Nordic walking, czyli chodzenie ze specjalnymi kijkami angażującymi wszystkie partie mięśni, cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Jak chodzić z kijkami, aby treningi były efektywne?

Pierwsze kroki nordic walking

Przede wszystkim nordic walking wymaga zakupienia kijków, które będą nam towarzyszyły przy każdym treningu. Ich długość powinna być dopasowana do wzrostu użytkownika. W uproszczeniu przyjmuje się, że powinna wynosić 0,7 wzrostu.

Podstawą marszu są dwie techniki: szybkościowa oraz siłowa. W obu przypadkach należy wysuwać naprzemiennie do przodu lewą rękę i prawą nogę, albo prawą rękę i lewą nogę.

Technika chodzenia z kijkami

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że marsz z kijkami to nic trudnego i nie różni się on zanadto od marszu bez takich akcesoriów. Jednak nordic walking jest szczególną techniką marszu, która polega na zaangażowaniu do pracy i zwiększonego wysiłku jak największej liczby partii mięśni. Dzieje się to poprzez pogłębione wymachy ramion, wydłużenie kroku i prawidłowe stosowanie przy tym specjalnie zaprojektowanych kijków. Wysuniętą do wysokości pępka ręką odpychamy się kijkiem od podłoża. Ręka zostająca z tyłu swobodnie ciągnie kijek, a następnie chwyta go tuż przed odepchnięciem. Ważne, aby przy wymachach pracowały całe ręce, ruszając się w barkach, a nie łokciach. Fakt, że ktoś chodzi z kijkami nie oznacza, że rzeczywiście potrafi wykorzystywać kijki do nordic walking zgodnie z ich przeznaczeniem.

Spacer z kijkami ma przynieść korzyści dla naszego układu kostno-stawowego. Odciąża stawy kolanowe, sprzyja utrzymaniu w dobrej kondycji kręgosłupa oraz wyrabia siłę i gibkość. To jedna z najbardziej uniwersalnych i najkorzystniejszych dla zdrowia form aktywności ruchowych.

Prawidłowy spacer z kijkami nordic walking polega na stawianiu długich, dynamicznych kroków, które zmobilizują mięśnie nóg do odpowiedniej pracy oraz na silnym odpychaniu się ramionami i kijkami od podłoża. Bez tego cały trud włożony w naukę chodzenia z kijkami nordic walking pójdzie na marne. Ta dyscyplina sportowa poprawia kondycję i wygląd naszej sylwetki. Jest także dostępna dla osób z pewnymi ograniczeniami ruchowymi. Może być sposobem na rekonwalescencję po chorobie lub wypadkach, czy na profilaktykę zdrowotną.