Ogień olimpijski leciał już balonem, na paralotni, zjeżdżał tyrolką, jechał na ośle i parowozem. Pokonał ponad 20 tys. kilometrów drogą lądową i 16 tys. kilometrów powietrzną odwiedzając ponad 320 brazylijskich miast. W sztafecie olimpijskiej znicz poniesie ponad 12 tys. osób reprezentujących całą Brazylię.

Liczby związane ze sztafetą olimpijską przed igrzyskami w Rio de Janeiro mogą przyprawić o zawrót głowy.  Niewiele osób wie, jak właściwie zorganizowane jest to ogromne przedsięwzięcie. Zespół ponad 400 osób z komitetu olimpijskiego, pracowników brazylijskiego oddziału Coca-Coli i innych firm sponsorskich zajmuje się całą logistyką, tak, by sztafeta bez przeszkód dotarła do celu.

Każdy przystanek na trasie ma swoją specyfikę. Mniejsze miasta dosłownie zamierają oglądając sztafetę, niektóre moment odwiedzin znicza traktują jak święto. Obecność ognia olimpijskiego wiele znaczy dla Brazylijczyków, którzy chcą cieszyć się każdym z nim kontaktem. Niektórzy robią zdjęcia, a nawet biegną obok członków sztafety. W dużych miastach atmosfera jest nieco inna, ale wciąż pełna entuzjazmu. Ambasadorzy marki Coca-Cola rozdają tłumnie zebranym kibicom orzeźwiającą Coca-Colę, gadżety, a także… zabawiają widzów różnymi grami oraz muzyką.

Coca-Cola Brasil

Pocałunek ognia

Niesienie znicza nie jest proste. Biegacze przybywają na trasę sztafety na kilka godzin przed jej rozpoczęciem. W punkcie zbiórki otrzymują specjalne koszulki oraz szczegółowe instrukcje dotyczące biegu. Każdy uczestnik sztafety ma do pokonania 200 m, na miejsce startu dowożeni są busem. Wszyscy robią zdjęcia i cieszą się tymi kilkoma minutami sławy, które trwają aż do chwili kiedy następny biegacz poczuje "pocałunek ognia".

Z perspektywy kibica sztafeta wygląda zupełnie inaczej. Na początku na trasie pojawiają się ciężarówki sponsorów. Towarzyszy im muzyka, ambasadorzy marek tańczą, śpiewają i zapraszają widzów, by dołączyli do zabawy. Płomień pojawia się kilka minut później, eskortowany przez funkcjonariuszy Narodowych Sił Bezpieczeństwa. Moment zmiany sztafety powtarza się ponad 100 razy dziennie. Ze znicza wylewane jest pozostałe paliwo, ze względów bezpieczeństwa pochodnia jest schładzana.

Coca-Cola Brasil

Znicz odwiedza co najmniej jedną miejscowość dziennie. W ponad 80 miastach sztafeta zatrzymuje się na dłużej, dzięki czemu ludzie mogą cieszyć się muzyką, tańcem i przygotowanymi atrakcjami. Brazylijski oddział Coca-Cola dysponuje specjalną strefą przeznaczoną do kontaktu z publicznością, dystrybucji pamiątek i napojów. Fani mogą zrobić sobie zdjęcie ze zniczem, a na scenie Coca-Cola dwóch DJ-ów rozgrzewa publiczność przed jego przybiciem.

Ogromną popularność w internecie zdobył teledysk do oficjalnej piosenki dedykowanej sztafecie olimpijskiej. Kiedy podpułkownik Francisco Cantarelli biegł ze zniczem w Caruaru w stanie Pernambuco, funkcjonariusze policji biegli za nim, śpiewając piosenkę Luiza Gonzagi, "A Vida do Viajante"("Życie podróżnika").

Wander Roberto

Ogień z Olimpii

Ogień olimpijski jest wyjątkowy. Został rozpalony w Grecji za pomocą Skafii, lustra które skupia promienie słoneczne. Zapewnia to czystość płomienia. Ogień olimpijski nie gaśnie aż do ceremonii zakończenia igrzysk. Dbają o to "strażnicy ognia”.

Znicz olimpijski zaprojektowano tak, by nie zgasł mimo wiatru, deszczu, czy niskiej temperatury. Ogień płonie średnio 18 minut, jeśli zgaśnie, rozpalany jest ponownie płomieniem z zapasowego znicza.

Po ceremonii rozpalenia w Olimpii ogień olimpijski odwiedził kilka greckich miast oraz muzeum olimpijskie w Szwajcarii, a następnie został przewieziony do Brazylii, gdzie 3 maja rozpoczęła się sztafeta.

Coca-Cola Brasil

Coca-Cola i sztafeta olimpijska

Coca-Cola to jeden z najstarszych sponsorów igrzysk olimpijskich, wspiera je od 1928 roku. Od igrzysk w Barcelonie w 1992 roku, Coca-Cola pomaga w organizacji sztafety olimpijskiej, która odwiedziła do tej pory 42 kraje.

Ponad 300 pracowników brazylijskiego oddziału Coca-Coli przez dwa lata przygotowało się do igrzysk. Ponad 90 osób z zespołu towarzyszy sztafecie olimpijskiej. Podczas biegu Coca-Cola rozda 1,3 miliona opakowań napojów, w tym specjalne puszki i butelki Coca-Coli Zero z motywem graficznym igrzysk.