Nie wiesz jak się zmotywować do treningu? Oto kilka propozycji, które pomogą ci odnaleźć motywację do odchudzania, biegania lub wyjścia na siłownię. Przede wszystkim nagradzaj swoje sukcesy, podziel się z innymi swoim celem i znajdź partnera treningowego.

Na słowo „motywacja” składają się dwa wyrazy – motyw i akcja, czyli cel i działanie. Zdolność do znajdowania powodów podejmowania wysiłku jest warunkiem osiągania sukcesów w sporcie i każdej innej dziedzinie życia.

1. Cel działania

Podziel się celem swoich treningów z rodziną lub przyjaciółmi. Taka publiczna deklaracja ułatwi ci realizację swoich zamierzeń. Poinformowanie innych będzie szczególne przydatne w chwilach zwątpienia. Będziesz wtedy mógł liczyć na wsparcie i doping.

2. Zaplanuj strategię działania

Postaraj się zaplanować swoje działanie. Jeśli szukasz motywacji do odchudzania zacznij się przygotowywać – kup strój na siłownię, rower lub buty do biegania. Zaczynaj małymi krokami, biegaj małe dystanse i stopniowo, np. co dwa tygodnie zwiększaj trasę.

3. Nagradzaj swoje sukcesy

Doceniaj swoje osiągnięcia, choćby te najmniejsze – w ten sposób podniesiesz swoją ochotę na dalsze treningi. Za każdy większy cel, który udało ci się zrealizować sprawiaj sobie jakąś przyjemność, np. wyjście do kina lub nową rzecz. Będzie ci łatwiej sprawować nad sobą kontrolę i przekonasz się o tym, jak bardzo motywująca potrafi być nagroda.

4. W parze raźniej

Trenowanie z drugą osobą, pomaga przetrwać dni niechęci i zwątpienia. Znajdź partnera treningowego, kogoś kto będzie twoją mobilizacją do biegania. Wzajemne motywowanie się ma ogromne znaczenie i dostarcza odrobinę zdrowej rywalizacji.

5. Motywacja a zapachy

Nie każdy o tym wie, ale zapachy są jednym z czynników wpływających na motywację. Otocz się aromatem owoców cytrusowych lub świeżej trawy cytrynowej, takie zapachy działają energetyzująco.

6. Trenuj z muzyką

Lubisz muzykę? To doskonale, ponieważ jest ona jednym z najlepszych motywatorów do odchudzania. Pozwala się skoncentrować i zebrać myśli. Energiczny rytm muzyki narzuca tempo ćwiczeń. Włóż słuchawki i biegnij przed siebie. Słuchaj muzyki podczas biegu i ćwiczeń. Często zmieniaj utwory, aby treningi były różnorodne.

7. Ćwicz zawsze o tej samej porze

Warunek ćwiczenia o tej samej porze szczególnie dotyczy osób początkujących. Takie regularne wyznaczanie sobie czasu treningu pomaga ułożyć plan dnia i sprawić, że bieganie i ćwiczenia wejdą w nawyk. Amerykański lekkoatleta i wielokrotny rekordzista świata Jim Ryun powiedział: „Motywacja jest tym, co pozwala zacząć. Nawyk jest tym, co pozwala ci wytrwać.”