Gonimy, zajęci pracą i obowiązkami. Nasze dzieci poświęcają dużo czasu na naukę, a czas wolny coraz częściej spędzają z komputerem. Wszyscy zaczynamy prowadzić siedzący tryb życia. A to nie wpływa dobrze ani na nasze zdrowie ani samopoczucie. Jak zacząć żyć aktywnie?

Aktywność fizyczna jest bardzo ważna. Szczególnie dla młodszych. Siedzący tryb życia gorzej wpływa na dzieci i młodzież niż na dorosłych. Tak pokazują badania. „Młodzi powinni regularnie ćwiczyć, żeby rozwijać swoją sprawność, zmniejszając ryzyko wystąpienia chorób w przyszłości” – twierdzi prof. dr hab. Anna Gronowska-Senger z SGGW. Ale jak ich zmotywować? I jak samemu stać się prawdziwie aktywnym rodzicem?

Po pierwsze: uświadom sobie, że aktywność fizyczna poprawia nastrój

Często, gdy już wrócimy z pracy, a dzieci ze szkoły, chcemy po prostu posiedzieć w domu i odpocząć. Nie uświadamiamy sobie, że sport może nam w tym pomóc. Wieczorne bieganie czy chodzenie na dodatkowe zajęcia sportowe nie muszą być przykrym obowiązkiem. To właśnie aktywność fizyczna wpływa dobrze na nasze samopoczucie.

Pamiętaj: dzieci aktywne fizycznie lepiej radzą sobie w szkole i są bardziej radosne. Jeśli w ten sposób zaczniesz to tłumaczyć dziecku, spotkasz się z mniejszym oporem z jego strony. A gdy jeszcze sam, jako rodzic, będziesz dawał dobry przykład – sukces murowany.

Po drugie: im wcześniej zachęcisz dziecko do aktywności, tym lepiej

Dzieci, dla których ćwiczenia ruchowe i sport są dobrą zabawą, chętniej będą kontynuować aktywność fizyczną także jako dorośli. To wpłynie na ich postawę, rodzaj rozrywki, przyjemności i nawyki życiowe. Jeśli młodzi ludzie przekonają się do własnych możliwości fizycznych podczas zajęć sportowych jeszcze w czasach szkolnych, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będą bardziej aktywne fizycznie także w przyszłości.

Silnym czynnikiem motywującym jest przebywanie z przyjaciółmi. Jeśli przyjaciele naszego dziecka jeżdżą do szkoły na rowerze, chodzą po szkole na zajęcia ruchowe, uczęszczają na zajęcia z gimnastyki czy pływania, nasze dziecko będzie bardziej skłonne dołączyć do nich. Rzadko kiedy dziecko zaczyna uprawiać sport samo, bez przyjaciół, nawet jeśli dany rodzaj aktywności ruchowej mu się podoba.

Po trzecie: łącz zabawę z aktywnością fizyczną

Zabawa jest podstawową aktywnością małych dzieci. Jako rodzic, możesz pokierować nią tak, żeby dziecko pozostało aktywne. Skakanie, rzucanie, wspinanie się, kopanie, chwytanie, jazda na rowerze, pływanie, a nawet jazda na nartach - te aktywności sprzyjają rozwojowi sprawności ruchowej dzieci. Umiejętności, takie jak koordynacja, zręczność i równowaga, kształtują się wcześnie, by później stać się podstawowymi elementami koniecznymi do uprawiania dyscyplin sportowych.

Regularnie przyłączaj się do prostych zabaw z dziećmi w parku czy w ogrodzie. Wykorzystaj duże kije, piłki, wolny sprzęt terenowy, aby dzieci mogły doskonalić podstawowe umiejętności i odnosić sukcesy. Krótkie partie tenisa, piłki plażowej, siatkówki czy innych gier, w których uczestniczy po trzech zawodników, będą prawdopodobnie bardziej interesujące dla dzieci niż prawdziwa gra sportowa.

Więcej porad znajdziecie w naszym poradniku. Możecie pobrać go bezpłatnie tutaj.