Kiedy obudziliście się dziś rano, być może spędziliście nawet godzinę, szykując się do wyjścia z domu. Umyliście zęby, wzięliście prysznic, ubraliście się. Przygotowaliście śniadanie i obejrzeliście poranne wiadomości. Niektórzy z was zawieźli dzieci do szkoły. Inni odpisali na maile, które przyszły od ubiegłego wieczora.

A ja? Zaciąłem się przy goleniu.

Nie ma znaczenia, kim jesteś i gdzie mieszkasz, jedno jest pewne: w ciągu godziny 900 ton plastikowych odpadów trafia do oceanów. To odpowiednik 600 aut osobowych.

To nie do przyjęcia.

To także niezrównoważone. Jeśli nic nie zmienimy, plastikowe odpady pochłoną nasze oceany. Odpady są ogromnym zagrożeniem dla morskich stworzeń, czego dowodem są obrazy cierpiących zwierząt. I jedno jest pewne: taka ilość odpadów katastrofalnie wpłynie nie tylko na przyrodę.

Globalny problem odpadów opakowaniowych jest symptomem poważniejszej choroby. Wykorzystujemy naszą planetę tak, jakby na półce leżała kolejna, gotowa na użycie. W ubiegłym stuleciu wykorzystanie zasobów naturalnych rosło dwukrotnie szybciej niż liczba ludności.

Według Programu Środowiskowego ONZ światowe wykorzystanie materiałów może w 2017 roku osiągnąć prawie 90 mld ton, czyli trzy razy więcej niż w 1970 roku. Wykorzystujemy i marnujemy zasoby naturalne w zastraszająco rosnącym tempie. Zachowujemy się tak, jakby miały się nigdy nie wyczerpać.

Nie jest to tylko problem cierpiących żółwi morskich czy mieszkańców wybrzeży, którzy muszą uporać się z plastikowymi butelkami zalegającymi na plażach. To problem nas wszystkich, gdziekolwiek jesteśmy. I podobnie jak inne problemy, także ten może stać się dla nas szansą. Mamy okazję zmienić sposób gospodarowania opakowaniami, a nawet sposób funkcjonowania całej światowej gospodarki na lepsze.

Przez dziesięciolecia pakowanie żywności i napojów było ważną częścią naszego współczesnego życia. Butelki i puszki ułatwiają nawadnianie, kiedy się przemieszczamy. Pomagają napojom zachować czystość, zapewniają wodę pitną w razie nagłej potrzeby.

W 2017 roku wraz z naszymi rozlewcami przekazaliśmy ponad 1,4 mln butelek wody ofiarom huraganów Irma, Harvey i Maria. Czysta, bezpieczna woda pitna pomogła ludziom przeżyć. Było to możliwe dzięki współczesnej technologii butelkowania wody.

A jednak kusząca jest wizja świata bez opakowań? Zakładając, że usunięcie wszystkich plastikowych butelek i puszek poprawi jakość życia. Ludzi, zwierząt, naszej planety. Jednak takie myślenie ignoruje zalety płynące z opakowań. Nowoczesne opakowania żywności oraz napojów pomagają redukować marnotrawienie żywności. Ograniczają rozprzestrzenianie się chorób. Mogą pomóc ratować ludzkie życie.

Krótko mówiąc, butelki i puszki mogą przynieść społeczeństwu korzyści, jeśli są odpowiednio projektowane i póżniej w odpowiedzialny sposób przetwarzane.


 

Aby wspierać takie podejście, firmy takie jak Coca-Cola Company mogą stawiać przed sobą wyzwania, by robić jeszcze więcej. By przewodzić. Podejmować ryzyko. I rozwijać się, prowadząc biznes w sposób właściwy, a nie najłatwiejszy z możliwych.

Dlatego ogłosiliśmy ambitny cel: do 2030 roku chcemy zbierać i poddawać recyklingowi tyle puszek i butelek, ile sprzedajemy. Niezależnie od pochodzenia, chcemy by każde opakowanie miało więcej niż jedno życie.

To właśnie nasza wizja świata bez odpadów.

Praca nad realizacją tej wizji nie jest łatwa i wymaga działania na wielu polach. Każda firma musi wykonać swoje zadanie, upewniając się, że jej opakowania można poddać recyklingowi. Ludzie muszą spełnić swoją rolę, recyklując opakowania. Wszyscy musimy zrobić co w naszej mocy, aby zapewnić, że żadne opakowanie nie trafi tam, gdzie trafić nie powinno.

Aby to osiągnąć, musimy zmienić cały cykl życia opakowań, od projektu do produkcji.

W 2009 przedstawiliśmy PlantBottle, przełomowe opakowanie wykonane nawet w 30 proc. z materiałów roślinnych. Od lat pracujemy nad tym, żeby nasze opakowania w 100 proc. Nadawały się do recyklingu. Być może zauważyliście, że niektóre nasze opakowania są lżejsze niż kiedyś. To kroki w dobrym kierunku, jednak nie zamierzamy na tym poprzestać. Szukamy nowych sposobów na uczynienie plastiku bardziej innowacyjnym, bardziej przyjaznym środowisku, pracujemy też nad tym, by w naszych butelkach znalazło się jak najwięcej materiału pochodzącego z recyklingu.

Uczynienie naszych opakowań bardziej przyjaznymi dla środowiska i bardziej zdatnymi do recyklingu to tylko część zadania. Jeśli coś można poddać recyklingowi, powinno to zostać zrecyklingowane. Dlatego chcemy pomóc ludziom na całym świecie wykonać swoją część zadania.

Naszym celem jest zachęcanie ludzi do recyklingu odpadów. Aby to uczynić, chcemy zainwestować naszą wiedzę i środki w edukację. Ludzie muszą zrozumieć i wiedzieć, co, jak i gdzie poddawać recyklingowi. Wierzymy w gospodarkę cyrkularną, gdzie plastik, szkło i aluminium są używane wielokrotnie, a nie wyrzucane po pierwszym użyciu. Chcemy, by inni także w nią wierzyli.

Chcemy też współpracować z lokalnymi społecznościami, naszymi konkurentami, a nawet naszymi krytykami, by wspólnie rozwiązać ten palący problem.

W niektórych miejscach recykling nie sprawia większych problemów. Wrzucasz butelkę lub puszkę do najbliższego pojemnika i gotowe. Gdzie indziej recykling to trudne zadanie. Odpowiednie pojemniki mogą być niedostępne, a najbliższy punkt zbiórki oddalony o dwie godziny jazdy autem.

Kto ma na to czas? Co ważniejsze, nikt nie powinien musieć pokonywać takich dystansów tylko po to, by przekazać odpady do recyklingu.

Ponieważ nasza firma jest obecna w wielu miejscach na całym świecie, możemy dzielić się naszymi najlepszymi praktykami. Możemy współpracować z rządami, społecznościami, sektorem prywatnym i organizacjami pozarządowymi, by pomóc w opracowaniu bardziej skutecznych systemów recyklingu, które odpowiadają na specyficzne potrzeby lokalnych społeczności. Możemy pomóc sprawić, by recykling był prostszy i bardziej dostępny dla każdego.

W Meksyku już pomogliśmy to zrobić.

Rozlewcy Coca-Cola wraz z producentami plastiku założyli w 2002 roku Ecology and Corporate Commitment (ECOCE), organizację non-profit, która ma promować kulturę recyklingu. Zainwestowaliśmy też w budowę dwóch zakładów przetwarzania tworzyw sztucznych IMER i PetStar. Te inwestycje się opłaciły. W 2016 roku w Meksyku poddano recyklingowi 57 proc. wyprodukowanych tworzyw PET (w porównaniu do 9 proc. w 2002 roku), co czyni go wiodącym krajem na świecie pod względem recyklingu tych materiałów.

I dokładnie to chcemy robić.

„Ale co z tymi wszystkimi butelkami i puszkami, które już zaśmiecają naszą planetę”, możecie zapytać. „Co z tym zamierzacie zrobić?”.

Cieszę się, że zapytaliście.

To, że ogłosiliśmy taką ambicję, nie oznacza, że startujemy od zera.

Od 1995 roku jesteśmy głównym sponsorem największej akcji wolontariackiej na rzecz czystych oceanów -  Ocean Conservancy’s International Coastal Cleanup. W ramach tej akcji pomogliśmy zmobilizować ponad 20 mln ludzi, którzy oczyścili ponad 600 tys. kilometrów wybrzeża z niemal 100 tys. ton odpadków.

I razem możemy zrobić o wiele więcej.

Żadna firma, organizacja, rząd czy osoba nie może samodzielnie rozwiązać tego problemu. Wyobraź sobie, że każda firma, która sprzedaje opakowania, dołącza do nas w tej podróży. Wyobraź sobie, że wszyscy wykorzystujemy naszą wiedzę i zasoby w celu rozwiązania tego problemu. Wyobraź sobie, że wszyscy pracujemy, aby opakowania nie trafiały tam, gdzie nie powinny.

Nagle świat bez odpadów okazuje się możliwy.

Jeśli podejmiemy wspólne, skoordynowane działania, możemy dokonać znaczącej, trwałej zmiany. Wszyscy musimy przyjąć takie nastawienie. To powinna być przewodnia zasada naszych działań.

W czasie, jaki poświęciłeś na przeczytanie tego tekstu, do oceanów trafiło kolejne 40 tys. plastikowych butelek.

Razem możemy ograniczyć tę liczbę. Razem możemy sprawić, że spadnie ona do zera. Będzie to wymagało ciężkiej pracy, poświęcenia i inwestycji wielu osób i organizacji, jednak jestem pewien, że korzyści dla naszej planety, naszych społeczności i naszego biznesu będą warte swojej ceny.

A teraz zabierzmy się do pracy.

Źródło: https://medium.com/@jamesquinceyko/why-a-world-without-waste-is-possible-8d75543354ea