Utarło się powiedzenie, że sport to zdrowie. Jednak dosłowny odbiór tego sloganu może przynieść niepożądane skutki. Aktywność fizyczna dodaje energii i stanowi część profilaktyki dla wielu schorzeń, może także poprawiać samopoczucie. Jednak nie każdy sport jest dla wszystkich, nie każda aktywność jest właściwa dla każdego wieku. Jedni z nas powinni pływać, a unikać treningów na siłowni, innym zaleca się lekkie ćwiczenia, a niektórzy mogą pozwolić sobie na treningi cardio. Czy rodzaj uprawianego sportu jest zależny od wieku? Czy są sporty, które można uprawiać niezależnie od tego, ile ma się lat?

Jeszcze do niedawna wszelkie aktywności fizyczne były w zasadzie zarezerwowane dla ludzi młodych. To młodzi kojarzeni byli z bieganiem po uliczkach w parkach, jazdą na rowerze po miejskich ścieżkach, trenowaniem na siłowniach. Dzisiaj ten obraz bardzo mocno ewoluował. Powstające nawet na najmniejszych skwerach oraz placach przed blokami siłownie plenerowe znacznie ułatwiły seniorom prowadzenie ćwiczeń i ośmieliły do aktywności. Dla nich aktywność fizyczna odgrywa często kluczową rolę. Delikatne, nieforsujące ćwiczenia umożliwiają zminimalizowanie ryzyka chorób serca, cukrzycy typu 2, a także udaru mózgu. Nie zapominajmy również, że z tą formą aktywności wiąże się także inna bezcenna korzyść. Ćwiczenia na świeżym powietrzu dotleniają, przez co poprawiają nastrój, pozytywnie uzależniają i wzmacniają poczucie własnej wartości, m.in. przez możliwość przebywania wśród innych ludzi o podobnych zainteresowaniach.

Aktywności fizyczne, które łączą pokolenia

Starsi powinni jednak pamiętać o kilku zasadach. Aktywność fizyczna powinna się rozpocząć od prostych ćwiczeń, które nie przeforsują organizmu. Można zacząć od krótkich przejażdżek na rowerze, jeśli nie ma do tego przeciwwskazań. Nawet kilka minut jazdy na rowerze, kilka razy w tygodniu wyraźnie wpływa na samopoczucie. Pamiętajmy jednak o zasadach jakie panują na ścieżkach rowerowych.

Basen

Basen, gdzie można spotkać cały przekrój pokoleń, również jest dobrą formą aktywności fizycznej dla każdego wieku. Warto także spróbować sił podczas spacerów z kijami, czyli nordic walking. Dla seniorów dużą wartością jest możliwość spędzania czasu w grupie, kontakt z innym człowiekiem. Podczas wspólnych ćwiczeń powstają relacje, które budują pozytywne emocje. To przekłada się na niższy poziom stresu i wzmacnia poczucie własnej wartości.

Gimnastyka dla seniorów

Inną atrakcyjną formą aktywności dla każdej grupy wiekowej jest także gimnastyka. Na zajęcia często można zapisać się do większej grupy o zbliżonym wieku i są one dostosowane do możliwości uczestników ćwiczeń. W czym pomagają? Ogólnie wpływają na lepszą kondycję, poprawiając elastyczność mięśni i stawów i redukując dolegliwości bólowe.

Taniec – dobry pomysł na ruch dla seniorów

Każdy ma swoje preferencje i nie wszyscy odnajdą się podczas ćwiczeń w grupie czy na basenie. Dla tych osób odpowiednim sposobem na aktywność fizyczną może okazać się taniec, który nie ma wiekowych ograniczeń i każdy może tańczyć z każdym. Muzyka powiązana z tańcem relaksuje, daje niezwykle dużą satysfakcję. Jest to coraz popularniejsza forma spędzania czasu wśród osób starszych dlatego w szkołach tańca coraz częściej można znaleźć ofertę detykowaną specjalnie tej grupie.

W domu, na dworze czy w klubie – gdzie aktywnie spędzać czas?

Niech każdy zdecyduje o tym, w jaki sposób będzie mu najwygodniej i najprzyjemniej ćwiczyć. Aktywność fizyczna ma nie tylko poprawiać kondycję fizyczną, ale także ma wyraźnie wpływać na poprawę naszego nastroju. A ćwiczyć można dosłownie wszędzie. Powstaje mnóstwo siłowni plenerowych, budowane są nowe ścieżki rowerowe, można wybrać się na nordic walking. Ci co wolą bardziej zorganizowane zajęcia mogą zdecydować się na ćwiczenia proponowane przez miejskie ośrodki kultury, prywatne siłownie lub kluby fitness, w których pod okiem wykwalifikowanego instruktora będzie można efektywnie popracować nad ogólną kondycją. Nic nie stoi na przeszkodzie by ćwiczyć także w domu. Ćwiczenia dla seniorów- czego unikać?

Należy jednak pamiętać o ostrożności aby nie nabawić się kontuzji. Niezwykle ważną kwestią dla osób starszych jest to, by skonsultować swoje możliwości z lekarzem. Może się okazać, że niektóre rodzaje aktywności nie będą wskazane ze względu na to, że cierpimy na jakieś schorzenia. W takim przypadku poradźmy się co dla nas będzie odpowiednie. Ta zasada jest wyjątkowo istotna jeśli zmagamy się z chorobami przewlekłymi, takimi jak cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze.

Różnimy się od siebie. Nie tylko wiekiem. Mamy różne predyspozycje, jedni lubią piłkę nożną inni pływanie. Każdy powinien dobrać aktywność fizyczną pod siebie, biorąc pod uwagę swoje możliwości. Aktywność ma dawać satysfakcję. To sprawa kluczowa dla osób w każdym wieku.