Już w piątek zaczyna się największa sportowa impreza w Europie. Najwyższy czas, by poznać kilka ciekawostek o UEFA EURO 2016™ i poczuć atmosferę piłkarskiego święta!

1. Muzyka od David’a Guetty

Muzycznym ambasadorem Mistrzostw Europy w piłce nożnej został David Guetta, francuski DJ i producent. To on skomponował oficjalną piosenkę na UEFA EURO 2016™, którą usłyszymy podczas ceremonii otwarcia. Jego utwory będą odtwarzane na wszystkich stadionach, tworząc niezwykłą, muzyczną aurę wokół tego wydarzenia.

© Jeff Kravitz | Getty Images

2. Poznaj Super Victora!

Oficjalną maskotką UEFA EURO 2016™ jest Super Victor. Ten mały, uśmiechnięty chłopczyk, dzięki swojej pelerynie i magicznym butom, potrafi latać z ogromną prędkością, dzięki czemu codziennie grywa w piłkę z innymi dziećmi z różnych zakątków Francji. Buty dają mu umiejętność popisywania się trikami piłkarskimi, a dzięki piłce może namówić każdego do udziału w meczu. Super Victor spotka się z fanami podczas wydarzeń organizowanych pod hasłem #MascotteDay, podkreślając wartości takie jak, duma i wzajemny szacunek.

3. Dochód z części biletów zostanie przeznaczony na cel charytatywny

Z każdego biletu zakupionego na mecz Francuzów, którzy zagrają 19 czerwca na stadionie Pierre'a Mauroy'a, jedno euro zostanie przekazane Fundacji Coluche dla upamiętnienia trzydziestej rocznicy śmierci Coluche'a - słynnego francuskiego komika i aktora. Z powodu śmierci Colucha, znanego ze swojego niepowtarzalnego poczucia humoru i niezwykłego stosunku do polityki i biznesu, w 1986 roku ogłoszono we Francji żałobę narodową.

4. Prezydencki komitet czuwa nad UEFA EURO 2016™

François Hollande założył specjalny komitet nazwany 11 Tricolore. Ma on zapewnić dodatkowe wsparcie w działaniach wokół turnieju na terenie całej Francji. W gremium zasiada 11 ekspertów z rożnych dziedzin. Reprezentują oni zagadnienia technologii cyfrowej, problemami zrównoważonego rozwoju, zatrudnienia, gospodarki i turystyki. To oni stworzą ideę uznania UEFA EURO 2016™ za narodowe święto sportu.

5. Stadiony jak marzenie

Organizacja UEFA EURO 2016™ pozwoliła Francji uruchomić ambitny program budowy i renowacji stadionów wycenione na 1,6 mld euro. Nowe, ekologiczne konstrukcje zbudowano w Lille, Nicei, Bordeaux i Lyonie, a areny w Marsylii, Paryżu, Saint-Etienne, Lens i Tuluzie zostały poddane gruntownej renowacji. Nowe stadiony wyposażono w nowoczesne systemy energetyczne z panelami słonecznymi, a do podlewania murawy wykorzystywana będzie deszczówka.

© Iron Stuffy | fotolia.com

6. UEFA dla dzieci

W marcu 2015 roku powstała Fundacja na Rzecz Dzieci UEFA. Ma ona pomagać dzieciom w rozwoju i adaptowaniu się do życia poprzez grę w futbol. Na UEFA EURO 2016™ fundacja oferuje 20 tys. biletów dla organizacji, które pracują w trudnych środowiskach. Każde miasto-gospodarz ma do dyspozycji 2 tys. biletów, które pozwolą dać nadzieję tym, którzy najbardziej jej potrzebują.

7. Mieszkańcy pomogą organizować wydarzenia wokół UEFA EURO 2016™

„Dla kibiców przez kibiców” - tak brzmi motto organizacji Europejskich Kibiców Piłkarskich, którzy będą oferować szybką i bezpłatną pomoc podczas UEFA EURO 2016™. Kibicowskie ambasady są tworzone przez międzynarodowych specjalistów oraz lokalnych wolontariuszy, którzy przygotują ekspertyzy i rekomendacje dla organizatorów w poszczególnych miastach. Kibice obsłużą także całodobowe infolinie i stworzą praktyczne przewodniki, by zagwarantować, że europejski mundial przebiegnie gładko tak na boiskach, jak i poza nimi.

© Riccardo Piccinini | fotolia.com

8. Stadiony będą wolne od dymu tytoniowego

Chcąc ustrzec młodych – i nie tylko - ludzi przed biernym paleniem, UEFA będzie współpracować z World Heart Federation i Europejską Siecią Zdrowych Stadionów, by stworzyć dla wszystkich kibiców warunki wolne od dymu tytoniowego. Specjalnie dla tego projektu stworzono zespół 110 wolontariuszy.

9. Gibraltar w piłkarskiej rodzinie

Po raz pierwszy w swojej historii Gibraltar, zamorskie terytorium Wielkiej Brytanii, był jednym z 53 zespołów startujących w eliminacjach turnieju. W maju 2013 Kongres UEFA przyznał Gibraltarowi prawa członka federacji. I choć reprezentacja półwyspu to głównie amatorzy, dzielnie walczyli w potyczkach z drużynami z większych krajów.

© Alex Tihonov | fotolia.com

10. Pożytki dla przyszłych pokoleń

Tego lata UEFA stawia szczególny nacisk na zrównoważony rozwój. Organizatorzy turnieju podjęli ogromny wysiłek, by zredukować wpływ na środowisko naturalne poprzez odpowiedzialne działania. Przyjmując zasadę trzech R (reduce, reuse, recycle), dążą do zrecyklingownia 50 proc. odpadów, zupełnego zaprzestania korzystania z wysypisk śmieci i poprawy świadomości w społeczeństwie w kwestiach ekologicznych.

Coca-Cola Company jest kluczowym sponsorem piłkarskich mistrzostw Europy od 1988 roku.