Żyjemy coraz zdrowiej. Coraz świadomiej podchodzimy też do zachowania równowagi pomiędzy pracą w  trybie siedzącym a aktywnością w czasie wolnym.To dobrze, że biegamy, pływamy, jeździmy na rowerze. Dzisiaj mamy tak dużo możliwości uprawiania sportów i tak duży wachlarz dyscyplin do wyboru, że nie sposób być wobec nich obojętnym. A coraz częściej, być może na fali sukcesów Justyny Kowalczyk, sięgamy po narty biegowe.

Dlaczego biegówki stają się coraz popularniejsze?

Wiele osób twierdzi, że przecież zjeżdżanie na nartach czy na snowboardzie jest bardziej ekscytujące. Jednak argumentem, który powoduje, że narty biegowe są częściej zakładane na nogi jest to, że do biegania na nartach wystarczy nam w zasadzie śnieg, większy park lub teren na obrzeżach miasta. Sprzęt do biegania jest mniej kosztowny od tego, z którego korzysta się podczas zjazdów. Co więcej nie musimy stać w kolejkach do wyciągów.

Nie da się ukryć, że uprawianie narciarstwa biegowego wymaga od nas włożenia nieco więcej wysiłku. W końcu nie zjeżdżamy z górki, ale biegamy. Zatem dobrze zaplanowana trasa, odpowiednia dla naszej kondycji, poprawi nasz nastrój poprzez włożony w uprawianie tej dyscypliny sportu wysiłek. Biegówki mają pozytywny wpływ na  organizm wzmacniają serce, układ oddechowy i szkieletowo-kostny.

Kolejnym argumentem za tym, by uprawiać bieganie na nartach jest to, że mamy bardzo bliski kontakt z naturą. Wyjeżdżając na skraj miasta, czy to do puszczy, nad jezioro czy w góry oddalamy się od zgiełku metropolii,  regenerując w ten sposób siły dzięki zmianie codziennego otoczenia. W dodatku można biegać wspólnie z najbliższą osobą lub zorganizować wypad z większą grupą znajomych.

Czy każdy może biegać na nartach?

Nie ma większych ograniczeń dla uprawiania tej dyscypliny sportu. W zasadzie wystarczy w miarę dobra ogólna kondycja i dobry stan zdrowia. Nie ma także szczególnych wskazań i ograniczeń co do wieku. Biegać może dziecko, które opanowało już chodzenie oraz osoby w zaawansowanym wieku. W krajach skandynawskich można spotkać biegających 90-latków! Wynika to z tego, że jest to sport bezpieczny. Nie obciąża kości, a biegać można w dowolnym tempie. Idąc tropem Józefa Michałka, byłego trenera kadry narodowej, do biegania najbardziej potrzebna jest pogoda ducha. Jeśli jest śnieg, możemy biec w niemal każdych warunkach pogodowych – w mróz, kiedy pada śnieg lub przy pięknym słońcu. Wszystko zależy od tego czy chcemy podjąć się niekoniecznie dużego wysiłku.

Gdzie zacząć trening na biegówkach?

Jeśli przygoda z biegówkami dopiero ma się rozpocząć, warto wybrać kilka tras i przejść je tylko z kijkami. A to można zrobić poza sezonem zimowym. Pozwoli to na rozpoznanie terenu i jego topografii oraz przygotowanie się kondycyjne. W ten sposób zbudujesz też niezbędną do biegania koordynację, a twój organizm nabierze sił. Niekoniecznie dobrym pomysłem będzie rozpoczęcie przygody z biegówkami od profesjonalnych tras. Choć są one przeważnie dobrze utrzymane, mogą okazać się na początku zbyt trudne i najzwyczajniej w świecie zniechęcą. Czas biegania to indywidualna sprawa, ale jeśli poświęcasz na spacer po parku czy mieście godzinę, dwie lub więcej, to równie dobrze możesz tyle samo biegać na nartach.

Jakie biegówki wybrać dla początkujących? Jak dobrać narty biegowe?

Dla początkujących biegaczy dobre będą nieco szersze narty od tych typowo biegowych, tzw. narty śladowe. Te w zupełności wystarczą żeby „pospacerować” na nartach. Warto zwrócić uwagę lub zapytać sprzedawcy czy wyposażone są one w łuskę w środkowej strefie ślizgu. Ten element eliminuje potrzebę smarowania nart na tzw. „trzymanie”.

Jeśli zależy ci na tym, by komfortowo uprawiać narciarstwo przełajowe, czyli takie dzięki któremu będziesz obcować bezpośrednio z przyrodą, to narty muszą być jeszcze szersze. Do biegania np. po lesie potrzebne będą narty nazywane „back country”, które nie zapadają się w śniegu. Najlepsze będą narty traperskie, które mają wąskie okrawędziowanie stalowe, chroniące narty przed uszkodzeniami „ukrytymi” pod śniegiem, m.in. głazami czy pniakami. Są one często stosowane przez myśliwych lub leśniczych.

Narty biegowe – wpływ na zdrowie

Biegówki to może i nowy trend wśród osób różnego wieku, ale zatacza coraz szersze kręgi, ze względu na zbawienny wpływ na nasz organizm. Narciarstwo biegowe poprawia  krążenie, uruchamia wiele partii mięśni, uelastycznia kręgosłup, ćwiczy koordynację. Biegówki są świetnym sposobem na dotlenienie się oraz rozładowania stresu.

Warto korzystać z zimy i spróbować narciarstwa biegowego. Każda aktywność na wolnym powietrzu pozytywnie wpływa na nasz organizm.  Kiedy świadomie planujemy nasz wypoczynek, dbamy o dietę i selekcjonujemy to, co jemy, zmienia się jakość naszego życia. Wiemy, że nasi konsumenci to coraz częściej osoby świadome, uprawiające sport, aktywne fizycznie. Dlatego też Coca-Cola rozszerza wachlarz swoich produktów i konsekwentne redukuje cukier w swoich w napojach