Każda z nas z całą pewnością słyszała już o detoksie przy pomocy świeżych soków i odżywczych koktajli.

O jego zaletach opowiadają gwiazdy Instagrama, a sklepowe półki zalewają kolejne produkty, które mają pomóc szybko i efektywnie oczyścić organizm z toksyn. Czy tego typu dieta jest bezpieczna i rzeczywiście działa zbawiennie na nasz organizm? Zanim podążysz za kolejnym dietetycznym trendem sprawdź dlaczego – i w tym przypadku - warto zachować rozsądek i umiar.

Detoks – robić czy nie robić? Oto jest pytanie!

Wokół detoksów przez lata narosło wiele mitów i niedopowiedzeń. Jednym z nich jest opinia, jakoby konkretne pokarmy miały właściwości „wypłukiwania” toksyn z organizmu. Kilkudniowa dieta zwiększająca spożycie błonnika i wody może poprawić nasz metabolizm, ale dzieje się to przede wszystkim wskutek odciążenia organów takich jak wątroba czy nerki. Jeśli co dzień nasza dieta jest zrównoważona, organy te skutecznie wykonują swoją pracę. Jeśli natomiast odżywiamy się niewłaściwie przez większość czasu to tydzień tak zwanego detoksu nie zniweluje wielomiesięcznego zaniedbania.

W niektórych przypadkach, kiedy czujemy, że nieco odchyliliśmy się od zbilansowanej diety, a nasz metabolizm zwolnił, 2-3 dniowa dieta koktajlowa może być jednym z elementów powrotu do dobrych nawyków żywieniowych tzw. kick-offem, którym zapoczątkujemy powrót do zdrowszych zwyczajów.

Nie brak jednak przykładów osób, które zwiedzione informacjami o zbawiennych efektach diet sokowych, stosują je jako zastępstwo zrównoważonej diety dostarczającej wszystkich niezbędnych do funkcjonowania składników. Trzy miesiące bez ruchu o kalorycznych przekąskach, a następnie tydzień z owocowymi koktajlami to zachowanie dalekie od równowagi.

Cuda nie dzieją się „od ręki”

Zanim zdecydujesz się na modne oczyszczanie organizmu oparte na sokach lub koktajlach, warto postawić sobie pytanie: dlaczego chcę to zrobić? Co ma zmienić to w moim życiu? . Wiele osób chwyta się bowiem tego typu rozwiązań z nadzieją na szybkie pozbycie się niechcianych kilogramów, co okazuje się być metodą tak kosztowną jak i nieskuteczną.  Jeśli takiej „kuracji” nie towarzyszy zmiana nawyków żywieniowych i po tygodniu, dwóch wyrzeczeń wracamy dawnych przyzwyczajeń, uzyskany efekt w postaci smuklejszej sylwetki ulatnia się w oka mgnieniu.

Gdy na co dzień w twojej diecie brak miejsca na owoce i warzywa, nie chwytaj się drastycznych detoksów, a postaraj stopniowo zmienić przyzwyczajenia. Zapoznaj się z poniższą listą pięciu nawyków, które metodą małych kroków pomogą ci na wprowadzenie równowagi do diety:

1.     Planuj  posiłki – przy porządnym planie i posiadaniu wszystkiego „na papierze” dużo trudniej będzie Ci o odstępstwa od zaplanowanej diety.

2.     Znajdź miejsce na przyjemności. Odmawiając sobie zupełnie ulubionych produktów, zwiększasz szansę na powrót do niekorzystnych przyzwyczajeń. Najlepiej ustal konkretny dzień, kiedy możesz pozwolić sobie na ulubione kalorie. Przeczytasz więcej na ten temat w artykule o "pleasure meal".

3.      Znajdź mniej kaloryczną wersję. Na rynku aktualnie dostępnych jest wiele produktów, gdzie np. cukier zastępowany jest bezkalorycznymi słodzikami, takimi jak erytrytol, aspartam czy stewia, co sprawia, że można obniżyć kaloryczność np. napojów. Jeśli musisz sięgnąć po dany produkt, a wiesz że jego kaloryczność za bardzo odchyli twoją dietę od równowagi, poszukaj z wersji „light”.  Korzystaj z tego rozwiązania w razie potrzeby, ale również z zachowaniem zasady umiaru – zjedz lub wypij tyle ile spożyłabyś sięgając po regularną wersję.

4.     Jedz regularnie – zasada oczywista i wielokrotnie powtarzana, a przez wiele z nas traktowana zupełnie po macoszemu. Przypomnij sobie ile razy zdarzyło Ci się „zapomnieć” o obiedzie przez cały dzień, aby wieczorem wrócić do domu i dosłownie pożreć zawartość całej lodówki? Regularne spożywanie posiłków sprawi, że będziesz miała energię przez cały dzień, a twój organizm będzie miał czas na to, aby przetrawić dostarczone kalorie i substancje odżywcze.

5.     Pochwal się światu – jeśli twoi znajomi dowiedzą się o twoim postanowieniu wprowadzenia zmian do swojej diety, trudniej będzie ci zarzucić nowy tryb życia. Może przy okazji przekonasz kogoś, aby towarzyszył ci twojej pozytywnej przemianie? Wsparcie bliskiej osoby to zawsze świetna motywacja!