Sport i ogólnie rozumiana kultura fizyczna to sposób na poprawę nastroju, rozluźnienie i pozbycie się stresu. Wysiłek fizyczny poprawia koncentrację, rzeźbi sylwetkę i dotlenia organizm. Sporty drużynowe i indywidualne mają też wpływ na ukształtowanie poczucia obowiązku, odpowiedzialności i samodyscypliny.

Sport pozwala odnaleźć się wśród osób o podobnych zainteresowaniach i jest okazją do poznania nowych miejsc. Stwarza sytuacje, które zmuszają do krytycznego myślenia i szybkiego podejmowania decyzji.

Jak sport wpływa na psychikę i osobowość?

Dyscypliny sportowe, takie jak: koszykówka, siatkówka, piłka nożna czy piłka ręczna, kształtują osobowość. Dzięki nim zawodnicy uczą się współpracy i komunikacji. Uczestnictwo w grze to nie tylko próba fizyczna, ale też trening wyrozumiałości i opanowania. Gra rządzi się zasadami, które muszą być respektowane przez wszystkich zawodników. Fakt bycia członkiem drużyny wzbudza poczucie odpowiedzialności i kształtuje poczucie własnej wartości. Regularnie odbywające się treningi pomagają wypracować obowiązkowość, pilność i uczą dobrej organizacji czasu. Wysiłek fizyczny wpływa też na tworzenie się endorfin (tzw. hormonów szczęścia) w organizmie. Hormony szczęścia to produkowane przez mózg substancje, które budową przypominają morfinę. Endorfiny są odpowiedzialne za lepsze samopoczucie i pozytywne nastawienie. Zwalczają stany depresyjne i działają przeciwbólowo.

Jak sport wpływa na zdrowie i ciało?

Uprawianie sportu ma pozytywny wpływ na zdrowie i kondycję fizyczną. Wzmacnia i uelastycznia mięśnie oraz naczynia krwionośne. Codzienny, co najmniej pół godzinny wysiłek fizyczny o umiarkowanej intensywności przyspiesza metabolizm, poprawia apetyt i ułatwia zasypianie. Ćwiczenia i treningi zapobiegają otyłości i cukrzycy. Poprawiają krążenie i pracę układu sercowego. Sport pozwala pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej i wzmacnia odporność. Zwiększenie wydatku energetycznego poprawia tolerancję glukozy, stan kości i koordynację ruchową. Uprawianie dyscyplin sportowych powoduje wzrost masy mięśniowej i poprawia wytrzymałość organizmu na wysiłek.

Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO – World Human Organization) zaleca:

- dla dzieci i młodzieży w wieku od 5. do 17. lat – co najmniej 60 minut codziennego wysiłku fizycznego kształtującego rozwój motoryczny; (http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_young_people/en/)

- dla osób w wieku od 18. do 64. lat – codziennie co najmniej 30 minut ćwiczeń stymulujących wzrost masy mięśniowej i poprawiających wytrzymałość; (http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_adults/en/)

- dla osób w wieku 65. lat i powyżej – codzienny co najmniej 30 minutowy wysiłek fizyczny, poprawiający koordynację ruchową i zapobiegający upadkom.