Coraz więcej osób prowadzi aktywny tryb życia. Na parkowych i miejskich ścieżkach spotyka się biegaczy, rowerzystów, rolkarzy czy osoby jeżdżące na deskorolce. Stale przybywa osób, które pragną poprawić swoją sylwetkę, spalić nieco tłuszczu i najzwyczajniej poczuć się lepiej po wysiłku fizycznym. Jeśli zależy nam na jak najlepszych efektach, warto przemyśleć czy nie skusić się na nieco bardziej zorganizowany trening. Bardzo efektywnym w walce ze zbędną masą ciała oraz wzmacniającym wydolność serca i wytrzymałość organizmu treningiem są ćwiczenia cardio.

Na czym polega trening cardio?

Niezależnie od tego czy trening cardio uprawiamy w domu, na zewnątrz czy na siłowni polega on na tym, by utrzymywać umiarkowaną intensywność ćwiczeń przez stosunkowo długi czas. Bardzo ważną kwestią w treningu cardio jest kontrolowanie poziomu pulsu. Trening cardio, inaczej nazywany wydolnościowym, aerobowym czy też tlenowym, to w zasadzie każdy wysiłek pobudzający serce do wzmożonej pracy. Wysiłek, który podejmujemy, jeżdżąc na rowerze stancjonarnym lub zwykłym, pływając czy biegając zalicza się do tego rodzaju ćwiczeń. Wprawdzie jednym z efektów treningu jest poprawa wagi, to jednak nie jest to najistotniejsza zaleta. Tego rodzaju ćwiczenia wzmacniają serce i płuca ze względu na to, że układy oddechowy i krążenia muszą bardzo intensywnie pracować, czyli pompować więcej krwi bogatej w tlen. W rezultacie znacznie redukujemy ryzyko zawału, cukrzycy czy nadciśnienia, a także wyraźnie dotleniamy organizm. Każda forma wysiłku, tak i ta, wpływa na poprawę samopoczucia, jakość snu, a także reguluje metabolizm.

Efekty treningu cardio będą zadowalające jeśli prowadzimy walkę ze stresem oraz ze zbędnymi kilogramami. Stres eliminowany jest m.in. dlatego, że podczas wysiłku generowane są tzw. hormony szczęścia, czyli endorfiny. Organizm u osób odchudzających się w trakcie długiego wysiłku fizycznego czerpie najwięcej energii ze zgromadzonych i zbędnych zapasów tłuszczu. Właśnie dlatego ćwiczenia cardio prowadzone w umiarkowany sposób i nie krócej niż 30 minut są niezwykle skutecznym sposobem na szybką utratę niepotrzebnych kilogramów

Czy trening cardio jest dla każdego? Jak zacząć trenować?

Jeśli czujemy się zdrowi, ale niepokoją nas zbędne kilogramy lub chcemy poprawić samopoczucie, nic nie stoi na przeszkodzie, by rozpocząć trening cardio. Jednak jeśli mamy za sobą jakieś zdrowotne przejścia w postaci zawału lub cierpimy na choroby serca, warto skonsultować się z lekarzem i zasięgnąć rady czy taka forma treningu jest dla nas lub w jaki sposób trenować, by się nie przeciążyć. Ponieważ trening cardio poprawia kondycję układu krążenia, warto dobrać tak ćwiczenia, by początek przygody z tą formą aktywności był właściwy.

Bardzo ważną kwestią w treningu cardio jest to, by podjęty wysiłek był umiarkowany. Nie można ćwiczyć bardzo intensywnie, nie o to chodzi w tych ćwiczeniach. Widoczne efekty zobaczymy, jeśli treningowi poświęcimy minimum 30 minut, trzy razy w tygodniu. Należy też pamiętać o jednym dniu przerwy pomiędzy treningami. W tej formie aktywności ważną rolę odgrywa regeneracja i nie można o niej zapominać. Tak samo ważne jest nawadnianie organizmu, szczególnie latem. (Czytaj więcej o nawadnianiu organizmu). Podczas intensywnego wysiłku wodę można też zastąpić napojem izotonicznym.

Pierwsze treningi można wykonywać 2 razy w tygodniu po 30 minut. Z czasem, kiedy poczujesz, że wydolność twojego organizmu się zwiększyła, możesz zintensyfikować wysiłek i trenować np. 2 razy w tygodniu po 45 minut lub 3 razy w tygodniu po 30 minut. A z czasem nawet 3x60 minut.

Jakie są zalety treningów cardio?

Zalet prowadzenia treningu cardio jest co najmniej kilka. Tego rodzaju aktywność pozytywnie wpływa na mięsień sercowy. Umiarkowane i konsekwentne treningi powodują, że mięsień pracuje bardziej wydolnie. Równie pozytywny wpływ ma trening na układ krążenia. Wpływa na przepustowość żył i stanowi płaszcz ochronny przed takimi chorobami jak zawał serca, miażdżyca, nadwaga, otyłość czy udar mózgu.