Na co dzień podejmujemy dziesiątki decyzji. Co zjeść, jak się ubrać, odpocząć czy poświęcić czas na pracę? Jeśli decyzje te wynikają z naszych potrzeb i przekonania, że to co robię jest dla mnie dobre – wszystko pod kontrolą. Często zdarza się jednak, że w szumie sprzecznych informacji płynących z otoczenia, tracimy tę pewność. Zamiast podejmować decyzje w zgodzie ze sobą, często nieświadomie kierujemy się modą, opinią innych lub zupełnie nie wiemy w którą stronę podążać.

Dlaczego podejmowanie decyzji w zgodzie ze sobą jest takie ważne? Jak pokazują badania przeprowadzone na potrzeby kampanii Wybieram Siebie, najszczęśliwsze Polki – świadome poszukiwaczki równowagi – to te, które stawiają na umiar, są pewne siebie i podejmują decyzje w zgodzie ze sobą. Te czynniki odróżniają tę grupę od najmniej szczęśliwej – zagubionych pesymistek. Aż 69% z nich mówi – „Podejmowanie decyzji przychodzi mi z dużą trudnością”.

Psycholog Magdalena Chorzewska przedstawia pięć podpowiedzi, które pomogą Wybierać Siebie na codzień. Wypisz je odręcznie lub wydrukuj, powieś na lodówce jako „kompas myśli” i przypominaj je sobie raz na jakiś czas. Jeśli uda ci się pamiętać choć o części z nich, odzyskasz większą kontrolę nad własnymi decyzjami.

1. Miej świadomość swoich wartości – tego co jest dla ciebie ważne. Dokonując wyboru zgodnie z nimi unikniesz poczucia, że robisz coś wbrew sobie. Jak szybko sprawdzić, czy to co robisz jest zgodne z twoimi wartościami? Tak naprawdę większość z nas sama wie, co jest dla niej dobre, ale w pędzie życia traci gdzieś kontakt ze sobą. Raz na jakiś czas znajdź chwilę tylko dla siebie i zadaj kila pytań: „Czy to jest dla mnie ważne?”, „Dlaczego to co robię jest dobre?”, „Do jakiej wartości mogę to odnieść?”.

2. Jeśli coś jest zgodne z Tobą, to po prostu sprawia ci radość. Zwróć uwagę, jakie emocje budzą czynności, które wykonujesz w ciągu dnia czy tygodnia. Skup się na krótkim odcinku czasowym. Szybki test da ci podpowiedź, do czego się zmuszasz, a co jest dla ciebie przyjemnością.

3. Bądź asertywna. Czyli w dużym skrócie rób to, co uważasz za dobre dla siebie, nie krzywdząc tym samym innych osób. Asertywność jest umiejętnością, której uczymy się w trakcie życia, nigdy nie jest za późno na zmianę swoich postaw i zachowań.

4. Pamiętaj, ze masz prawo próbować i odkrywać nowe dla siebie obszary, aktywności i tak samo masz prawo rezygnować, gdy już czegoś nie lubisz. Zadaj sobie pytanie, czy jest coś nowego, czego chciałabyś się nauczyć i co chciałabyś robić, a także czy jest coś, co od dawna nie wnosi niczego w twoje życie.

5. Pracuj nad pewnością siebie. Dokonywanie wyborów w zgodzie ze sobą, czerpanie z tego radości i satysfakcji, umiejętność wyrażania własnego zdania i bycie asertywnym to zachowania, które potrzebują pewności siebie i wiary w słuszność swoich decyzji. Codziennie wieczorem rób sobie krótką listę rzeczy, które dziś wykonałaś i z których jesteś zadowolona. Miej w sobie zgodę na to, że nie musisz być najlepsza, a sama nauka może być świetną zabawą.