.: FANTA to jedna z kluczowych marek z portfolio napojów gazowanych The Coca-Cola Company. Obecna jest na polskim rynku od 1992 roku. Musimy jednak pamiętać, że wraz z upływającym czasem zmieniają się również nasi konsumenci, a wraz z nimi ich potrzeby.

Dlatego postanowiliśmy opracować nowy wygląd Fanty, który odpowiadałby stylowi życia naszej głównej grupy docelowej, czyli młodym, spontanicznym nastolatkom. 

Fanta ma jednak do zaoferowania znacznie więcej niż tylko „nowy look”. Większa zawartość soku owocowego, zero konserwantów i naturalne aromaty sprawiają, że po nową Fantę chętniej sięgają również osoby starsze.

CCJ: Jakie działania marketingowe miały bezpośredni wpływ na wyniki?

R.J.: Stawiamy na celowaną, profilowaną komunikację. Działania promocyjne FANTA były realizowane m.in. poprzez szeroki wachlarz aktywności w punktach sprzedaży. Miały one na celu zwiększenie widoczności i ekspozycji produktu. Dodatkowo towarzyszyła im kampania w telewizji i mediach cyfrowych. Ze względu na profil odbiorcy mocno skoncentrowaliśmy się także na kanałach mediów społecznościowych, gdzie kontynuowaliśmy współpracę z internetowymi idolami nastolatków: blogerką LittleMoonster96, aktorką Sylwią Przybysz, aktorem Adamem Zdrójkowskim, gamerem Stuu, youtuberami Marcinem Dubielem i Kaiko, oraz piosenkarzem Jeremim Sikorskim i Sylwią Lipką.

CCJ: Skoro wspominasz o mediach społecznościowych... Jak młodzi konsumenci odebrali waszą kampanię w internecie?

R.J.: Cóż... Mogę podać kilka liczb, które mówią same za siebie.

Filmik z gwiazdami internertu obejrzało ponad dwa i pół miliona nastolatków, posty influencerów zaangażowały ponad dwieście tysięcy osób, a spot reklamowy, w których wystąpili, od początku kampanii obejrzano trzy miliony razy.

CCJ: Zdradź, proszę, co stanowiło inspirację dla nowej butelki FANTY?

R.J.: To proste! Inspiracją był intensywny pomarańczowy smak napoju, dający pyszne owocowe orzeźwienie. Dlatego butelka jest „skręcona”, jakbyśmy chcieli wycisnąć z niej sok do ostatniej kropli.

FA_Orange_1_5L_rgb

CCJ: Świetne! I bardzo sugestywne. Czy bazowaliście na jakiś wzorach z innych rynków tworząc kształt nowej FANTA?

R.J.: Tak charakterystycznej butelki, jaką dziś chwali się FANTA, nie ma żaden inny produkt. Jej asymetryczny i innowacyjny kształt to przede wszystkim zasługa naszego globalnego zespołu ds. opakowań i Research&Developement. Przypomnę tylko, że nową butelkę Fanty jako pierwsze wprowadziły na europejski rynek Włochy, natomiast żaden inny rynek na świecie - poza Polską - nie zmienił wraz z nową butelką również formuły.

CCJ: Dziękujemy za rozmowę. Mamy nadzieję, że niedługo na rynku pojawią się nowe smaki Fanty.

* - według badań AC Nielsen