Wiele z nas zadaje sobie pytanie: jak schudnąć? Odpowiedzią są zdrowa dieta, aktywność fizyczna i cierpliwość.

Jeśli chcesz schudnąć i zachować efekty na długo, zapomnij o magicznych tabletkach, dietach cud i niezwykłych urządzeniach. Aby bezpiecznie zrzucić zbędne kilogramy, potrzebujesz trzech składników: diety, ćwiczeń i cierpliwości. I to ta ostatnia jest chyba najważniejsza.

Jak schudnąć? Rzecz w wytrwałości

Bez względu na to, czy chcesz zrzucić kilka, czy kilkanaście kilogramów, nie osiągniesz tego w kilka tygodni. Bezpieczne dla Twojego organizmu zrzucanie wagi musi potrwać. Możesz jednak pomóc swojej cierpliwości. Wystarczy na bieżąco monitorować postępy. Pamiętaj, by zrobić sobie zdjęcie przed rozpoczęciem odchudzania i co miesiąc je powtarzać. Jeśli będziesz przestrzegać pozostałych zasad, z pewnością zobaczysz różnicę. A to pomoże w wytrwaniu w postanowieniach.

Jaka dieta? Podstawowe zasady

Jeśli chcesz schudnąć, ważne jest nie tylko co jesz, ale i jak jesz. Dlatego po pierwsze, jedz regularnie. Cztery lub pięć posiłków w ciągu dnia zamiast dwóch lub trzech dużych sprawi, że ogółem zjesz mniej, a organizm łatwiej spali dostarczone kalorie. Staraj się też jeść o stałych porach, a ostatni posiłek zjeść do dwóch godzin przed snem. Po drugie, jedz powoli i ze skupieniem. Jedząc w biegu lub podczas wykonywania innych czynności, nie pozwalasz mózgowi wysłać w odpowiednim momencie sygnału, że jesteś najedzony. W efekcie jesz więcej. Jedząc powoli, jesz mniej. Po trzecie, pij dużo płynów, przede wszystkim wody. O najważniejszych zasadach związanych z nawadnianiem organizmu pisaliśmy tutaj jak prawidłowo nawadniać organizm. Ogólnie rzecz biorąc, musisz powalczyć o ujemny bilans energetyczny organizmu. Czyli więcej kalorii spalić niż ich dostarczasz w posiłku.

Co jeść, aby schudnąć?

Aby zdrowo schudnąć, unikaj wysoko przetworzonych produktów, a także potraw mącznych, smażonych i bogatych w cukry proste. Dlatego zapomnij o słodyczach i fast foodach. Taka dieta wymaga nieco więcej czasu i uwagi, ale bez nich nie będzie oczekiwanych przez Ciebie efektów.

Skoro wiesz, czego nie jeść, to co jeść? Pamiętaj o błonniku, który pęczniejąc w żołądku, daje uczuci sytości i pomaga oczyścić organizm z produktów przemiany materii. Znajdziesz go w pełnoziarnistym pieczywie, warzywach i owocach. Z produktów zbożowych używaj te z grubego przemiału, czyli kasze, ciemne pieczywo, brązowy ryż. Pobudzają one przemianę materii i zawierają złożone węglowodany.

W przypadku tłuszczów stawiaj na te roślinne, ograniczając zwierzęce. Porzuć smażenie na rzecz pieczenia, duszenia lub gotowania na parze. Źródłem białka, które jest budulcem dla organizmu i daje uczucie sytości, są też mleko i jego przetwory a także warzywa strączkowe.

W przypadku diety możesz też sobie nieco pomóc, wybierając naturalne spalacze kalorii. Dodając nieco ostrych przypraw, chilli, imbiru czy chrzanu, zwiększysz swoją przemianę materii. O naturalnych sprzymierzeńcach w kuchni poczytasz tutaj 10 naturalnych produktów, które pomogą spalić tłuszcz.

Jak ćwiczyć, żeby schudnąć?

Czasami małe działania dają wielkie efekty. Dobrze więc zacząć od przydatnych przyzwyczajeń. Zamiast jechać windą, wejdź po schodach. Zamiast jechać autem, przejdź się piechotą. W wolnej chwili zrób kilka skłonów czy przysiadów. Więcej ruchu to więcej spalonych kalorii.

Oczywiście, przydadzą się też bardziej profesjonalne ćwiczenia. Tu nie jest aż tak ważne, jaki rodzaj aktywności wybierzesz. Wielu ekspertów podkreśla, że od ćwiczeń aerobowych, czyli na przykład biegania, bardziej efektywne są siłowe, czyli wizyta na siłowni lub aerobik. Najważniejsze, by ćwiczyć regularnie, a temu pomoże radość płynąca z wysiłku. Dlatego rób to, co lubisz: biegaj, pływaj, jeździj na rowerze, choć na zumbę. Przyjemność pomoże w odchudzaniu.

Pamiętaj też, by zmieniać rodzaje aktywności, bo organizm przyzwyczaja się do jednostajnego wysiłku. Daj sobie czas na regenerację i słuchaj organizmu, by uniknąć kontuzji.

Nawet najlepszy plan treningowy nie sprawi, że momentalnie schudniesz. Potrzebujesz też mądrej i zdrowej diety. Jeśli połączysz to z wytrwałością, efekty będą lepsze niż się spodziewasz!