„Nie mam czasu na nic!”, „Mam tyle na głowie!”, „Z niczym nie zdążam!” – brzmi znajomo? Wiele z nas żyje w biegu i nieustannie narzeka na brak czasu. Co zrobić, żeby zapanować nad swoim kalendarzem i odzyskać czas dla siebie?

Krok 1. Wyjdź z zaklętego kręgu

Narzekanie nie przyniesie Ci ulgi. Wręcz przeciwnie - utwierdzi w przekonaniu, że sytuacja jest beznadziejna, a Ty nie masz na nią wpływu. Zamiast powtarzać, że przytłacza Cię nadmiar obowiązków i na nic nie masz czasu, zmień myślenie. To Ty jesteś panią swojego czasu. To Ty masz kontrolę nad nim, a nie on nad Tobą. Brzmi inspirująco, ale nierealnie? Weź notes i usiądź w fotelu. Zastanów się, jak wygląda Twój tydzień. Spisz wszystkie obowiązki i aktywności dzień po dniu.

Krok 2. Ogranicz czasopochłaniacze

Ile razy w ciągu dnia odświeżasz tablicę na portalu społecznościowym? Być może ograniczając korzystanie z social mediów zyskasz godzinę, a nawet dwie dziennie! Źródłem niskiej efektywności jest przede wszystkim brak skupienia na zadaniu. Jeśli co chwilę rozpraszają Cię przychodzące wiadomości i powiadomienia, na czas pracy wyłącz wszystkie aplikacje. Zaskoczysz się, jak szybko i sprawnie potrafisz pracować.

Krok 3. Twórz listy i nadawaj priorytety

Nadanie odpowiednich priorytetów to podstawa skutecznego zarządzania czasem. Zapisując rzeczy do zrobienia, masz pewność, że o niczym nie zapomnisz. Pomoże Ci to również rozplanować działania i podzielić je na kategorie: pilne, ważne, pilne i ważne. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czym powinnaś zająć się w pierwszej kolejności, a co może poczekać.

Krok 4. Naucz się prosić o pomoc

Czasem, mimo najlepszego planu, nie jesteśmy w stanie poradzić sobie ze wszystkim same. Pamiętaj, że to nic złego. Masz prawo być zmęczona, przecież nie jesteś robotem. Nie odmawiaj, gdy ktoś wyciąga pomocną dłoń, a kiedy inni nie dostrzegają, że jest Ci ciężko, nie obawiaj się sama o nią zwrócić. Naprawdę nie musisz udowadniać wszystkim wokół, że jesteś silna i świetnie sobie radzisz. Umiejętność przyjmowania pomocy i proszenia o nią są oznakami dojrzałości.

Krok 5. Wybierz siebie

Dodatkowy projekt w pracy, spotkanie z koleżankami, szkolenie, kolacja dla teściów… A czy w Twoim kalendarzu masz zapisane spotkanie z samą sobą? Najchętniej byłybyśmy w kilku miejscach na raz. Niełatwo jest rezygnować. Bo jak odmówić szefowi, koleżankom, partnerowi? Jednak prawdziwy odpoczynek i chwila zatrzymania są niezbędne dla utrzymania codziennej równowagi. Przynajmniej raz w miesiącu zrób coś tylko dla siebie. Żeby Twój organizm mógł pracować na pełnych obrotach, od czasu do czasu potrzebuje zwolnić. Pamiętaj - to Ty decydujesz, czy znajdziesz czas dla siebie.