Rozpoczynając treningi biegowe, nie można oczekiwać, że już po pierwszym dniu zauważymy poprawę kondycji czy natychmiastowy spadek wagi. Potrzebny jest co najmniej miesiąc, aby zobaczyć takie zmiany.

Czy bieganie jest zdrowe? Co daje nam bieganie?

Efekty biegania dla naszej sylwetki

Właściwie każda aktywność fizyczna, jakiej się podejmujemy, korzystnie wpływa na wygląd naszego ciała. Bieganie nie jest pod tym względem wyjątkiem. Prowadząc prawidłowy trening, zwłaszcza interwałowy, można szybko tracić zbędne kilogramy i poprawić swój wygląd oraz ogólne samopoczucie. Biegając spalamy więcej kalorii niż przy spokojnym spacerze po parku, a intensywność biegu można dostosować do preferencji i możliwości kondycyjnych biegacza.

Można zwiększyć efekty biegania w zakresie odchudzania, jeśli połączymy je z niskokaloryczną i lekkostrawną dietą. Wówczas codzienne bieganie pozwoli nam na pożądane ukształtowanie swojej sylwetki. O efektach można mówić po około 4-6 tygodniach systematycznych treningów, po 3 razy w tygodniu.

Bieganie a zdrowie

Decydując się na bieganie, na jakie efekty można liczyć w zakresie kondycji zdrowotnej? Takie treningi o ile są prowadzone prawidłowo, wzmacniają serce i płuca biegacza, są sposobem na wyregulowania ciśnienia krwi i wzmocnienie całego układu naczyniowego. Bieganie powoduje spadek tzw. złego cholesterolu. Trenując w ten sposób, budujemy tężyznę fizyczną, sprawiamy, że więcej tlenu dociera do wszystkich komórek naszego ciała. Dobrze dotleniony mózg pracuje lepiej, co przejawia się w lepszym samopoczuciu i koncentracji na zadaniach.

Bieganie ma również pozytywny wpływ na nasz kręgosłup, ponieważ wzmacnia układ kostny i chroni przed osteoporozą, zwłaszcza wtedy, gdy biegamy na świeżym powietrzu w słoneczny dzień. Efekty biegania widoczne są w rozroście masy mięśniowej, zwłaszcza dolnych części ciała. Biegacz ma sprawniejsze stawy, a jego ruchy są bardziej skoordynowane. Ważne jednak, żeby biegać w dobrze dobranych butach i dobrą techniką, gdyż źle rozłożone obciążenie i zła technika mogą obciążać kręgosłup i stawy. Warto więc skonsultować się z trenerem, który skoryguje naszą postawę podczas biegania i nauczy jak dobrze biegać.

Bieganie - po jakim czasie zauważę efekty?

W zasadzie już od pierwszego kroku można zauważyć efekty biegania, choć początkowo nie są one pozytywne. Jeśli obierzemy dla siebie zbyt intensywny trening, szybko pojawią się zakwasy, z którymi długo przyjdzie nam walczyć. Natomiast prawdziwe efekty bieganie przynosi dopiero po około 4 tygodniach, o ile oczywiście regularnie trenujemy.

Jeśli chodzi o chudnięcie przy bieganiu, przyjmuje się, że zrzucenie jednego kilograma odpowiada kosztowi energetycznemu na poziomie 7000 kilokalorii. Aby spalić taką ilość trzeba przebiec lub przejść około 140 kilometrów.