Aktywnie spędzony długi weekend majowy pozwala oczyścić umysł, zmniejszyć poziom stresu, nabrać energii i rozruszać ciało po zimie. Sportowa majówka to doskonały sposób na wypoczynek!

Dlaczego warto aktywnie spędzać czas?

„Sport bardzo często jest najlepszym lekarstwem”- powiedział Joachim Mester, Dyrektor Niemieckiego Uniwersytetu Sportu w Kolonii (DSHS). „I nigdy nie jest za późno, aby zacząć”- dodaje.  Aktywne formy wypoczynku chronią przed problemami z psychiką, zmniejszają ryzyko depresji i poprawiają samoocenę. Uprawianie sportu korzystnie wpływa na funkcje poznawcze i zdrowie fizyczne. Wysiłek pobudza wytwarzanie endorfin, hormonów produkowanych przez mózg i wywołujących poczucie szczęścia.

Przeciążony informacją umysł potrzebuje wypoczynku

W 2009, naukowcy z University of California policzyli, że każdego dnia nasz mózg otrzymuje ponad 34 gigabajty informacji. Poza ogromną ilością danych, z którymi stykamy się na co dzień, obciążeniem jest już sam proces przetwarzania informacji. W coraz większym stopniu umysł działa wielozadaniowo. I tak, rozmowie przez telefon towarzyszy przeglądanie internetu, w tle słychać radiowy serwis informacyjny, a współpracownicy przy sąsiednim biurku omawiają plan realizacji nowego projektu. Informacje nie tylko odbieramy, ale i na nie reagujemy. Wykonujemy kilka czynności na raz. Po całym dniu  pracy dociążamy się dodatkowo, przeglądając portale społecznościowe, aplikacje na smartfony, czytając maile, równocześnie grając w grę.

Dlatego majowy weekend warto spędzić z dala od komputera, telewizora, czy telefonu, dostarczając mózgowi swego rodzaju „przerwy technicznej”.

Majówka nad morzem

Patrzenie na wodę wycisza i uspokaja.

Morze to odpoczynek dla oczu i umysłu. Każda fala jest inna, dzięki czemu nie nuży nas jednostajnym widokiem. Człowiek nie musi interpretować tego obrazu, czy szukać w nim informacji. Do tego błękit jest kolorem uspokajającym. Szum fal to tak zwany „biały szum”. Nie zawiera informacji, a działa relaksująco. Pobyt nad morzem dostarczy też naszej tarczycy jodu, który zwiększa odporność na stres i poprawi koncentrację.

Długi majowy weekend raczej nie przyniesie upałów, które mogłyby zachęcić do morskich kąpieli. Jeśli jednak spędzasz majówkę nad morzem, możesz zagrać na plaży w badmintona lub rozegrać pierwszy w roku mecz siatkówki plażowej. Doskonałą atrakcją będzie jazda na skuterze wodnym w piankowym kombinezonie. Jeśli lubisz wyzwania możesz sprawdzić się za kierownicą rozpędzonego na piaszczystych nadmorskich plażach pojazdu buggy.

Park linowy na weekend majowy

Jeśli wyjazd nad morze to zbyt daleka wyprawa poszukaj atrakcji sportowych bliżej domu. Rozejrzyj się, gdzie w okolicy znajduje się na przykład…park linowy. Wybierz się tam z przyjaciółmi. Świetna zabawa, adrenalina, ćwiczenia na mięśnie i na koncentrację – tak w skrócie można opisać przygodę w parku linowym. Trasy mają różne poziomy trudności, dzięki czemu każdy może wybrać coś dla siebie.

Adrenalina, która wydziela się w układzie nerwowym w czasie zabawy reguluje poziom glukozy we krwi, przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej, poprawia ukrwienie mięśni. Jej nagły wyrzut jest korzystny dla zdrowia. Sukces, związany z wykonaniem zadania (np. pokonaniem trasy w parku linowym) powoduje uczucie euforii i relaksu, poprawia też samoocenę.

Skoki na trampolinie

Mimo że maj jest ciepłym miesiącem, z pogodą w długi weekend może być różnie. Nie oznacza to jednak, że z powodu deszczu czy chłodu musisz zrezygnować z aktywnego wypoczynku. Parki trampolin mieszczą się w halach, więc deszcz i wiatr nie są przeszkodą dla zabawy. Trampoliny, batuty, plansza akrobatyczna i basen z gąbkami pozwolą Ci  poznać podstawy akrobatyki, lub  po prostu bawić się skokami i ewolucjami powietrznymi. 

Wspinaczka na skałkach lub ścianka na długi weekend

Wspinaczka korzystnie wpływa na koordynację ruchową i psychikę. Ten ekstremalny sport uczy skrupulatności i samozaparcia. Jeśli nigdy dotąd nie miałeś okazji spróbować swoich umiejętności na skałce, majowy weekend jest doskonałą do tego okazją. Może ona okazać się początkiem nowej pasji. Przy pierwszych wyjazdach na skałki warto zdecydować się na opiekę instruktora. Zapewni on odpowiedni sprzęt i szkolenie, dzięki czemu wspinaczka będzie bezpieczna i satysfakcjonująca.

Jeśli majówka jest deszczowa, możesz poćwiczyć wspinaczkę na ściance. Centra bulderowe, w których znajdują się ścianki wspinaczkowe, dysponują trasami o różnych stopniach trudności. Do wyboru są trasy białe – dla początkujących, żółte – dla osób średnio zaawansowanych i czarne – dla profesjonalistów. Centra wspinaczkowe oferują zwykle kursy dla początkujących. Do wspinaczki na ściance nie jest potrzebny specjalistyczny sprzęt. Wystarczą buty na miękkiej podeszwie i wygodny strój sportowy.