Przebiegnięcie ponad 42 km w ramach biegu maratońskiego jest poważnym wysiłkiem dla organizmu biegacza. Na mecie wielu uczestników nie jest w stanie utrzymać się na własnych nogach. Dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób zregenerować swoje siły po maratonie, aby powrócić na trasy biegowe za jakiś czas.

Tuż po przekroczeniu linii mety

Finisz maratonu wymaga zmobilizowania resztek sił tkwiących w organizmie. Kiedy już przekroczymy linię mety, powinniśmy pomaszerować i wypić niewielką ilość napoju (najlepiej izotonicznego, aby uzupełnić poziom składników mineralnych takich jak sód, chlor, potas magnez oraz wapń). W sumie należy przyjąć 150 ml płynów na raz. Zdecydowana większość biegaczy, zwłaszcza tych, którzy dopiero od niedawna biegają, ulega pokusie natychmiastowego wypoczynku. Po ogromnym wysiłku, jakim jest przebiegnięcie maratonu, nie można od razu położyć się za linią mety i czekać, aż zmęczenie minie. Organizm sportowca powinien wracać do równowagi powoli, a najlepiej podczas spokojnego marszu.

Po takim wysiłku należy uważać również na wychłodzenie organizmu. Chłodzenie powinno odbywać się stopniowo, dlatego po biegu warto okryć się folią NRC, która zapobiegnie zbyt szybkiemu wychłodzeniu ciała.

Masaż - kiedy go robić?

Po maratonie mikrouszkodzenia mięśni są zbyt duże, aby móc wykonywać ćwiczenia rozciągające, czy poddać się masażowi. Bezpośrednio po zawodach wizyta w salonie masażu nie jest wskazana, ponieważ może zaostrzyć stan zapalny mięśni, który powstaje po dużym wysiłku. To co możemy zrobić to, wykonać chłodzenie ciała za pomocą masażu lodem (ale dopiero po uspokojeniu oddechu). Masaż nie powinien trwać dłużej jak kilka minut. Podobnie działa zimny prysznic, który przyśpiesza usuwanie z mięśni produktów przemiany materii , dotlenia je, co jest ważne dla regeneracji mięśni i stawów.

Ile trwa regeneracja po maratonie?

Po zakończeniu maratonu biegacz powinien poświęcić na regenerację co najmniej kilka dni. Nazajutrz po starcie można zafundować sobie letnią kąpiel w solance na rozluźnienie mięśni, a na trzeci dzień po biegu można wykonać lekki rozruch i rozciąganie oraz masaż rozluźniający.

Okres regeneracji trwa dłużej u osób, które debiutują w maratonie. Dla innych wystarczy kilka dni odpoczynku od normalnych obowiązków prywatnych i zawodowych.

Kiedy zacząć biegać po maratonie? Najlepiej wtedy, gdy nogi będą już elastyczne, a nie obolałe, zaś codzienne zajęcia nie będą stanowiły żadnego problemu. Z zasady zaleca się odczekanie minimum 2 miesięcy przed startem w kolejnych biegach maratońskich.