Stacjonarny rower treningowy imituje klasyczną jazdę na rowerze. Regularny trening spala kalorie i modeluje mięśnie ud i pośladków. Ćwiczenia poprawiają wydolność płuc i krążenie. W sprzedaży dostępne są różne rodzaje rowerków, w których tempo, obciążenie, pozycja ciała i wysokość siodełka mogą być dopasowane do preferencji i stanu zdrowia ćwiczącego.

Kupując stacjonarny rower treningowy należy zwrócić uwagę nie tylko na jego wygląd czy osobiste upodobania. Najważniejszym kryterium powinno być bezpieczeństwo i możliwości organizmu osoby ćwiczącej.

Rodzaje rowerów treningowych ze względu na pozycję ćwiczącego

Stacjonarne rowery treningowe, pod względem układu ciała podczas ćwiczeń, dzielą się na: rowery pionowe, poziome i spinningowe. Jazda we właściwej pozycji nie obciąża układu kostno-stawowego i przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Zobacz także: jak ćwiczyć na rowerach stacjonarnych.

- Poziomy rower treningowy – ćwiczący jest na nim ułożony w pozycji półleżącej. Pedały w rowerku są mocno wysunięte do przodu, do siedzenia dołączone jest oparcie. Na takim sprzęcie mogą ćwiczyć osoby mające problemy z kręgosłupem, pracujące w pozycji siedzącej i osoby otyłe, ponieważ ćwiczenia nie obciążają kręgosłupa i stymulują do pracy mięśnie brzucha.

- Pionowy rower stacjonarny – ciało osoby ćwiczącej na rowerze pionowym jest wyprostowane i lekko pochylone w przód. Ćwiczenia w takiej pozycji zalecane są osobom, które mają problemy z układem krążenia i układem sercowo-naczyniowym. Trening na pionowym rowerze treningowym przypomina jazdę rowerem miejskim.

- Rower spinningowy – to sprzęt, który służy utrzymaniu kondycji na wysokim poziomie. Trening zalecany jest wyczynowym kolażom i osobom aktywnym fizycznie. Podczas jazdy na rowerze spinningowym, ciało jest mocno pochylone do przodu.

Podział rowerów treningowych ze względu na model mechanizmu oporu

Ze względu na model mechanizmu oporu, czyli sposób hamowania koła zamachowego, rowery treningowe dzielą się na: mechaniczne, magnetyczne i elektromagnetyczne.

- Rowery mechaniczne – to sprzęty o najprostszej konstrukcji. Opór jest w nich regulowany przez fizyczne zwiększanie tarcia. Rowery mechaniczne są najtańsze (ceny zaczynają się już od 200 zł) i nie wymagają profesjonalnych przeglądów technicznych. Ich wadą jest głośna praca mechanizmu hamowania.

- Rowery magnetyczne – mechanizm oporu opiera się na hamulcu magnetycznym. Taki sprzęt jest bardziej precyzyjny i stabilny niż rower mechaniczny. Jego zaletą jest też kultura pracy – działa niemal bezszelestnie, dzięki czemu dobrze sprawdza się podczas treningów domowych. Cena rowerów magnetycznych zaczyna się od 400 zł.

- Rowery elektromagnetyczne – są najbardziej rozwinięte technologicznie i najdroższe (cena to około 2 tys. zł). Opór jest w nich regulowany automatycznie przez mikroprocesor. Zaletą rowerów elektromagnetycznych jest możliwość dostosowania obciążenia, np. do stopnia zmęczenia.

Funkcje dodatkowe rowerów treningowych

Dostępne w sprzedaży rowery treningowe często wyposażone są w funkcje dodatkowe, które umożliwiają obserwację reakcji organizmu podczas wykonywania ćwiczeń. Do takich funkcji należą, np.:

  • liczba przejechanych kilometrów,
  • pomiar pulsu i tętna,
  • liczba spalonych kalorii,
  • pomiar prędkości.