Biegi długodystansowe, których niekwestionowanym „królem” jest maraton, wymagają od biegacza wysokiej wytrzymałości fizycznej i znakomitej kondycji. Jak przygotować się do maratonu?

Zapisy na maraton

Pamiętajmy, że biegaczy chętnych do wzięcia udziału w maratonie jest zwykle bardzo wiele, dlatego odpowiednio wcześnie trzeba się na niego zapisać. Udział w maratonie jest płatny. W Polsce biegacz musi uiścić opłatę rejestracyjną w kwocie od około 100 do 200 złotych. W takich zawodach za darmo startują tylko seniorzy, zwykle w wieku 60+.

Jak trenować do maratonu?

Najważniejsze jest rozpoczęcie regularnych i systematycznych treningów na około 6 miesięcy przed rozpoczęciem maratonu. Zanim jednak zaczniemy przygotowania i ćwiczenia, warto skonsultować się z lekarzem, czy nie ma przeciwskazań do tak wyczerpującego biegu oraz zasięgnąć porady, jak monitorować stan organizmu w trakcie przygotowań do maratonu. Treningi dobrze jest rozpocząć pod okiem trenera, który dobierze ćwiczenia, dokona korekty w technice biegania oraz doradzi w kwestii diety. Stopniowo zaleca się zwiększanie zarówno dystansu, na którym prowadzimy bieg, jak i jego szybkości. Długodystansowe biegi przygotowują organizm pod względem wydolności do wielogodzinnego wysiłku. W czasie miesięcy przygotowań możemy sprawdzić, czy na pewno podołamy pod względem fizycznym takiemu wyzwaniu. To także okazja do wypracowania najlepszej techniki biegania, dostosowanej do indywidualnych preferencji danej osoby.

Odpowiednia dieta dla maratończyka

Nie tylko treningi są istotne dla osoby przygotowującej się do maratonu. Ogromne znaczenie ma również dieta. Biegacz powinien spożywać na co dzień produkty bogate w węglowodany złożone, m.in. pełnoziarniste pieczywo i kasze, a unikać produktów tłustych, ciężkostrawnych, wzdymających i słodyczy.

Przed samym startem maratończycy często biorą udział w tzw. „pasta party”, organizowanym na dzień przed biegiem. Wszystkim uczestnikom serwowane są wówczas makarony pełnoziarniste, które pozwalają najeść się do syta i zgromadzić dużo cennych węglowodanów, dających energię na długodystansowy bieg na odległości ponad 42 km.

Odpowiedni strój i buty

Podstawowym wyposażeniem każdego biegacza są buty. Powinny być lekkie i wygodne. Zanim jednak założymy je na start biegu maratońskiego, powinniśmy je przetestować. Nieodpowiednie buty do biegania powodują otarcia i rany na stopach, które mogą doprowadzić do konieczności przerwania biegu.

Strój do maratonu musi być przewiewny. Najlepiej, aby wykonany był z materiału termoaktywnego, który sprawnie odprowadzi nadmiar wilgoci i nie doprowadzi do przegrzania, czy wychłodzenia organizmu.

Przerwa przed maratonem

Na około tydzień przed startem, biegacz powinien solidnie wypocząć i nie przejadać się. Dzięki temu nabierze sił do maratońskiego wysiłku.