Woda utrzymuje nas przy życiu. Nasz organizm składa się z niej nawet w 70%. Wystarczy niewielkie odwodnienie, a dopadnie nas zmęczenie i pogorszenie koncentracji. Jak temu przeciwdziałać? Prawidłowo się nawadniając.

Każdego dnia poprzez procesy wydalania, pocenia się i oddychania tracimy około 2-3 litrów wody, odpowiadającej 1-2% masy ciała. Już ta strata może powodować wspomniane bóle głowy, pogorszenie koncentracji, pamięci krótkotrwałej oraz refleksu, stając się przyczyną problemów w wielu codziennych czynnościach.

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na wodę zależy od wielu czynników: wieku, płci, stanu zdrowia, poziomu aktywności fizycznej, a także od temperatury i wilgotności powietrza. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności zaleca, by kobiety dziennie spożywały 2 litry płynów, a mężczyźni nawet 2,5 litra.

Warto poznać kilka zasad prawidłowego nawodnienia organizmu.

  • Nie tylko woda. Doskonałym źródłem dziennego nawodnienia oprócz wody są również napoje bezalkoholowe takie jak soki, mleko, kawa, herbata i napoje chłodzące, ponieważ zawierają od 85% do 99% wody.

  • Nie tylko płyny. Warto pamiętać, że płyny pokrywają 80% dziennego zapotrzebowania na wodę. To oznacza, że pozostałe 20% pochodzi z pokarmów, takich jak owoce i warzywa, zawierające od 75% do 85% wody, zupy, jogurty, a nawet pieczywo, które w 30% - 45% składa się z wody!

  • Kofeina nie przeszkadza. Wbrew rozpowszechnionej opinii, nawadniają również napoje zawierające kofeinę, takie jak kawa, herbata i napoje chłodzące, w których składzie jest kofeina. Jak pokazują badania, niewielkie działanie moczopędne kofeiny jest przejściowe i nie prowadzi do odwodnienia. Kofeina, również ta zawarta w napojach gazowanych, ma natomiast stymulujący wpływ na naszą wydolność. Skraca czas reakcji na bodźce oraz podnosi zdolność koncentracji.

  • Dbaj o różnorodność. Ważna jest różnorodność spożywanych płynów. Udowodniono, że wybieranie różnych napojów przyczynia się do lepszego nawodnienia organizmu – po prostu chętniej sięgamy po to, co nam smakuje i dzięki temu więcej pijemy.

  • Pij, zanim poczujesz pragnienie. Konsekwencją utraty wody z organizmu jest najpierw pogorszenie samopoczucia, a dopiero potem pragnienie, które jest sygnałem ostrzegawczym wysyłanym przez organizm. Dlatego tak ważne jest uzupełnianie płynów i to zanim poczujemy pragnienie.

  • Małe dzieci mogą jeszcze nie komunikować jasno swoich potrzeb, a starsze mogą być zbyt pochłonięte zabawą, by pamiętać o piciu. Dlatego w ich przypadku trzeba szczególnie dbać o właściwe nawodnienie i samemu o tym pamiętać.