Buty do biegania powinny być o rozmiar większe niż tradycyjne buty do chodzenia. Pozwala to uniknąć zmęczenia i bólu nóg. Właściwe obuwie chroni przed kontuzją, ułatwia prawidłowe bieganie i pozwala w pełni cieszyć się bieganiem.

Buty do biegania dla kobiet i mężczyzn

Podstawową różnicą pomiędzy butami dla kobiet i mężczyzn jest ich kształt. Damskie buty są szersze w śródstopiu, a węższe w okolicy pięty. Buty męskie są większe i szersze niż damskie. Wynika to z różnicy w motoryce ruchów i kształtu stóp. Buty dla pań są bardziej elastyczne i mają mniejszą amortyzację. Kobiety wykorzystują podczas biegania mniej siły niż mężczyźni, co potwierdzają badania przeprowadzone w maju 2015 roku przez Medicine and Science in Sports and Exercise.

Buty do biegania a rodzaj stopy: supinująca, pronująca i neutralna

W stopie neutralnej ciężar ciała pod wpływem kontaktu z podłożem rozkłada się równomiernie. Pełen ruch – od pięty, przez stopę aż do wybicia i palców – odbywa się w linii prostej. Dla takich stóp przeznaczone jest obuwie z systemem stability.

Czasami stopa stykając się z podłożem podczas biegu, przenosi ciężar ciała na jej wewnętrzną krawędź (tzw. pronacja). Ten sposób biegu amortyzuje wstrząsy i jest naturalną reakcją stopy. Ryzyko kontuzji pojawia się w momencie, gdy obciążenie wewnętrznej strony stopy jest znaczne. Biegacz powinien wówczas wybierać buty, które mają wstawki stabilizujące w wewnętrznej części buta. Umożliwiają one poprawne ułożenie stopy i chronią ją przed nadmiernym przekrzywianiem.

Często jednak biegacz przenosi ciężar ciała na zewnętrzną krawędź (tzw. supinacja). Stopa jest zbyt sztywna, by zapewnić właściwą amortyzację podczas biegu. Buty dla tych biegaczy to tzw. typ cushioned, o dużej amortyzacji. Osoby te mogą też biegać w butach przeznaczonych dla stopy neutralnej.

Test mokrej stopy

Aby poznać swój rodzaj stopy, wystarczy wykonać test mokrej stopy. Należy postawić ją na kartce papieru i sprawdzić powstały ślad.

  • Jeżeli mokry ślad składa się z dwóch części – osobno jest odciśnięta pięta i śródstopie lub części te połączone są cienkim paskiem w zewnętrznej krawędzi stopy – świadczy to o supinacji.
  • Jeżeli na papierze odbiła się cała stopa lub niemal cała, a przewężenie w środkowej części jest niewielkie, mamy do czynienia z pronacją.
  • Osoby posiadające stopy neutralne zauważą niewielkie wcięcie w środkowej części śladu i pasek pomiędzy śródstopiem a piętą o szerokości od 3 do 5 cm.

W sklepach sportowych, zwłaszcza dla biegaczy, można też zbadać rodzaj stopy za pomocą specjalnego urządzenia.

Jaki rozmiar butów wybrać do biegania?

Podczas biegu stopa puchnie i ma tendencję do przesuwania się w przód i w tył, dlatego należy wybierać buty o większym rozmiarze. Im dłuższy dystans do pokonania, tym bardziej stopa spuchnie. Do treningów, w których bieg wynosi 5-10 km, wystarczą buty pół numeru większe. Do maratonów i dłuższych wybiegów lepiej wybierać buty większe o jeden rozmiar.

Bieg z palców czy z pięty?

Buty dla osób, które biegają wybijając się ze śródstopia, powinny mieć małą amortyzację z tyłu buta. Ważne też, by różnica pomiędzy wysokością pięty i palców (tzw. offset) nie była zbyt duża. Analogicznie – obuwie dla osób biegających z pięty powinno mieć większy offset i większą amortyzację z tyłu.

Waga biegacza ma znaczenie

Osoby ważące powyżej 90 kg, powinny mieć buty o dobrej amortyzacji, która odciąży kręgosłup i stawy. Najlepiej, aby podeszwa środkowa butów wykonana była z trwałej pianki. Buty takie powinny mieć też dodatkową amortyzację na podbiciu i w pięcie.

Wygodne buty do biegania, a nawierzchnia terenu

Buty do biegania po twardych nawierzchniach, np. po betonie, chodniku lub asfalcie mają dobrą amortyzację i płaski bieżnik na podeszwie. Dzięki temu stopa nie męczy się i nie jest narażona na kontuzje. Buty do biegania w terenie, tzw. buty trailowe lub terenowe, sprawdzą się podczas biegu po leśnych alejkach, terenach polnych lub w górach. Mają mniejszą amortyzację, ponieważ miękkie podłoże w naturalny sposób samo amortyzuje stopę podczas biegu. Ich specyfiką są kolce i wypustki na podeszwie, dzięki którym buty mają lepszą przyczepność i są bardziej wytrzymałe. Stabilnie utrzymują stopę i są wodoodporne. To ułatwia bieg po śniegu, błocie, kamieniach i wodzie.

Startowe czy treningowe - waga i konstrukcja obuwia do biegania

Waga butów zależy od tego, do czego są one przeznaczone. Maratończyk Haile Gebrselassie, powiedział kiedyś – „kiedy założyłem buty, było trudno”. Dlaczego? Ponieważ im cięższy but, tym trudniejszy bieg. Do biegu w zawodach przeznaczone są buty startowe. Są lekkie, ich waga mieści się w przedziale 150-280 g. Mają mniejszą amortyzację i stabilizację stopy, ale są bardziej dynamiczne. Szybciej się zużywają, ale są wygodne i nie obciążają nogi biegacza. Buty do biegu rekreacyjnego i do treningów powinny ważyć w granicach 300-400 g. Takie obuwie jest odporne na zużycie, ma grubszą podeszwę i masywniejszą konstrukcję. Zapewnia dobrą amortyzację i stabilność.