Trening do triathlonu zacznij od wyboru długości dystansu, jaki chcesz pokonać. Przygotuj też plan obejmujący każdą z dyscyplin triathlonu: bieganie, pływanie i jazdę na rowerze.

Pokonanie triathlonu wymaga przede wszystkim siły i dużej wytrzymałości. Zacznij przygotowania nawet pół roku przed wyścigiem. Trenuj 2 dyscypliny w ciągu dnia, najlepiej w kolejności obowiązującej na zawodach.

Triathlon: bieganie

Oto kilka zasad, które pomogą ci przygotować się do części biegowej triathlonu:

1.      Naucz się kontrolować tempo biegu, aby nie stracić zbyt dużo energii w pierwszej jego części. Możesz się tego nauczyć, używając pulsometru w czasie treningów. Biegaj po zróżnicowanej nawierzchni, zarówno na długich jak i na krótkich dystansach.

2.      Sprawdź, czy na pewno wiesz, jak prawidłowo biegać. Zobacz także jak dobrać buty do biegania. To ważne, aby w czasie startu nic cię nie rozpraszało. Odpowiednie buty wypróbuj już w trakcie treningów. Nie zakładaj nowego obuwia w dzień zawodów.

3.      Bieg jest ostatnim z elementów na zawodach triathlonowych. Pamiętaj, aby w czasie jazdy na rowerze i pływania zachować rezerwę energetyczną na część biegową. Nawet krótki dystans przy dużym zmęczeniu będzie wyzwaniem.

Triathlon: rower

Trenuj jazdę na rowerze w różnych warunkach. Nie zapominaj o treningach w deszczu. Ćwicz pokonywanie ostrych zakrętów. Poruszaj się także po wąskich drogach. Bądź przygotowany na każdy rodzaj nawierzchni. Nie musisz mieć specjalnego roweru do triathlonu, aby go pokonać.

Triathlon: pływanie

Przygotowując się do triathlonu, pływaj co najmniej 1-2 razy na tydzień. Sprawdź, jak zmienia się tempo pływania, kiedy obok ciebie płyną inni. W razie potrzeby potrenuj ten element. Sprawdź też, jaką masz orientację w czasie pływania. Dobrze też odbyć kilka treningów we wzburzonej wodzie.

Triathlon – dystanse

Zawody triathlonowe mają różne dystanse:

·         krótki obejmujący 20 km jazdy na rowerze, 0,75 km pływania i 5 km biegu,

·         długi (half Iron Man) obejmujący 90 km rowerem, 1,9 km pływania i 21,1 km biegu,

·         olimpijski obejmujący 40 km na rowerze, 1,5 km pływania i 10 km biegu,

·         maratoński (pełny lub Iron Man) obejmujący 180 km jazdy rowerem, 3,8 km pływania, 42,2 km biegu.

Przykładowy plan treningowy przed zawodami triathlonowymi

Zawody triathlonowe wygrywa ten, kto pokona dystans we wszystkich dyscyplinach najszybciej. Do czasu wlicza się też zmiana stroju pomiędzy poszczególnymi etapami wyścigu. Strefy zmian na trasie triathlonu to miejsca, w których zawodnicy mogą założyć strój potrzebny do danej dyscypliny.

Do zawodów można przygotować się np. według następującego planu:

1.      W poniedziałek biegaj przez 45 minut. Zmieniaj nawierzchnię, po której biegniesz.

2.      We wtorek pływaj przez godzinę i wsiądź na rower na 45 minut.

3.      W środę biegaj spokojnym tempem około pół godziny.

4.      W czwartek poświęć dzień na regenerację.

5.      W piątek wsiądź na rower dostępny na siłowni: trenażer. Poćwicz rytm jazdy i wytrzymałość.

6.      W sobotę pływaj przez godzinę i 40 minut biegaj po wzniesieniach.

7.      W niedzielę przez 2 godziny jeźdź na rowerze po urozmaiconym terenie.