Jeśli Święta, to tylko z rodziną. Jeśli świąteczna atmosfera, to dzięki choince i… radiowym przebojom. A jeśli Święty Mikołaj, to tylko taki, jak z reklam Coca-Cola! Przypominamy wyniki zeszłorocznego badania „Za co Polacy kochają Święta?”* wykonanego na zlecenie marki Coca-Cola.

Dziś świątecznymi symbolami obok choinki i opłatka stają się elementy popkultury. Potwierdzają to wyniki badania „Za co Polacy kochają Święta?”, w którym prawie połowa badanych wskazuje świąteczne przeboje jako te, które budują świąteczną atmosferę.

Jednak Święta to przede wszystkim Święty Mikołaj. Większość osób (aż 80 proc.!) utożsamia jego wizerunek z tym, który znany jest z reklam Coca-Cola. Święty Mikołaj według Polaków musi mieć białą brodę, czerwony strój i worek z prezentami. Coca-Cola stała się nieodłącznym elementem Świąt, nie tylko przez postać Świętego Mikołaja, ale również kultowe czerwone ciężarówki Coca-Cola, czy też hit muzyczny „Coraz bliżej Święta”.

Co tworzy świąteczną atmosferę?

Święta to nie tylko tych kilka magicznych dni, ale cały poprzedzający je okres wypełniony przygotowaniami. Co sprawia, że naprawdę czujemy nadchodzące Święta? Dla 70 proc. pytanych najważniejsze jest ubieranie choinki. Ale tradycja to nie wszystko. Prawie połowa badanych wskazuje na pojawienie się świątecznych przebojów w rodzaju „Last Christmas” w wykonaniu Wham!, czy emisję telewizyjnych reklam z czerwonymi ciężarówkami Coca-Cola (o nich wspomniało 23 procent respondentów).

A same Święta? Ducha Świąt Bożego Narodzenia tworzy przede wszystkim kolacja wigilijna. To właśnie składające się na nią potrawy są uznawane przez niemal dwie trzecie badanych za najważniejszą świąteczną tradycję. Kolejne miejsca zajęły gwiazdkowe prezenty i dzielenie się opłatkiem.

Jakie są idealne Święta?

Kluczowe elementy idealnych Świąt Bożego Narodzenia to zdaniem co trzeciego respondenta zgromadzona przy stole rodzina. Na śnieg wskazało 16 procent pytanych, a na radość 13 procent.

Nastolatki wskazują też na ważną rolę prezentów, choć i oni na pierwszym miejscu stawiają rodzinę. „Choć prezenty są bardzo ważne, to jednak radość przede wszystkim wiąże się z tym, co się dzieje między ludźmi. Radość przynoszą proste, choć ważne gesty: czas spędzony z rodziną, radość sprawiana komuś bliskiemu, ale też podarowany uśmiech, całus, przytulenie, komplementy, dobre słowo” – mówi Jacek Wasilewski, medioznawca.

W gronie rodziny

„Święta to wspaniała okazja do pielęgnowania ważnych relacji, wyrażania pozytywnych uczuć i intencji względem najbliższych poprzez gesty dające radość. W ten sposób pokazujemy bliskim, jak są dla nas ważni” – mówi Maria Rotkiel, psycholożka i terapeutka. „Z raportu wynika, że największą radość najmłodszym w Święta sprawiają nie tylko prezenty, ale i czas spędzony wspólnie z rodzicami” – zaznacza ekspertka.

Nic więc dziwnego, że największą radość w Święta aż 63 procent pytanych daje możliwość spędzenia wolnego czasu z rodziną. Oprócz tego, badani cenią czas wolny, który można wykorzystać na swoje potrzeby (31 procent pytanych) i szansę spotkania się z rzadko widywanymi znajomymi (28 procent). Nastolatki zaś (aż 42 procent!) wskazują na radość z otrzymania udanego prezentu. Co ciekawe jednak, więcej radości przynosi dawanie prezentów (31 procent pytanych), niż ich otrzymywanie (19 procent). Potwierdza się, że dając radość sami możemy czuć się szczęśliwi.

„Okres Świąt to czas, w którym chcemy być ze swoimi bliskimi dając im radość. Dlatego w tym okresie Coca-Cola zwraca szczególną uwagę na znaczenie niewielkich gestów, takich jak pomoc w świątecznych przygotowaniach, wspólne pieczenie pierników, czy wręczenie drobnego upominku” - podkreśla Anna Solarek, Dyrektor ds. komunikacji i kontaktów zewnętrznych w Coca-Cola Poland Services. „W myśl idei #PodarujRadosc, chcemy obdarować wszystkich odrobiną szczęścia. Dlatego, podobnie jak w ubiegłym roku, już w grudniu w trasę po Polsce ruszą nasze świąteczne ciężarówki zapowiadające nadejście najradośniejszego okresu w roku!”.

* badanie wykonane zostało przez dom badawczy IQS w 2015 roku.