The Coca-Cola Company z końcem roku rozpocznie testy nowych, kolorowych oznaczeń wartości odżywczej napojów. Mają one pomóc podejmować świadome, korzystniejsze dla zdrowia decyzje konsumenckie.

Nowy system znakowania wartością odżywczą posługuje się trzema kolorami kojarzonymi z sygnalizacją świetlną i bazuje na obowiązującym dziś w całej Unii Europejskiej, znanym 500 mln konsumentów, dotychczasowym schemacie. Kolorowe oznakowanie nazwane Evolved Nutrition Labelling (ENL) wspólnymi siłami opracowały w ostatnich miesiącach The Coca-Cola Company, Mondelēz International, Nestlé, PepsiCo i Unilever.

Co to jest Evolved Nutrition Labelling

ENL oprócz cyfr posługuje się kolorami. Dzięki temu lepiej wskazuje na ilość składników odżywczych w porcji produktu, dostarczając konsumentom zrozumiałych i możliwie wyczerpujących informacji na temat ich ulubionych produktów żywnościowych i napojów.

Nowe oznakowanie wartością odżywczą będzie wprowadzane na etykiety napojów z portfolio The Coca-Cola Company wraz z końcem 2018 roku w większości krajów Unii Europejskiej. ENL zostal opracowany na wzór znakowania żywności kolorami, które zostało już wprowadzone przez rządy Wielkiej Brytanii i Irlandii.



Nowe oznakowanie spotkało się z pozytywnymi reakcjami w badaniach konsumenckich i wzbudziło duże zainteresowanie podczas konsultacji. Pojawiły się również kontrowersje na temat tego, jak powinna wyglądać informacja na temat wartości odżywczej. Najnowsze testy, których wyniki zostaną upublicznione w 2020 roku, pozwolą przeanalizować rzeczywisty wpływ nowych oznaczeń na zachowania konsumentów i wzbogacą inne badania prowadzone na poziomie unijnym.

Nowe oznaczenia z dobrymi recenzjami

Oznaczenia ENL opracowane są w oparciu o prawo Unii Europejskiej i przygotowano je do wprowadzenia na terenie całej wspólnoty. W ich powstaniu swój udział miał także poświęcony otyłości raport OECD za 2017 rok, wedle którego kolorowe oznaczenia mogą zwiększyć liczbę osób dokonujących prozdrowotnych wyborów żywieniowych o 18 proc. i o 4 proc. zmniejszyć spożycie kalorii. Badanie to przeprowadzono na grupie 3,5 tys. konsumentów z siedmiu krajów Unii Europejskiej. Wykazało ono także, że 8 na 10 konsumentów uznało ENL za intuicyjne i pomocne w ocenie wartości odżywczych. Kolorowe oznaczenia były też o wiele lepiej oceniane niż czarno-białe.

Coca-Cola chce w całej Unii Europejskiej dostarczać jasnych i przejrzystych informacji o wartości odżywczej napojów. W ubiegłym roku firma podjęła branżowe zobowiązanie, by do 2020 ograniczyć ilość cukru w produktach o 10 proc. Zrezygnowała też ze sprzedaży dosładzanych napojów w 40 tys. szkół średnich na obszarze wspólnoty europejskiej.

Więcej informacji o nowym oznaczeniu Evolved Nutrition Label znajdziesz na stronie: https://evolvednutritionlabel.eu/