Lato i jesień to czas, kiedy w sklepach i na targach jest mnóstwo świeżych warzyw i owoców. Ich bogactwo smaku i witamin warto wykorzystać do urozmaicenia diety i tworzenia przepysznych, zbilansowanych posiłków.

Najlepsze warzywa jesienne

W okresie jesiennym warto dostarczyć organizmowi większą dawkę witamin by wzmocnić go przed zimą. Świeże warzywa przesycone słońcem są bogactwem witamin i składników mineralnych, warto więc je wykorzystać.. Jesienią możemy korzystać z takich świeżych warzyw jak:

·         dynia,

·         cukinia,

·         papryka,

·         bakłażan,

·         brokuły,

·         brukselka,

·         kalarepa,

·         kalafior,

·         buraki,

·         karczochy,

·         kapusta,

·         kukurydza,

·         marchewka,

·         ogórki,

·         roszponka,

·         rukola,

·         czarna rzodkiew,

·         seler,

·         szczaw,

·         szpinak,

·         ziemniaki.

Można z nich przygotować przepyszne potrawy, które rozgrzeją nas w coraz zimniejsze dni.

Dieta rozgrzewająca na jesień w praktyce

Dobra dieta pełna witamin to podstawa lepszej kondycji i odporności organizmu. Warto o nią zadbać zwłaszcza jesienią, gdy dni stają się coraz chłodniejsze, a wraz z chłodem i deszczem zaczyna się sezon infekcji. Rozgrzewające warzywne przysmaki będą naszym sprzymierzeńcem w walce z przeziębieniami. Bogactwo smaku i witamin zapewnią nam zupa z soczewicy, leczo czy zupa z dyni.

Rozgrzewające zupy - przepisy

W kolorowej diecie na jesień i zimę nie powinno zabraknąć zup. Jedną z nich jest wspomniana rozgrzewająca zupa z dyni - łatwa w przygotowaniu, świetnie nadaje się do spożycia w chłodne, jesienne dni.

Potrzebne składniki:

·         dynia,

·         bulion warzywny,

·         ser tarty typu cheddar,

·         mała cebula,

·         masło,

·         przyprawy: sól, gałka muszkatołowa, pieprz i tarty, świeży imbir.

Sposób przygotowania

W pierwszej kolejności należy dynię obrać, oczyścić z nasion i pokroić w kostkę. Następnie podsmażamy na maśle cebulę i dodajemy do niej dynię. Dusimy, aż składniki zmiękną. Do przygotowanego wcześniej bulionu dodajemy seri dynię uduszoną z cebulą. Łączymy wszystko, blendujemy i przyprawiamy do smaku. Zupę dyniową można podawać z grzankami.

Podobne właściwości ma rozgrzewająca zupa z soczewicy. Do jej przygotowania będziemy potrzebować:

·         bulion warzywno-mięsny - najlepiej przygotowany na żeberkach - około 3 litry,

·         200 g czerwonej soczewicy,

·         750 g ziemniaków,

·         2 marchewki,

·         125 ml przecieru pomidorowego,

·         zioła: majeranek, kolendrę, oregano, tymianek i kminek

Sposób przyrządzania

Na uprzednio przygotowanym rosole na żeberkach, gotujemy opłukaną soczewicę, obrane i pokrojone w kostkę ziemniaki oraz startą na grubych oczkach tarki marchewkę. Ziołami doprawiamy zupę do smaku. Wszystko gotujemy przez około 20 minut, aż do czasu, kiedy ziemniaki zmiękną. Dodajemy przecier pomidorowy i gotujemy przez kolejne 5 minut.

Innym rozgrzewającym warzywnym specjałem jest leczo - jednogarnkowe danie o konsystencji gęstej zupy lub gulaszu. Do jego przyrządzenia potrzebne są: papryka, kabaczek lub cukinia, pomidory, kiełbasa lub mięso oraz cebula. Każda gospodyni posiada własny, unikalny przepis na przepyszne, domowe leczo.