24 sierpnia w Giżycku i Mrągowie odbyła się inauguracja kampanii na rzecz recyklingu „rePETa”, organizowana przez Fundację Nasza Ziemia we współpracy z The Coca-Cola Foundation. Celem wydarzeń było budowanie świadomości na temat segregacji i recyklingu.

Ekologiczna ambicja Coca-Cola

Jako globalna firma, Coca-Cola od lat podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. W tym roku ogłosiliśmy nasz ambitny zamiar „World Without Waste”, według którego do 2030 chcielibyśmy pomóc zebrać i poddać obróbce taką liczbę opakowań, jaką wprowadzamy na rynek. Plastikowe opakowania są globalnym wyzwaniem, które wymaga współdziałania nas wszystkich – producentów, konsumentów, ale także samorządów. Każdy z nas ma ważną rolę do odegrania. Dlatego warto pamiętać i zadbać o odpowiednie przygotowanie i wyrzucenie do właściwego pojemnika np. plastikowej butelki, która dzięki temu stanie się nie odpadem, a cennym surowcem. Z tą misją 24 sierpnia 2018 roku rozpoczęliśmy kampanię Repeta.

Globalne wyzwanie, lokalne działanie

Coca-Cola we współpracy z Fundacją Nasza Ziemia postawiły sobie za cel wzmocnienie infrastruktury do segregacji odpadów w przestrzeni publicznej, przeciążonej powstającymi odpadami, jak ma to miejsce zwłaszcza na terenach atrakcyjnych turystycznie, na plażach, pasażach czy promenadach. Od rozpoczęcia akcji wyprodukowaliśmy i przekazaliśmy 20 gminom 600 pojemników typu puszka oraz 40 pojemników typu dzwon. W trakcie pierwszych dwóch miesięcy kampani udało nam się zebrać już 7 ton plastikowych odpadów co oznacza przekroczenie pierwotnych założeń niemal 4-krotnie.

Kampani towarzyszyły spotkania z mieszkańcami poszczególnych miast. W sierpniu eventy odbyły się w Giżycku i Mrągowie. Kolejne miasta odwiedzone przez rePETę to Chorzów i Jarocin. Głównym celem spotkań była edukacja o korzyściach płynących z właściwego zbierania i recyklingu plastikowych opakowań, które dla społeczności lokalnych mają dziś wyjątkowo duże znaczenie. Tym ważniejsze, że już w tym roku samorządy mają osiągnąć poziom 30% recyklingu czterech głównych frakcji odpadów na swoim terenie, a w roku 2020 - aż 50%.

Przebieg akcji

W Giżycku spotkaliśmy się ze społecznością lokalną w swobodnej atmosferze podczas organizowanych w mieście regat. Edukacyjną część wydarzenia poprowadził reprezentant Mazurskiego Związku Międzygminnego Gospodarka Odpadami.

W Mrągowie nasze wydarzenie ulokowane było w samym sercu miasta, a dzień był przepełniony pozytywną energią ze względu na odbywający się wieczorem koncert. Organizowanej przez nas inicjatywie oficjalnie towarzyszył samorząd Mrągowa, służąc informacjami o gospodarce odpadami w mieście. Nie zabrakło również dodatkowych atrakcji. Mieszkańcy mogli skorzystać z fotobudki i zrobić sobie grupowe zdjęcia z naszymi eko-gadżetami, w zabawnych przebraniach. Jarocinie rePETa była częścią EkoFestiwalu Kolorów odbywającego się na rynku miasta. W Chorzowie spotkanie odbylo się na terenie Szkoły Podstawowej.

Nasze żółte pojemniki

W ramach kampanii „rePETa” samorządy miast otrzymały specjalnie zaprojektowane (pochodzące z recyclingu) pojemniki do zbiórki plastikowych odpadów. Czytelne infografiki na pojemnikach informowały o tym, jakie wrzucać do nich odpady, a także o tym, jakie przedmioty codziennego użytku można otrzymać z plastiku i dlaczego warto segregować śmieci

Współpraca, która inspiruje

Atmosfera wydarzenia sprzyjała lokalnej współpracy i wielu mieszkańców postanowiło w ramach naszego wydarzenia odpowiednio posegregować swoje odpady. Główny cel został więc osiągnięty, a idea recyklingu wcielona w realne życie mieszkańców miejscowości. Co bardzo inspirujące, impreza zainteresowała różne grupy wiekowe: młodzież, nastolatków, ale także ludzi w średnim wieku i seniorów.