Bieganie to sport dla każdego, a dobrze jest rozpocząć je od treningu interwałowego, który zaliczany jest do treningów kardio. Wzmocni on nasze serce, kondycję oraz przygotuje do bardziej intensywnego biegania. Poza tym, dzięki długim interwałom spalimy więcej kalorii.

Na czym polega trening interwałowy?

Plan treningu uwzględniającego interwały w bieganiu polega na tym, że na zmianę ćwiczymy raz z wyższą, a raz z niższą intensywnością. Wbrew pozorom, w ten sposób może biegać każdy - nie tylko zaawansowani sportowcy, ale także początkujący biegacze. Jest to związane z tym, że można bez trudu dostosować intensywność interwałów do własnych preferencji i możliwości fizycznych.

Rozpoczynając treningi biegania interwałowego, plan powinien obejmować marsz i trucht. Dopiero po pewnym czasie i stosowaniu regularnych wybiegów, można przejść na wyższy stopień zaawansowania i zacząć stosować interwały złożone z biegu w średnim tempie i sprintu.

Co daje bieganie interwałowe?

Trening interwałowy jest treningiem kardio. Dzięki niemu można wzmacniać pracę serca, spalać szybciej tłuszcz i stosunkowo szybko zwiększać intensywność treningów. Wiąże się to z koniecznością włożenia w aktywność sporo wysiłku, ale nie trwa to dłużej niż 20 minut, a początkowo może być nawet znacznie mniej. Bieganie interwałowe polecane jest w szczególności wszystkim tym osobom, którym brakuje czasu na ćwiczenia. Za pośrednictwem takich treningów mogą lepiej zadbać o swoją kondycję i pracować nad pożądaną sylwetką.

Dzięki interwałom można nauczyć ciało pracowania w niedostatku tlenu, do którego dochodzi podczas każdego wysiłku. Skutkiem tego będzie w przyszłości zdolność utrzymywania szybszego tempa biegu i zdolność do pokonywania większego dystansu.

Bieganie interwałowe, a spalanie tłuszczu

Kolejną korzyścią, która wiążę się z bieganiem interwałowym jest to, że zmienna intensywność treningów prowadzi do szybszego spalania kalorii w krótkim czasie. Im intensywniejszy wysiłek, tym szybciej zużywamy energię skumulowaną w mięśniach, a następnie organizm zaczyna pobierać zapasy zgromadzone w tłuszczu. Trening ten przyspiesza metabolizm na dłużej niż czas trwania wysiłku.

Jak biegać interwały?

„Interwał” należy rozumieć jako trening, który składa się z pojedynczej części treningu o wysokiej intensywności i następującej po niej części o niższej intensywności. Trening interwałowy składa się z kilku lub kilkunastu interwałów, a biegacz powinien na zmianę przyspieszać i zwalniać. Podczas wysiłku o mniejszej intensywności może również truchtać lub iść marszobiegiem. Narastające  zmęczenie organizmu staje się  bodźcem do budowania lepszej kondycji na przyszłość.