Jako nastolatek John Carroll pracował w lokalnym supermarkecie w Miami, pakując artykuły spożywcze. Trzydzieści lat później zajmuje się internetowymi zakupami, wprowadzając
„To bez wątpienia największa rewolucja w handlu, jaką widzieliśmy w ostatnich 50 latach” - mówi Carroll. „Świat handlu tradycyjnego i prowadzonego w internecie przenikają się. Wielcy detaliści kupują mniejsze, internetowe firmy, a sprzedawcy online rozwijają swoją tradycyjną działalność. Wszyscy podążają za nowymi zwyczajami konsumentów”.
Firma Kantar Retail szacuje, że handel elektroniczny odpowiada dziś za zaledwie 2 proc. sprzedaży artykułów spożywczych, jednak do 2025 roku wskaźnik ten ma wzrosnąć do 8 proc. Według danych iSHOP, 23 proc. kupujących w USA co miesiąc robi zakupy spożywcze w sieci.
Coca-Cola przez internet
Strategia e-commerce
„E-commerce nie jest kolejnym kanałem sprzedaży” - mówi Carroll. „W ten sposób ludzie kupują i doświadczają naszych produktów. Zwycięstwo w środowisku 'dotarcia do mnie' wymaga podążania za konsumentem i myślenia w inny niż dotychczasowy sposób. To sytuacja, w której albo my dokonamy zmiany, albo zmiana dokona się bez nas. Traktujemy ją bardziej jako szansę niż wyzwanie”.
Coca-Cola wpisuje się w handlową rewolucję na sześć sposobów:
- „Alexa, zamów mi
Coca-Cola ”. Firma współpracuje z Amazon Echo i producentami innych inteligentnych głośników, aby umożliwić zamawianie napojów za ich pośrednictwem. „Postrzegamy je jako platformę zakupową, ale też możliwość budowania wizerunku naszych marek dzięki nowym, wciągającym doświadczeniom” - mówi Carroll. „Chodzi o wygodę, ułatwianie życia i zaoszczędzenie półtorej godziny, jakie w tygodniu musimy spędzić w sklepie” - dodaje. Firma szuka również sposobów na zakup napojów za pośrednictwem mobilnych aplikacji służących do zamawiania posiłków w restauracjach. - Zwiększanie atrakcyjności marek
Coca-Cola na cyfrowej półce. Od latCoca-Cola stosuje merchandising w sklepach, aby zachęcić do zakupu konsumenta, który podchodzi do półki z napojami. Teraz firma stosuje te same techniki w internecie, korzystając ze zdjęć w wysokiej rozdzielczości, inspirujących haseł i targetowania treści marketingowych, by zachęcać do klikania i kupowania produktów. - Dostawy jedzenia.
Coca-Cola w USA współpracuje z dostawcami produktów restauracyjnych, takimi jak Uber Eats czy DoorDash, aby umożliwić dodawanie napojów na wynos. Dzięki kooperacji z Chef'd, dostawcą gotowych posiłków, napoje mogą znaleźć się w zestawach oferowanych w aplikacji. „Szacujemy, że zaledwie 10 proc. zamówień zawiera któryś z naszych produktów, więc perspektywy są obiecujące” – wyjaśnia Carroll, wskazując że firma prowadzi pilotażowe badania w niektórych miastach, m.in. Filadelfii i Charlotte. „Staramy się, aby klienci mieli jak najlepsze doświadczenia z jedzeniem dostarczanym na wynos, chcemy im zapewnić jak najwięcej korzyści”.Coca-Cola nawiązała też kontakty z goPuff, sklepem spożywczym oferującym dostawy na terenie kampusów uniwersyteckich. - Kliknij, odbierz i... odśwież. Konsumenci korzystają często z zamówień typu „kliknij i odbierz”, gdzie kupują online i odbierają zamówienia w sklepach lub specjalnych automatach. Ważnym projektem jest dodawanie zamówień last minute do tego rozwiązania, aby kupujący przy odbiorze swojego produktu lub posiłku mógł domówić napój.
- Realizacja zamówień prosto do klienta. Po raz pierwszy w ponad 100-letniej historii
Coca-Cola rozlewnie dostarczają wybrane napoje bezpośrednio do domów konsumentów za pośrednictwem programu eFulfillment. Kupujący mogą zamówić wielopaki niektórych marek, jakich jak TaB, Fresca iCoca-Cola z Meksyku i wysłać je bezpośrednio do domu. Lokalne rozlewnie odbierają, pakują i wysyłają zamówienia. - Tworzenie nowych marek. Zespół Venturing & Emerging Brands (VEB) i jego współpracownicy podchodzą do cyfrowego rynku w nowy sposób. „Chcemy wykorzystać e-commerce jako narzędzie inkubacji” - mówi Carroll. „Określamy, w jaki sposób e-commerce może zbudować marki online, nim je rozwiniemy. Możemy też dokładnie kierować przekaz marketingowy dzięki precyzyjnej komunikacji”.
Oryginalny tekst: http://www.coca-colacompany.com/stories/from-route-to-market-to-route-to-me-6-ways-coca-cola-is-embracing-the-ecommerce-revolution
Przeczytaj też
-
Koła szczęścia: Enzo Piscopo z
Coca-Cola tworzy fundację pomagającą osobom z niepełnosprawnością ruchową w krajach rozwijających się -
#jakMikołaj –
Coca-Cola razem ze Szlachetną Paczką - Coca-Cola ogłasza nowe inwestycje w lepszy recykling w ramach ambicji „Świat bez odpadów”
- Sprite nagłaśnia przekaz młodych dzięki platformie "Get Vocal"
- Postęp w ramach ambicji Świat Bez Odpadów (World Without Waste)
Social Media