Natchnienie może przyjść do artysty w dowolnym miejscu i czasie, a czasem taka iskra rodzi się w pozornie najmniej oczekiwanych okolicznościach. Inspiracją dla Kathleen Plate, Ashii i Julie Burke oraz Kimberly Norkooli stały się butelki, puszki i kapsle Coca-Cola, które te artystki dzięki swej kreatywności przekształcają w piękną biżuterię. Każdy unikalny element nosi ponadczasowy urok Coca-Cola i pomaga w zachowaniu wspomnień, swoistego uznania dla kultowej marki lub zamanifestowania fascynacji swoim ulubionym napojem.


20 lat temu, na długo przed tym, jak działania prośrodowiskowe stały się powszechnie przyjętym nurtem, Plate zaczęła pracować ze szkłem upcyklingowanym, wykorzystując je jako surowiec w swojej sztuce. Przygotowując się do otwarcia centrum World of Coca-Cola w 2007 roku w Atlancie, firma szukała produktów upcyklingowanych, które miały trafić do sklepu z pamiątkami. Przedstawiciele firmy skontaktowali się z Plate wkrótce po tym, jak zobaczyli jej prace, i wtedy rozpoczęła się współpraca z artystką używającą szkła Coca-Cola do wytwarzania linii biżuterii z napisem „Wypij to, noś to”. Już od pierwszych prac inicjatywa Plate spotkała się z ogromnym zainteresowaniem, do tego stopnia, że obie strony zdecydowały się zawrzeć umowę o współpracy.

Plate ma patent na tworzenie szklanych kół ze szkła, z którego wykonane są butelki. Są one bezpośrednio wynikiem jej współpracy z Coca-Cola. „Praca z butelkami Coca-Cola jest trudna ze względu na ich rozmiar i kształt” – wyjaśnia - „Więc kupiłam odpowiednią piłę, aby móc wycinać potrzebne wielkości.” Od pierwszego kontaktu w 2006 roku Plate stała się wielką fanką szkła Coca-Cola. „Jest niezwykle klarowne i ma wyjątkowo piękny połysk!” – mówi - „To dosłownie magiczne szkło, ponieważ dobrze komponuje się ze wszystkim i wszystkim pasuje. Współgra z każdym odcieniem skóry i każdym kolorem odzieży. W jego przypadku nie ma ryzyka, że coś nie wyjdzie.”

Świetliste elementy z falistymi detalami, kółkami oraz kostkami z logo Coca-Cola są połączone ze srebrem i zdążyły już stać się niekwestionowanym hitem. Ludzie stale opowiadają mi swoje historie, przywołując na myśl wspomnienia związane z marką” - mówi Plate - „Dzięki temu zdążyła ona stać się już częścią nas za sprawą tego, że przywołuje nostalgiczne klimaty i silny związek z ludźmi oraz wydarzeniami z ich życia”. Biżuterię Plate oprócz tego, że jest dostępna w sklepie z pamiątkami w centrum World of Coca-Cola, można również kupić w małych sklepach i galeriach sztuki, a nawet w punkcie z souvenirami w Muzeum Guggenheima. Jest także dostępna online w sklepie internetowym Smart Glass Jewelry.


 

Ashia i Julie Burke, czyli matka i córka, tworzą kameralny zespół projektowy. Ashia jest jedną z czterech córek Julie, która mówi, że wszystkie jej córki już od najmłodszych lat cechowała pomysłowość i kreatywne podejście do różnych kwestii. Ashia początkowo sama skoncentrowała się na tworzeniu biżuterii, a później obydwie połączyły siły. Julie jest emerytowanym stróżem prawa i pracując w terenie przyzwyczajona była do picia kofeinowych napojów w puszkach. „Uświadomiłyśmy sobie, że zamiast wyrzucać puszki, możemy podejść do nich z pomysłem. I to był strzał w dziesiątkę, rozwiązanie korzystne dla obu stron, ponieważ wykorzystując zużyte puszki, jednocześnie możemy chronić środowisko naturalne”- mówi Julie. Metodą prób i błędów opracowały technikę formowania aluminiowych kawałków puszek w delikatne kształty i wzory, jak na przykład płatki róż czy skrzydła motyla. Diet Coke jest szczególnie popularną marką wśród konsumentów, głównie kobiet. Kawałki metali są ręcznie farbowane i formowane w odpowiednie kształty. „Nie chcemy ograniczać się wyłącznie do prostych form, które bez trudu mógłby wykonać każdy. Chcemy robić coś wyjątkowego, niezwykłego, stale dążąc do rozwoju” - mówi Julie. Biżuteria, którą wykonują Ashia i Julie, łączy różne style dzięki takim elementom, jak łańcuszki, perły, cyrkonie, czy detale w stylu vintage. Dzięki temu ich prace łączą w sobie styl retro z nowoczesnością. Ta niezwykła biżuteria jest dostępna w niektórych lokalnych galeriach sztuki Reno i Truckee.

4321323.jpg

Norkooli dochodziła do wykonywania biżuterii okrężną drogą. Jej matka i ojczym prowadzili sklep z witrażami. Po opanowaniu skomplikowanej umiejętności tworzenia witraży nauczyła się również wytrawiania szkła i rozmiłowała się w tym bez reszty. Fascynacja trawieniem szkła przywiodła ją do decyzji o rozpoczęciu wytwarzania elementów biżuterii. Wykonała kilka ciekawych projektów i sprzedała je w sklepie rodziców.

Natchnienie przyszło jednej nocy, gdy oglądała film Wyznania Małoletniej Gwiazdy. W pewnym momencie główna bohaterka pojawia się przyozdobiona w naszyjnik wykonany ze srebrnych kapsli Cola. Zakochała się w nim natychmiast. Mimo, iż znalezienie niezniszczonych kapsli stanowiło swego rodzaju wyzwanie, w końcu odniosła sukces, także decydując się na kupno sześciopaków szklanych butelek. Po licznych eksperymentach znalazła metodę wykonywania w nich otworów i wygładzania krawędzi, uzyskując stopniowo finalny efekt, którego oczekiwała i który był bliski pierwowzorowi z filmu.

 „Niemal cała moja rodzina, łącznie ze mną, zawsze piła colę. Mój brat jest smakoszem Diet Coke. Ja z kolei przepadam za Cherry Coke, a większość rodziny ze strony mojego ojca sięga po klasyczną Colę. Osobiście znajduję wiele powodów, by używać kapsli z butelek Cola i zawleczek z puszek. Są one nie tylko zabawnymi i atrakcyjnymi akcentami fantastycznie komponującymi się z biżuterią. To typowa marka w stylu vintage, a ja dzięki takiemu wykorzystaniu tych elementów trzymam je z dala od wysypiska śmieci, dając im drugie życie.” – mówi Norkooli. Jej prace dostępne są w sklepie Etsy, Akwaforta N Biżuteria.