W 1880 r. w Niemczech urodził się Joseph Pilates twórca „kontrologii”, która dzisiaj jest znana na całym świecie jako ćwiczenia metodą Pilatesa.

Historia twórcy nowatorskich ćwiczeń jest niezwykle ciekawa. Już jako dziecko cierpiał on na astmę, reumatyzm i krzywicę. Nie poddał się i był bardzo aktywny fizycznie, zajmował się gimnastyką i kulturystyką. Swoje ciało rozwinął na tyle, że jako 14 latek pozował jako model do rysunków anatomicznych. W 1912 r. trafił do Anglii, gdzie podejmował się pracy w cyrku, był także instruktorem samoobrony w Scotland Yard`zie i zawodowym bokserem. Poza aktywnościami fizycznymi nie stronił od lektury, poznawał filozofię Wschodu, jogę, medytacje Zen, inspirował się ćwiczeniami antycznych Rzymian i Greków.

Późniejsze losy Pilatesa sprawiły, że trafił do Nowego Jorku. W drodze do USA poznał swoją przyszłą żonę, z którą założył w „Wielkim Jabłku” studio ćwiczeń istniejące do dzisiaj. Ćwiczyło tam wielu wybitnych tancerzy, gimnastyków, aktorów czy sportowców. W ciągu całego swojego życia Pilates opracował ok. 600 ćwiczeń, które można wykonywać na macie lub specjalnych urządzeniach. Do dzisiaj metody Pilatesa są udoskonalane, tak by jeszcze efektywniej wpływały na ludzki organizm.

Dlaczego pilates daje dobre efekty? 6 powodów, dla których warto uprawiać pilates

Na ćwiczenia Pilates składa się zestaw ćwiczeń, które pozytywnie wpływają na świadomość własnego ciała, elastyczność czy samopoczucie. Nie są to ćwiczenia wyjątkowo skomplikowane, dlatego odpowiednio dobrane pomogą każdemu we wzmocnieniu kręgosłupa (podobnie jak ćwiczenia McKenziego) czy poprawie postawy ciała. Zobacz dlaczego jeszcze pilates daje dobre efekty.

#1 Mięśnie całego ciała stają się mocniejsze

Ćwiczenia Pilates mają wpływ na mięśnie całego ciała. Szczególny wpływ mają na mięśnie brzucha, pleców oraz pośladków. To wyjątkowo cenny wysiłek dla kobiet – ćwiczenia wzmacniają mięśnie dna miednicy podtrzymujące żeńskie narządy płciowe oraz pęcherz moczowy. W ten sposób narządy rodne nie obniżają się i ułatwiają kontrolę mięśni podczas porodu.

#2 Problemy z kręgosłupem przechodzą do przeszłości

Osoby, które cierpią na bóle kręgosłupa powinny rozpocząć przygodę z ćwiczeniami Pilates. Wzmacniają one mięśnie stabilizujące i podpierające kręgosłup, a także inne mięśnie, które wpływają na stabilną pozycję kręgosłupa.

#3 Sylwetka staje się zdrowsza, znika cellulit i wydajemy się szczuplejsi

Podczas ćwiczeń pilatesowych zaangażowana jest duża grupa mięśni, po to by utrzymywać równowagę. W trakcie wykonywania ćwiczeń pilates na mięśnie produkcja kolagenu jest znacznie zwiększona, a to wyraźnie poprawia krążenie w skórze. Skóra w wyniku tego zyskuje na jędrności oraz elastyczności.

Ponieważ ćwiczenia pilates wyraźnie poprawiają naszą postawę, która staje się prostsza, jesteśmy w stanie optycznie zwiększyć nasz wzrost nawet o kilka centymetrów i odjąć parę kilogramów. Ciało wydaje się szczuplejsze, dzięki ćwiczeniom.

#4 Koordynacja ruchowa i koncentracja na wyższym poziomie

Ze względu na to, że pilates uruchamia mięśnie głębokie, dzięki czemu utrzymujemy równowagę, poprawiamy także koordynację ruchową. By utrzymać równowagę nasz organizm musi z nami współpracować. W ten sposób ćwiczymy również koncentrację, musimy być skupieni by wykonać precyzyjną sekwencję ruchów przy zachowaniu równowagi.

#5 Relaksuje

Podczas ćwiczeń pilates wytężamy umysł, by się w pełni skoncentrować co prowadzi do wyciszenia, przywrócenia równowagi psychicznej, zmniejszenia stresu. Każda sesja pilatesu kończy się na tym, że czujemy się pełni energii i zrelaksowani. Z czego to wynika? Wykonywane z dużą precyzją ćwiczenia eliminują napięcie kumulujące się w kręgosłupie, w lędźwiach oraz pasie barkowym. Plecy, bark oraz ramiona również odczują ulgę po wykonanych ćwiczeniach.

#6 Zapobiega kontuzjom

Koncentracja na własnym ciele powoduje, że minimalizujemy ryzyko pojawienia się kontuzji. Ćwiczenia zwiększają naszą świadomość organizmu, poprawiają równowagę, nawet jeśli musimy reagować szybko i nieoczekiwanie nasze ruchy są opanowane i płynne.

Przykładowe ćwiczenia

Ćwiczenia pilates ćwiczą nie tylko ciało, ale i umysł. Uczą panowania nad organizmem i pozwalają się w pełni skoncentrować, wyciszyć i zrelaksować. Oto kilka przykładowych ćwiczeń, które można wykonać w domu:

•        Unoszenie bioder leżąc na plecach – należy położyć się wygodnie na plecach. Wzdłuż tułowia prostujemy ręce i uginamy nogi w kolanach. Unosimy jedną nogę i prostujemy ją. Biodra należy unosić rozpoczynając od dolnej części kręgosłupa. Następnie podnosimy kolejne kręgi unosząc tułów w linii prostej.

•        Unoszenie nóg leżąc na boku – kładziemy się na boku. Na wyprostowanej ręce kładziemy głowę, a obie nogi unosimy nad podłogę. Wyżej znajdującą się nogę unosimy powyżej linii bioder, w tym samym czasie robimy wydech.

•        Skręty tułowia w pozycji siedzącej – Siadamy na macie i prostujemy nogi. Wyciągamy ręce do boku i skręcamy tułów w prawą stronę oraz w tym samym czasie unosimy przeciwną do skrętu nogę ugiętą w kolanie. Nie zapominamy o napinaniu mięśni brzucha w trakcie wykonywania ćwiczenia.

Pilates a joga - jakie są różnice?

Wprawdzie istnieją podobieństwa pomiędzy jogą a pilatesem, to jednak są to różne szkoły ćwiczeń. Pilatesowi bliżej do hołdowania ciału, koordynacji ruchowej, sprawności i panowania nad organizmem. Pilatesowa aktywność skupiona jest na systematycznych, przeciętnie dynamicznych ruchach, które odpowiadają budowie anatomicznej człowieka. Fundamentem ćwiczeń pilatesowych jest ruch, w związku z czym jest on dynamiczniejszy od jogi. Joga jest statyczna, podczas jogi przebywamy dłuższy czas w jednej pozycji. W odróżnieniu od pilatesu joga to swoisty sposób życia odwołujący się do harmonii ciała, umysłu i duszy. Wykonywane podczas jogi asany, medytacja i praca nad oddechem mają przynieść stabilność i spokój. Pilates nie odwołuje się aż tak głęboko do aspektów filozoficznych.