Jak nawodnić organizm? Szczególnie latem jest to bardzo ważne pytanie, bowiem woda to jedna z najważniejszych substancji w naszym ciele, bez której nie jesteśmy w stanie funkcjonować. Warto więc wiedzieć, czym grozi odwodnienie organizmu i ile pić wody, by mu przeciwdziałać.

Nawodnienie organizmu to podstawa zdrowia i dobrego samopoczucia. Dobrze znany jest fakt, że woda stanowi nawet 50-60 proc. masy dorosłego człowieka. Najważniejsze jednak, że pełni w organizmie mnóstwo ważnych funkcji, jest absolutnie niezastąpiona. To właśnie woda transportuje substancje odżywcze po całym organizmie, pozwala też usuwać z niego zbędne produkty przemiany materii. Reguluje temperaturę ciała regulując temperaturę całego ustroju, a także umożliwia trawienie i wchłanianie składników odżywczych.
O czym rzadko pamiętamy, woda ułatwia pracę stawów, a także zabezpiecza i nawilża mnóstwo narządów, od płuc po mózg.

Nawodnienie organizmu to same korzyści

Nawodnienie organizmu pozwala nam zachować nie tylko zdrowie, ale i lepsze samopoczucie. Jeśli pijemy odpowiednie ilości wody, rzadziej odczuwamy głód (co jest szczególnie ważne w trakcie diety odchudzającej), lepiej trawimy i szybciej pozbywamy się zbędnych produktów przemiany materii. Dzięki lepszemu nawodnieniu organizmu mamy więcej energii, ale i poprawioną pamięć i koncentrację. Woda jest też podstawą w przypadku aktywności fizycznej, pozwala odprowadzać ciepło, zapobiega skurczom mięśni. Co ciekawe, dzięki prawidłowemu nawodnieniu wzmacniamy odporność (dobrze nawilżona sluzówka nosa czy gardła znacznie skuteczniej chroni przed wnikaniem drobnoustrojów), a nawet lepiej widzimy (słabo nawilżona gałka oczna nie funkcjonuje w pełni sprawnie). Woda to także piękno, bo pozwala zachować elastyczną i jędrną skórę, która dodatkowo będzie odporna na uszkodzenia. Tutaj poznasz więcej korzyści płynących z picia wody 

Objawy odwodnienia organizmu

Jak nawodnić organizm? Warto wsłuchać się w sygnały, które wysyła do nas ciało. Nasz organizm traci wodę nieustannie, podczas oddychania, przez skórę i wraz z moczem. Jeśli ubytki nie zostaną szybko uzupełnione, napotkamy charakterystyczne objawy odwodnienia organizmu. To one będą naszym przewodnikiem, a im rzadziej je odczuwamy, tym lepiej dostarczamy płynów naszemu ciału.

Odwodnienie organizmu ma kilka etapów. Pierwszy następuje już przy bardzo niewielkim niedoborze płynów. Znakiem tego jest osłabiona koncentracja, zmęczenie, rozdrażnienie czy ból głowy, co ważne często nie odczuwamy wtedy jeszcze znaczącego pragnienia. Przy ubytku wody wielkości 1-2 proc. masy ciała czujemy już silne pragnienie, rzadziej oddajemy mocz (który jest ciemnożółty), czujemy suchość w ustach, a także suchą, nieelastyczną skórę. Przy utracie wody sięgającej 3-4% do tego dochodzą brak apetytu, osłabienie, ból głowy, a nawet zaburzenia rytmu serca czy gorączka. Jak widać już pragnienie jest sygnałem, że wody w organizmie jest za mało i trzeba ją jak najszybciej dostarczyć. Jeśli tego nie zrobimy, a ubytek wody osiągnie 6 proc. masy ciała, będziemy czuć senność i ogólną drażliwość. Kolejny, trzeci etap, to już nie przelewki. Przy ubytku wody rzędu 10-15 proc. dochodzi do obrzęku języka, drgawek, zaburzeń świadomości, a nawet utraty przytomności. Większa utrata wody z organizmu może skutkować nawet śmiercią, szczególnie w przypadku dzieci i osób starszych.

Objawy odwodnienia dają o sobie znać stosunkowo późno, dlatego pierwsze z nich powinny być dla nas lampką alarmową. Zwłaszcza latem, kiedy utrata wody przez wysoką temperaturę może następować bardzo szybko. Najlepiej nawadniać organizm na tyle systematycznie, by w ogóle do ich wystąpienia nie dopuszczać.

Nawodnienie organizmu – najważniejsze zasady

Jak nawodnić organizm? Wydaje się, że nie jest to rzecz prosta, bo zwłaszcza na początku wymaga sporo uwagi i systematyczności. Jednak kiedy nawyk wejdzie w krew stanie się to najbardziej naturalną czynnością!

Ile pić wody? Najprostsza odpowiedź brzmi: tyle, by nie czuć pragnienia. Jak wspomnieliśmy wcześniej, objawy odwodnienia potrafią być groźne, dlatego pijmy wodę często i niewielkimi porcjami także wtedy, gdy nie czujemy pragnienia. Oczywiście opracowane są normy nawodnienia organizmu, które zależą od wieku i płci, ale pamiętajmy też, że latem zapotrzebowanie jest większe.  I tak dzieci przed 10. rokiem życia powinny pić od 1,3 do 1,9 litra, ale dorosłe kobiety 2,7, a mężczyźni aż 3,7 litra płynów (szczegóły znajdziesz w artykule: Ile pić wody i jaką wodę wybrać?)

Nawodnieniu organizmu sprzyjają też dobre nawyki, które łatwo wypracować. Warto zaczynać dzień od szklanki wody po przebudzeniu, która podziała na organizm jak budzik od wewnątrz. Szklanka wody przyda się także przed zaśnięciem. Podczas pracy w zasięgu wzroku miej szklankę lub butelkę z wodą, która przypomni o konieczności nawodnienia. Warto też mieć przy sobie płyny będąc poza domem, zwłaszcza uprawiając sport lub pracując. Pamiętajmy też, że nawodnienie to nie tylko woda, ale i inne płyny, a także warzywa i owoce.