W ramach transakcji Coca-Cola przejmie prężną globalną sieć kawiarni, obecną w ponad 30 krajach, z potencjałem wzrostu w przyszłości.

Szybko rosnąca kategoria kawowa zapewnia szanse ekspansji marki Costa w wielu kanałach i formatach.

ATLANTA, 31 sierpnia 2018 r. – The Coca-Cola Company poinformowała dziś o zawarciu ostatecznego porozumienia w sprawie przejęcia Costa Limited, założonej w 1971 roku londyńskiej spółki, która wyrosła na jedną z głównych światowych marek kawowych.

Transakcja zakupu Costy od jej macierzystej spółki Whitbread PLC jest wyceniana na 5,1 miliarda dolarów. Dzięki niej Coca-Cola zyska prężną platformę obecną w różnych regionach Europy, Azji i Pacyfiku, Bliskiego Wschodu oraz Afryki, z potencjałem dalszego wzrostu. Wraz z wiodącą marką Costa Coca-Cola przejmuje blisko 4 tys. placówek zatrudniających doświadczonych baristów, automaty z kawą, produkty do domu oraz nowoczesną palarnię kawy.

Planowane przejęcie zapewni spółce Coca-Cola skalowalną platformę kawową wraz z kluczowym know-how i doświadczeniem w tej szybko powiększającej się i zarazem modnej kategorii. Costa jest numerem jeden wśród spółek w branży kawowej w Wielkiej Brytanii i coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność na pozostałych rynkach, m.in. w Chinach. Mająca mocną pozycję Costa Express oferuje wysokiej jakości kawę na wynos w różnych placówkach, m.in. na stacjach benzynowych, w kinach i węzłach komunika­cyjnych. Costa, w różnych formatach, ma potencjał dalszego rozwoju dzięki klientom sieci Coca-Cola.

Transakcja wzbogaci istniejący kawowy asortyment firmy Coca-Cola o kolejną wiodącą markę oraz platformę. W portfelu spółki znajduje się już marka Georgia, lider na rynku japońs­kim, oraz produkty kawowe w wielu innych krajach.

Costa zapewni również spółce Coca-Cola bogate doświadczenie w zakresie łańcucha dostaw kawy, w tym pozyskiwania, sprzedaży i dystrybucji. Uzupełni tym samym istniejące możliwości sieci.

– Costa daje nam nową skalę i doświadczenie w branży, a nasz system pozwoli stworzyć możliwości rozwoju marce Costa na całym świecie – podkreśla James Quincey, prezes i dyrektor generalny The Coca-Cola Company. – Gorące napoje należą do tych nielicznych segmentów ogólnego rynku napojów, w których Coca-Cola nie posiada marki globalnej. Costa daje nam dostęp do tego rynku dzięki platformie kawowej o mocnej pozycji.
Przeczytaj komentarz Jamesa Quinceya do komunikatu.

Choć kawa jest znaczącym i rosnącym segmentem branży napojów na świecie, pozostaje jednak rynkiem rozdrobnionym. Nie ma obecnie na świecie firmy, która posiadałaby globalną markę obecną we wszystkich formatach.

– Cały zespół firmy Costa, podobnie jak ja, niezwykle cieszy się z możliwości dołączenia do The Coca-Cola Company – mówi Dominic Paul, dyrektor zarządzający Costa. – Nasza organizacja, Costa, to wspaniała firma zatrudniająca pełnych pasji ludzi, o świetnych tradycjach i ogromnym globalnym potencjale rozwoju. Dzięki The Coca-Cola Company będzie mogła rozwijać się szybciej i w jeszcze szerszym zakresie. Chciałbym gorąco podziękować naszym klientom oraz wszystkim pracownikom, którzy pomogli nam w osiągnięciu naszej obecnej pozycji. Z niecierpliwością oczekuję otwarcia nowego, ekscytującego rozdziału w historii Costa, by zgodnie z naszą wizją inspirować świat, rozbudzając zamiłowanie do wyśmienitej kawy.

Szczegóły transakcji

Cena zakupu wynosi 3,9 miliarda funtów brytyjskich, czyli ok. 5,1 miliarda dolarów. W ramach transakcji The Coca-Cola Company stanie się właścicielem wszystkich wyemitowanych i znajdujących się w obiegu akcji Costa Limited, spółki zależnej Whitbread. Spółka ta obejmuje wszystkie istniejące obszary działalności operacyjnej prowadzonej przez Costa.

Whitbread przedłoży swoim udziałowcom wniosek o zatwierdzenie transakcji. Decyzja spodziewana jest w połowie października. Transakcja podlega zwyczajowym warunkom zamknięcia, w tym zatwierdzeniu przez urzędy ochrony konkurencji w Unii Europejskiej i Chinach. Przewiduje się, że zostanie zrealizowana w pierwszej połowie 2019 roku.

Coca-Cola spodziewa się, że transakcja przyniesie niewielkie zyski w pierwszym pełnym roku obrotowym, bez uwzględnienia wpływu rachunkowości zakupowej. W roku obrotowym 2018 (zakończonym 1 marca 2018 r.) Costa uzyskała przychód w wysokości 1,3 miliarda funtów oraz EBITDA wynoszący 238 milionów funtów. Stanowi to odpowiednio ekwiwalent ok. 1,7 miliarda dolarów przychodów i 312 milionów dolarów EBITDA.

Ponieważ Coca-Cola oczekuje zamknięcia transakcji w pierwszej połowie 2019 roku, nie wprowadzono zmian w prognozach na rok 2018. Niezmienione pozostają również dotychczasowe długookresowe cele spółki. Coca-Cola przedstawi dodatkowe informacje w ramach kompleksowych wytycznych przedstawionych w czwartym kwartale 2018 roku podczas omówienia wyników finansowych.

Doradztwo

Wyłącznym doradcą finansowym The Coca-Cola Company pozostaje Rothschild. Doradztwo prawne zapewniła kancelaria Clifford Chance, natomiast doradztwem podatkowym zajmuje się Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom.

Szczegółowe informacje dotyczące telekonferencji dla inwestorów

Dnia 31 sierpnia 2018 roku o godzinie 8.30 czasu wschodniego Coca-Cola organizuje telekonferencję z udziałem analityków i inwestorów w celu omówienia komunikatu. Uzupełniające materiały konferencyjne zostaną udostępnione z wyprzedzeniem na stronie internetowej spółki pod adresem http://www.coca-colacompany.com w części Inwestorzy (Investors). Spółka zaprasza uczestników do wysłuchania transmisji na żywo na stronie http://www.coca-colacompany.com, również w zakładce Inwestorzy. W ciągu 24 godzin po zakończeniu telekonferencji na stronie udostępnione zostanie nagranie w formacie audio wraz z transkrypcją.

O The Coca-Cola Company

The Coca-Cola Company (kod NYSE: KO) jest spółką produkującą napoje, oferującą ponad 500 marek w ponad 200 krajach i terytoriach. Oprócz marek Coca-Coli nasz portfel obejmuje jedne z najcenniejszych marek napojów na świecie, takie jak napoje sojowe AdeS, zielona herbata Ayataka, wody Dasani, soki i nektary Del Valle, Fanta, kawa Georgia, herbaty i kawy Gold Peak, Honest Tea, koktajle i soki Innocent, soki Minute Maid, napoje energetyczne Powerade, soki Simply, wody SmartWater, napoje Vitaminwater czy wody kokosowe Zico. Stale zmieniamy nasz asortyment, zmniejszając zawartość cukru w naszych napojach i wprowadzając na rynek nowe, innowacyjne produkty. Pracujemy również nad zmniejszeniem naszego wpływu na środowisko poprzez odzyskiwanie wody i promowanie recyklingu. Wraz z naszymi rozlewniami zatrudniamy ponad 700 tys. osób, pomagając lokalnym społecznościom na całym świecie w tworzeniu możliwości gospodarczych. Dowiedz się więcej na temat Coca-Cola Journey pod adresem www.coca-colacompany.com – obserwuj nas na Twitterze, Instagramie, Facebooku i LinkedIn.