Woda to jeden z podstawowych składników pokarmowych. Wyniki badań przeprowadzonych w 2014 roku przez stowarzyszenie Woda w Domu i w Biurze są alarmujące – aż 80% Polaków pije zbyt mało wody, co przekłada się na gorszą jakość życia. Co 10 Polak zadeklarował, że nie pije jej w ogóle.

Korzyści z picia wody i innych płynów

Mózg w 80% składa się z wody. Dostarczanie optymalnej dawki płynów pomaga w nauce i pracy, ułatwia koncentrację i zapamiętywanie. Woda spełnia ważną funkcję w organizmie: ułatwia transport składników odżywczych, tlenu, poprawia działanie układu trawiennego. Woda pomaga usuwać zbędne produkty przemiany materii, zmniejsza widoczność zmarszczek dzięki temu, że utrzymuje jędrność skóry. Część wody dostarczamy do organizmu z pożywieniem. Aby czuć się i wyglądać zdrowo, należy także dużo pić – przede wszystkim wody, ale nie tylko. Brytyjscy naukowcy, Ron Maughan i Jane Graffen, dowiedli, że równie dobrze na stan nawodnienia organizmu wpływa na przykład herbata – zwłaszcza zielona i ziołowa. Badacze podkreślili, że nie ma dowodów na negatywny wpływ kofeiny i nawet pijąc napoje ją zawierające, zapewniamy sobie nawodnienie.

Ile wody powinny pić dzieci?

Dziecko do 4. roku życia powinno wypijać 100 mililitrów wody na każdy z pierwszych dziesięciu kilogramów ciała, 50 ml na każdy z kolejnych dziesięciu kilogramów i 20 mililitrów na każdy kilogram powyżej 20 kilogramów. Jeżeli roczne dziecko waży od 10 do 12 kilogramów, jego organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje odpowiednio od 1000 do 1100 mililitrów (czyli od 1 do 1,1 l) płynów dziennie. Jeśli kobieta karmi piersią, wodę powinna podawać tylko wtedy, kiedy dziecko cierpi na zaparcia, biegunki, wymiotuje lub dojdzie do zmiany koloru moczu i będzie miał on intensywną żółtą barwę, prawie pomarańczową.

Czy mężczyzna i kobieta powinni pić tyle samo wody?

Europejski Urząd do spraw Bezpieczeństwa Żywności zaleca kobietom picie przynajmniej 2 litrów wody dziennie. Ilość ta zwiększa się w ciąży – do 2,3 litra oraz po urodzeniu dziecka – w przypadku kobiet karmiących optymalna dawka płynów to 2,8 litra. Dorosły mężczyzna powinien pić co najmniej 2,5 litra wody dziennie.

Woda niezbędna w trakcie odchudzania

Regularne picie wody przyspiesza przemianę materii, utrzymuję sprężystość i elastyczność skóry. Woda wypełnia żołądek, zapewniając uczucie sytości na dłuższy czas, dlatego w trakcie odchudzania najlepiej wypijać litr wody dziennie więcej. Osoby na diecie wysokobiałkowej powinny pamiętać, że ich organizm usuwa duże ilości toksycznych metabolitów białka. W czasie takiej diety należy dużo pić, żeby ułatwić oczyszczanie organizmu.

Zwiększone zapotrzebowanie na wodę

Więcej płynów należy dostarczać organizmowi w trakcie wzmożonej aktywności fizycznej. Kwadrans przed rozpoczęciem ćwiczeń dobrze jest wypić szklankę wody. Później uzupełniać płyny średnio co 15-20 minut o 150-350 ml (60 minut treningu dziennie wymaga zwiększenia ilości wody w diecie o około litr na dobę). Organizm wymaga większego nawodnienia w trakcie skrajnych temperatur; podczas upałów i mrozów, a także w trakcie choroby, zwłaszcza, kiedy towarzyszą jej wymioty i biegunka.